کد مطلب: ۳۹۱۲۵۳

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

پیام‌های تغییر کابینه در انگلیس برای اقتصاد ایران

پیام‌های تغییر کابینه در انگلیس برای اقتصاد ایران

در حالی که ایران این روزها تحت سخت‌ترین فشارهای اقتصادی از سوی ایالات متحده آمریکا قرار دارد، حس بی‌اعتمادی ایرانی‌ها به بریتانیا بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. اما آیا نخست‌وزیری بوریس جانسون در بریتانیا به این فشارها می‌افزاید یا کابینه جدید می‌تواند به مثابه پلی میان آمریکا و ایران عمل کند؟

در حالی که ایران این روزها تحت سخت‌ترین فشارهای اقتصادی از سوی ایالات متحده آمریکا قرار دارد، بی‌اعتمادی ایرانی‌ها به بریتانیا بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. اما آیا نخست‌وزیری بوریس جانسون در بریتانیا به این فشارها می‌افزاید یا کابینه جدید می‌تواند به مثابه پلی میان آمریکا و ایران عمل کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از فایننشال‌تایمز ، جک استراو، اولین وزیر امور خارجه بریتانیا بود که پس از انقلاب اسلامی در سال 2001 به ایران سفر کرد.

او در کتاب خود به نام «کار انگلیسی‌ها» (The English Job) که به تازگی منتشر شده، تلاش کرده تا با مرور تاریخ روابط دو کشور، مسائلی را که موجب شکل‌گیری دیدگاه منفی ایرانی‌ها نسبت به انگلیس شده، مورد بررسی قرار دهد.

عنوان این کتاب، برگرفته از ضرب‌المثل قدیمی و مشهور ایرانی‌ها است که در آن نقش انگلیس را در پشت پرده تمام تحولات پررنگ می‌دانند. به گفته جک استراو، ایران تنها کشوری در جهان است که هنوز فکر می‌کند انگلیس یک ابرقدرت است.

از این رو، اقدام تلافی‌جویانه ایران برای توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز، بلافاصله پس از توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق چندان غافلگیرکننده نیست.

اقتصاد ایران این روزها تحت تاثیر سخت‌ترین فشارها از سوی ایالات متحده قرار دارد. اگرچه مقامات انگلیسی ادعا می‌کنند، توقیف نفتکش ایرانی مطابق با تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده، با این حال به نظر می‌رسد این اقدام به نوعی تغییر رویکرد انگلیس و نزدیکی به آمریکا را نشان می‌دهد.

در حالی که اخیرا روابط ایران و بریتانیا تا حدی بهتر شده بود، حالا توقیف نفتکش انگلیسی می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

نویسنده همچنین معتقد است، اگر اختلافات میان ایران و بریتانیا بر سر نفتکش‌ها به سرعت حل‌وفصل نشود، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر جدید بریتانیا بهانه‌ای برای تغییر کامل سیاست‌ها و مواضع سختگیرانه علیه ایران خواهد یافت.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بریتانیا در مخالفت و مقابله با سیاست‌های ترامپ با فرانسه و آلمان همراهی کرد. حالا اما به نظر می‌رسد، در مورد این همراهی دچار تردید شده است.

ایران تحت سخت‌ترین فشارهای اقتصادی از سوی ترامپ و تیم او قرار دارد. برخی تحلیلگران هم پیش‌بینی‌هایی در مورد وقوع درگیری نظامی میان دو کشور کرده‌اند. نویسنده گزارش معتقد است حل نشدن اختلافات میان ایران و بریتانیا پیامدی بسیار جدی برای ایران دارد و آن بازگشتن انگلیس به آغوش آمریکاست.

در عین حال بوریس جانسون هم شخصیتی غیرقابل پیش‌بینی دارد. زمانی که ترامپ تصمیم خود مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، او از ماندن در برجام حمایت می‌کرد. از یک‌سو، شاید جانسون بتواند واسطه‌ای باشد میان ایران و آمریکا. از سوی دیگر ممکن است به واسطه نیاز به پشتیبانی‌های ترامپ سیاست‌های بریتانیا را با سیاست‌های آمریکا همسو کند.

هفته گذشته پس از آنکه بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا برگزیده شد، رئیس‌جمهور آمریکا در پیام تبریک خود، او را «ترامپِ بریتانیا» توصیف کرد.

به عقیده نویسنده، اولویت جانسون در حال حاضر، خروج از اتحادیه اروپاست و برای کاهش تبعات این اقدام، او نیاز به حمایت ایالات متحده دارد. بنابراین حتی اگر بریتانیا به تعهدات خود با اروپا در قبال ایران پایبند بماند، بحران طولانی‌مدت با ایران، تضعیف شدن تعهدات این کشور و اروپا به برجام را به دنبال خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.