کد مطلب: ۴۳۲۹۶۶

علی سعدوندی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

اقتصاد سال آینده چه خواهد شد؟

اقتصاد سال آینده چه خواهد شد؟

یک اقتصاددان معتقد است: رشد نقدینگی به طور متوسط 9 ماه بعد تاثیر تورمی خود را می‌گذارد. چون اخیرا این رشد نقدینگی شروع شده پیش‌بینی این است که در نیمه دوم سال آینده نرخ تورم مجددا صعودی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز آمار ایران گزارش داده است که نرخ رشد اقتصادی در سه فصل ابتدایی سال جاری معادل منفی 7.6 درصد بوده که بررسی نرخ رشد طی 10 سال اخیر نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی در سال 98 به سال 92 برگشته است.

بانک مرکزی نیز در آذر ماه سال جاری، حجم نقدینگی را ۲۲ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل (آذر ۹۸ نسبت به آذر ۹۷)، ۲۸٫۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

علی سعدوندی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز وضعیت کلی اقتصاد کشور در سال آینده را اینگونه تشریح کرد: تحریم در سال‌های 97 و 98 تا حدی اثر منفی خود را گذاشته است، بنابراین اثر تحریمی به سکون خواهد رسید. برآوردهای ما روی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد در شش ماهه اول بعد از تحریم رشد اقتصادی بخش صنعت به شدت نزولی و منفی بوده است به طوری که حتی تا 25 درصد تولید صنعتی کاهش یافته است ولی پس از آن تا به امروز به سطح تولید صنعتی قبل از تحریم رسیده‌ایم. بنابراین وضعیت تولید خیلی نامناسب نیست.

پیش‌بینی وی از وضعیت نرخ رشد اقتصادی در سال آینده رشد مثبت یک تا دو درصد است. به زعم او، اگر سیاست‌های اصلاح اقتصادی صورت بگیرد به راحتی رشد اقتصادی خیلی بالایی اتفاق خواهد افتاد، اما به نظر نمی‌رسد دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی در جهت ایجاد رونق در اقتصاد حرکت کنند.

این اقتصاددان معتقد است: متاسفانه بودجه دولت یک بودجه تورمی است و به صورت تلویحی در جهت پولی‌سازی کسری بودجه حرکت می‌کند. نرخ رشد نقدینگی از متوسط رشد 25 درصد فراتر رفته و رشد 27 درصدی دارد که عواقب تورمی دارد.

وی با اشاره به نزولی بودن نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در نیمه دوم امسال گفت: رشد نقدینگی به طور متوسط 9 ماه بعد تاثیر تورمی خود را می‌گذارد. چون اخیرا این رشد نقدینگی شروع شده پیش‌بینی من این است که در نیمه دوم سال آینده نرخ تورم مجددا صعودی خواهد شد و در شرایط تورمی قرار خواهیم گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    در یک کلام به اینده این کشور هیچ امیدی نیست وقتی رکورددار
    نقدینگی و تورم و بیکاری و….در دنیا هستیم!!!

    • ناشناس

      برادر مگه نمی دونید تمام ونیا دشمن ما ست بویژه آمریکا

  • ناشناس

    مالیات بر عایدی سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت تولید و جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار زیاد پزشکان وکلا و سایر انصاف راه خروج از بحران است که فقط کمی تدبیر و کپی قوانین دیگر کشورها را می خواهد چون تمام زیر ساختهای آن موجود است

  • ناشناس

    برای سلامتی آقای رئیس بانک مرکزی صلوات بفرستید
    چون دلار از ۱۲۰۰۰ تومن میخواد پایین تر بیاره
    هنوز بعلت سرماخوردگی نتونسته
    ????

    • ناشناس

      این کرونا برا شیره مالیدن بر سر ملت بدبخت
      مگه نه چه دلیلی بهتر از این مریضی برا 200 برابر کردن قیمت اجناس

  • ناشناس

    تو مملکتی که ماهی ۶۳ هزار تومن به یک معلول تحت پوشش بهزیستی میدن دیگه باید هم عذاب خدا بر سر شان نازل بشه

  • ناشناس

    سلام نیدونم اینجا جای گله نیست اما شما که اقتصاددانید و دستی بر آتش دارید به گوش مسئولین ب سونی تعذیرات حکومتی کجان که همه چی گرون شده میگن بمونید خونه بیرون نیایید باشه چشم اما باید مو اد خوراکی تهیه کنیم که زنده بمونیم آخه برای ار قلم جنس ظرف مدت یکهفته2تا 5هزارتومان رفته روش مل چه کنیم بخدا دیگه ظرفیتم ن پر شده &پراید 70000000 میلیونی کجای دلم بذارم تورم تا کی بی عدالتی تا کجا

  • ناشناس

    خدا بداد مردم برسه

  • ناشناس

    به به

  • ناشناس

    کرونااااااااا بهترین علت برای موج جدید گرانیها
    کرونااااااااا بهترین علت برای موج جدید گرانیها
    کرونااااااااا بهترین علت برای موج جدید گرانیها
    کرونااااااااا بهترین علت برای موج جدید گرانیها

  • ناشناس

    اگر غیر ازاین بود باید تعجب میکردیم!!!

  • ناشناس

    گرونی و تورم ماحصل سوءمدیریت دولت تدبیروامیده ،گرونی مسکن، خوردرو مایحتاج مردم همه از سوء مدیریت آقایان سیف،کرباسیان و…است،