کد مطلب: ۳۰۹۷۷۹

نفع تجارت با کشورهای پیشرفته/الگوی موفقیت تجاری چین و مکزیک

نفع تجارت با کشورهای پیشرفته/الگوی موفقیت تجاری چین و مکزیک

برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه و نوظهور، روابط تجاری قوی با کشوری توسعه‌یافته همچون آمریکا نقطه قوتی برای آن کشور بوده است. چین و مکزیک از این جمله کشورها هستند.

ارتباط اقتصادی و داد‌و‌ستد با کشورهای صنعتی جهان می‌تواند راه را برای صنعتی شدن کشورهای در حال توسعه هموارتر کند. معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران در گزارش جدید خود به بررسی وضعیت تجارت کشورهای نوظهور و در حال توسعه با آمریکا و اثرات این تجارت پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش مذکور تاکید می‌کند که کشورهایی همچون چین و مکزیک با بهره‌گیری از فرصت تجارت با برخی کشورهای توسعه‌یافته از جمله آمریکا، توانسته‌اند صادرات صنعتی خود را بهبود دهند.

این گزارش روایت می‌کند که به طور مشخص دو کشور چین و مکزیک از سال 2001 تا 2017 تجارت خود با آمریکا را چندین برابر کرده‌اند. به طوری که در سال 2017، معادل 35 درصد از کل واردات آمریکا از این دو کشور بوده است. این در حالی است که این دو کشور در تجارت با آمریکا دارای تراز تجاری مثبت هستند. به نحوی که آمریکا در این سال تنها 24 درصد به این دو کشور صادرات داشته است.

این گزارش تاکید می‌کند که صادرات چین به آمریکا از سال 2001 تا 2017 حدود پنج برابر شده و به میزان 526 میلیارد دلار رسیده که حاکی از تراز تجاری مثبت به نفع چین است. چرا که میزان صادرات آمریکا به این کشور کمتر است.

گزارش اتاق بازرگانی تهران در خصوص نفع مکزیک از تجارت با آمریکا نیز می‌نویسد: مکزیک نیز دیگر کشوری است که طی این سال‌ها از تجارت با آمریکا نفع بالایی برده و صادرات آن به آمریکا از حدود 131 میلیارد دلار در سال 2001 به 317 میلیارد دلار در سال 2017 رسیده است.

گزارش مذکور همچنین روایت می‌کند که بخش زیادی از صادرات دو کشور چین و مکزیک به آمریکا مربوط به کالاهای صنعتی است. به طوری که در سال 2017 سهم صادرات صنعتی چین به آمریکا معادل 93 درصد بوده است. این مقدار برای کشور مکزیک هم بالای 80 درصد است.

مرکز بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران در گزارش خود به کشور ویتنام نیز اشاره می‌کند که صادرات این کشور به آمریکا در سال 2017 نسبت به سال 2001 حدود 44 برابر شده، در حالی که واردات این کشور از آمریکا 16 برابر شده است.

این گزارش در نتیجه‌گیری خود می‌نویسد: به طور کلی می‌توان گفت برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه و نوظهور، روابط تجاری قوی با کشوری توسعه یافته همچون آمریکا نقطه قوتی برای آن کشور بوده است.

این گزارش ادامه می‌دهد: حال برخی کشورها نیز وجود دارند که در این بین به رغم وجود شرایط مثبت، به دلیل مشکلات ساختاری در اقتصاد و عدم اصلاحات لازم، از فرصت موجود استفاده نکرده و نتوانسته‌اند در زمینه تجارت با آمریکا نفع ببرند و به توسعه بخش صنعتی خود بپردازند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.