کد مطلب: ۳۲۵۰۰۹

امتیازات اقتصادی که ایران و عراق به هم خواهند داد

امتیازات اقتصادی که ایران و عراق به هم خواهند داد

پس از چین، عراق دومین بازار صادراتی ایران محسوب می‌شود که محصولات متنوعی از مواد غذایی گرفته تا ماشین‌آلات، گاز طبیعی و برق از ایران خریداری می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، توافقاتی هم در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری در مرز ایران و عراق میان روسای‌جمهور دو کشور انجام شده است.

دو هفته پس از آنکه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اجرایی شدند، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق با هدف گسترش روابط میان دو کشور به ایران سفر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از الجزیره، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال 2017، حدود هفت میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال جاری میلادی به 8.5 میلیارد دلار افزایش یاید. پس از دیدار روسای‌جمهور هر دو کشور، حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک اعلام کرد که تجارت میان دو کشور می‌تواند به 20 میلیارد دلار در سال هم برسد.

از دیگر محورهای گفتگو با رئیس‌جمهور عراق، افزایش فروش گاز و برق به عراق و استخراج نفت بود. برهم صالح با اشاره به این مساله که روابط میان دو کشور یک «اصل ثابت» است که ریشه در تاریخ، جغرافیا و ایمان مشترک دارد، اعلام کرد: ما برای گسترش روابط تجاری با ایران اهمیت بسیاری قائل هستیم.

او همچنین اظهار کرد: توافقاتی هم در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و عراق انجام شده تا دو کشور بتوانند صنایع مشترکی را تولید کنند.

بر اساس گزارش‌ها، مذاکراتی نیز در زمینه ساخت یک خط آهن 35 کیلومتری با هدف سهولت رفت‌وآمد مردم دو کشور انجام شده است.

سفر رئیس‌جمهور عراق به ایران در حالی صورت می‌گیرد که دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به تازگی اعمال شده است. هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که به عراق معافیت 45 روزه برای واردات گاز طبیعی و برق از ایران داده شده است.

ایالات متحده آمریکا و ایران هر دو از مهم‌ترین متحدان عراق هستند و تحریم‌های تیم ترامپ، بغداد را در موقعیت اقتصادی و سیاسی پیچیده‌ای قرار داده است.

نفوذ ایران از سال 2003 تاکنون و پس از حضور نیروهای آمریکایی در عراق افزایش یافته است.

پس از چین، عراق دومین بازار صادراتی ایران محسوب می‌شود و محصولات متنوعی از مواد غذایی گرفته تا ماشین‌آلات، گاز طبیعی و برق از ایران خریداری می‌کند.

روسای‌جمهور هر دو کشور در حالی به دنبال افزایش روابط تجاری میان دو کشور هستند که واشینگتن اعلام کرده، تحریم‌های جدید آمریکا قرار است با تحت فشار قرار دادن اقتصاد ایران، فعالیت‌های نظامی ایران را در خاورمیانه کاهش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.