کد مطلب: ۴۰۲۰۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعلام نامناسب‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری / افت سرمایه اجتماعی در پاییز و زمستان سال ۹۷

اعلام نامناسب‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری / افت سرمایه اجتماعی در پاییز و زمستان سال 97

سه استان كهگيلويه و بويراحمد، تهران و قزوين نسبت به دیگر استان‌های کشور نامناسب‌ترين وضعیت را از نظر مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری اقتصادی دارند؛ از سوی دیگر نیز دو مولفه عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده شده و اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حكومتی در دو فصل پاییز و زمستان جزو نامناسب‌ترین مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری از سوی فعالان اقتصادی ارزیابی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در زمستان سال گذشته نسبت به فصل قبل (پاییز سال 97) وضعیت بهتری داشته است.

براساس جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تحت عنوان «پایش امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری در زمستان 97»، شاخص كل امنيت سرمايه‌گذاری در ايران در زمستان 97 معادل 18/6 از 10( 10 بدترين حالت) ارزيابي شده است، این شاخص در پاييز سال گذشته معادل 6.43 بوده است.

این شاخص به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن متغيرهای اقتصاد کلان باثبات يا قابل پيش‌بينی باشد، حاكميت قانون برقرار باشد و اِعمال شود، قوانين و مقررات، تصميم‌های مسئولان و رويه‌های اجرايی كشور، باثبات باشند و به طور سهل و مؤثری اجرا شوند و در صورت ضرورت داشتن تغيير در هريک از آنها، تغييرات قبلا به اطلاع ذيی‌نفعان برسد.

براساس داده‌های این گزارش سه مؤلفه‌ نامناسب‌ترین امنيت سرمايه‌گذاری در زمستان سال گذشته به ترتیب عبارتند از عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده شده، اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حكومتی و عمل مسئولان استانی و محلی به وعده‌های اقتصادی داده شده، که دو مورد اول در پاییز سال 97 نیز جزو نامناسب‌ترین مولفه‌های سرمایه‌گذاری بوده‌اند؛ این نتایج نشان می‌دهد اعتماد عمومی نسبت به وعده‌ها و عملکرد مسئولان در وضعیت خوبی قرار ندارد و در نهایت می‌شود این طور استنباط کرد سرمایه اجتماعی در حال افول است.

همچنین مناسبترين مؤلفه‌های امنيت سرمايه‌گذاری در فصل مذکور عبارتند از رواج توزيع كالای قاچاق، استفاده غيرمجاز از نام و علائم تجاری يا مالكيت معنوی و ميزان اختلال در اثر تحريم‌های خارجی ايجاد شده .

در اين پژوهش که همه‌ استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته‌ است، استان‌های كهگيلويه و بويراحمد، تهران و قزوين نامناسب‌ترين و استان‌های خراسان جنوبی، سيستان و بلوچستان و همدان مناسب‌ترين وضعيت را از نظر شاخص امنيت سرمايه‌گذاری نسبت به ساير استان‌ها در زمستان 97 كسب كرده‌اند.

این درحالی است که در فصل پاييز 97 به ترتيب سه استان مركزی، سمنان و يزد جزء مناسب‌ترين‌ها ارزيابي شده بودند و سه استان ایلام، خوزستان و البرز به ترتيب جزء نامناسبترين استان‌ها ارزيابی شده بودند.

از دیگر موضوعاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش خود آن را مورد بررسی قرار داده حوزه‌های فعالیت اقتصادی است که براساس آن در زمستان 97، از بين 9 حوزه فعاليت اقتصادی، فعالان اقتصادی در حوزه‌های ارتباطات، توزيع و … که شامل حمل‌ونقل، انبارداری، عمده فروشی و خرده فروشی بهترین ارزیابی را داشته و فعالان اقتصادی در حوزه‌های معدن به جز نفت و گاز بهترين ارزيابی را از وضعيت امنيت سرمايه‌گذاری ارائه كرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.