کد مطلب: ۳۷۴۹۵۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه مجلس:

اولتیماتوم مجلس به دولت / استفاده از کوپن الکترونیکی الزامی است

اولتیماتوم مجلس به دولت / استفاده از کوپن الکترونیکی الزامی است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه دولت در تامین کالاهای اساسی خانواده‌ها در قالب کارت الکترونیکی اقدامی انجام ندهد، مجلس از ابزار قانونی خود استفاده خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیو ز، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با تاکید بر ضرورت کنار گذاشتن سیاست ارز ترجیحی، پیشنهاد داد که کارت الکترونیک نقدی- کالایی به هفت دهک اول درآمدی تعلق گیرد به طوری که تا انتهای امسال، هر ایرانی در این دهک‌ها، جمعاً 432 هزار تومان دریافت کند.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک سال و یک ماه گذشته، 28.7 میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و 9.8 میلیارد دلار ارز نیمایی پرداخت شده است. مقایسه قیمت ارز رسمی و نیمایی با نرخ ارز در بازار نشان می‌دهد که طی بازه مورد بررسی ۲۱۷ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان ارزی پرداخت شده که رقمی که معادل نیمی از منابع بودجه عمومی، یک و نیم برابر درآمدهای نفتی و پنج برابر یارانه نقدی در سال ۹۸ است.

هدف از تخصیص نرخ ارز ترجیحی به واردات 25 قلم کالای اساسی، ثبات قیمت این کالاها بود، اما رشد شاخص قیمت از (اسفند 96 تا بهمن 97) 73‌ درصد بوده که در این میان کالاهای غیرمشمول دریافت ارز ترجیحی نیز 85 درصد گران شدند. یعنی اختصاص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی تنها توانسته رشد 53 درصدی در مقابل رشد 85 درصدی برای این کالاها را به همراه داشته باشد که این دستاورد با اختصاص بیش از 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی رخ داده است.

چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که دلالان در سال ۹۷ از مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکت‌ها و افراد واگذار شد بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود کردند.

با این حال، در لایحه بودجه امسال مقرر شد که 14 میلیارد دلار ارز دولتی به تامین کالاهای اساسی اختصاص پیدا کند که مجلس اختیار چگونگی هزینه کرد این یارانه ارزی را به دولت داد، اما به گفته برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت در تامین کالاهای اساسی خانواده‌ها در قالب کوپن یا کارت الکترونیکی همچنان تعلل می‌کند.

شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: 100درصد با کارت الکترونیکی موافق هستم، زیرا وضعیت معیشتی مردم به هیچ عنوان مطلوب و مناسب نیست.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در لایحه بودجه امسال به دولت اجازه داد که مشکل پرداخت یارانه ارزی را حل کند، اما متاسفانه تاکنون دولت در این راستا عملکردی نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه دولت در تامین کالاهای اساسی خانواده‌ها در قالب کارت الکترونیکی اقدامی انجام ندهد، مجلس از ابزار قانونی خود استفاده خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.