کد مطلب: ۱۹۴۹۳۹

ایجاد ۳۰ میلیارد دلار فاینانس برای صنعت برق

ایجاد ۳۰ میلیارد دلار فاینانس برای صنعت برق

معاون وزیر نیرو از ایجاد ظرفیت استفاده از فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ برای صنعت برق کشور خبر داد.

معاون وزیر نیرو از ایجاد ظرفیت استفاده از فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ برای صنعت برق کشور خبر داد.

به‌ گزارش تجارت‌نیوز ، محسن بختیار امروز گردهمایی مدیران ارشد صنعت برق کشور با بیان اینکه با تمرکز بر ظرفیت‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که موضوعات مهمی در جهت منافع صنعت برق و رفع معضلات آن را در حال بررسی در صحنه علنی مجلس شورای اسلامی در بر دارد، اظهار کرد: بر اساس تبصره ۳ قانون بودجه معمولا سقفی برای سرمایه‌گذاری خارجی در نظر گرفته می‌شد که در ظرفیت‌های فاینانسی که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی شده است، این سقف برای سال آینده ۳۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که این میزان در صنعت برق، رقم قابل توجهی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای سال آینده پروژه‌های متعددی در صنعت برق تعریف شده است تا بتوان از ظرفیت فاینانس استفاده شود، افزود: ایجاد تنوع مالی از اهمیت بالایی برخوردار است و صنعت برق در سال‌های گذشته در استفاده از فاینانس خارجی موفق عمل کرده است.

بختیار با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه سهم بالایی به فاینانس و استفاده از سرمایه خارجی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه حدود هشت درصد است که سالانه حدود ۷۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای آن در نظر گرفته شده است که حدود ۳۰ درصد آن یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که تاکنون در بخش آب و برق حدود ۲۰ میلیارد دلار طرح تعریف شده تا بتواند از سرمایه‌گذاری خارجی یا فاینانس استفاده کند، افزود: از این میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار طرح‌هایی هستند که می‌توان بر آن‌ها متمرکز شد تا در بازه زمانی یک ساله به مرحله نهایی گشایش اعتبار برسند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برای بخش دولتی و خصوصی پیش‌بینی شده است تا اعتبار آن‌ها از طریق فاینانس خارجی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه تامین تجهیزات ۳۱۲ پست شبکه فوق توزیع بزودی به مرحله گشایش LC خواهد رسید، اظهار کرد: طرح‌های در دست اقدام وزارت نیرو از طریق خطوط اعتباری چین، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی و روسیه اجرایی می‌شود.

بختیار با اشاره به اینکه برای تامین تجهیزات صنعت برق بایستی از ظرفیت سرمایه و بانک‌های داخلی نهایت استفاده را ببریم، افزود: ظرفیت اوراق مالی اسلامی (اوراق مشارکت، اسناد خزانه و…) که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی شده است به گونه‌ای است که، جایگزین پول نقد می‌شود.

به گفته وی در سال ۱۳۹۷ به میزان ۱۸۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت برای استفاده از اوراق مالی اسلامی در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که می‌تواند طرح‌های تکمیل تملک دارایی و بدهی به بانک‌ها و مشاوران و تولیدکنندگان را پوشش دهد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی برای سه سال پیش‌بینی شده است که می‌تواند بخش زیادی از مطالبات تولیدکنندگان برق بخش خصوصی از وزارت نیرو را تسویه کند، گفت: در زمان حاضر میزان این مطالبات ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه سال آینده ظرفیت خوبی برای تسویه بدهی‌های وزارت نیرو خواهد بود، افزود: بدهی شرکت‌های دولتی زیرمجموعه وزارت نیرو به بانک‌ها حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها مربوط به بخش خصوصی و ۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو به بانک‌ها است که برای اولین بار در کشور اجرایی خواهد شد که بانک‌ها نیز از این طریق بدهی خود را با بانک مرکزی تسویه خواهند کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.