کد مطلب: ۱۴۹۷۰۲

ایران از دریچه نگاه تورگردانان ۱۴ کشور جهان

ایران از دریچه نگاه تورگردانان 14 کشور جهان

روز جمعه ٣٠ تیر، ٢٥ تورگردان از ١٤ کشور جهان وارد ایران شدند. این دعوت که در قالب یک تور آشناسازی (فم‌تور) انجام شده بود، به مدت یک هفته به طول انجامید.

تورگردانان مطرحی که از کشورهای اسپانیا، فرانسه، پرتغال، سنگاپور، بلاروس، صربستان، ارمنستان، برزیل، آلمان و آفریقای جنوبی و… بودند، روز شنبه با بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی استان فارس و شهر شیراز و بازدید از مراکز اقامتی و پذیرایی مطرح این شهر، سفر خود را آغاز کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به همین مناسبت در شیراز شنبه‌شب در هتل بزرگ شیراز ضیافت رسمی با حضور مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان فارس دکتر مصیب امیری و معاونان سازمان و حسن سیادتان، رئیس جامعه هتل‌داران فارس و مدیران کل هتل‌های شیراز تدارک دیده شد. روز دوشنبه تورگردانان خارجی از آثار باستانی و جاذبه‌ها و هتل‌های بزرگ و مطرح استان اصفهان بازدید کردند و در همین شب در هتل زیبای عباسی ضیافت رسمی با حضور مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان، دکتر فریدون الهیاری، رئیس اتحاديه هتل‌داران اصفهان، مهدی نریمانی، دیگر معاونان و مدیران کل هتل‌های اصفهان برگزار شد.

روز سه‌شنبه تور آشناسازی به کاشان وارد شدند و از زيباييهاي كاشان ديدن كردند و عصر همین روز تورگردانان به استان قم رسیدند و از حرم حضرت معصومه (س) بازدید کردند که این بازدید با برگزاری جشن‌های ولادت کریمه اهل‌بیت هم‌زمان شد و این گردشگران شاهد برگزاری این جشن‌ها بودند. چهارشنبه چهارم مردادماه، برای تورگردانان روز تهرانگردی بود و از زیبایی‌ها و جاذبه‌ها و هتل‌های بزرگ پایتخت دیدن کردند. عصر همان روز چهارشنبه، تورگردانان در جلسه‌ای رسمی در سالن نگین هتل پارسیان آزادی با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، میرهادی قره‌سید رومیانی، دکتر شهبازی مدیرعامل گروه هتل‌های لاله، دکتر حسینی، مدیرکل هتل هویزه، مدیران و هیئت‌مدیره هلدینگ گردشگری مارکوپولو ملاقات و نشستی را حول محور گردشگری ایران برگزار و پیشنهادات و نظرات خود را درباره ایران مطرح کردند.

همچنین قبل از شروع جلسه تورگردانان بازدیدی از هتل پارسیان آزادی و اتاق‌های آنجا داشتند. پنجشنبه پنجم مرداد تور به ‌سمت قزوین حرکت کرد. پس از بازدید از برخی آثار این استان از قزوین گذشتند و وارد استان زنجان شدند و از گنبد سلطانیه به‌عنوان اثر ثبت‌جهانی‌شده ایران در یونسکو بازدید کردند. آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز آخرین مقصد این تور بود و بازدید از ارس و جلفا نیز در برنامه گنجانده شد.

تورگردانان در بازدید از تبریز یک شب دیگر را در ضیافتی رسمی میهمان مقامات استانی بودند و در هتل گسترش تبریز با حضور مرتضی آبدار مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان، معاونان سازمان و مدیران کل هتل‌های تبریز از نزدیک دیدار و پیرامون ظرفیت‌های گردشگری استان به‌ویژه برنامه‌های تبریز ٢٠١٨ تبادل نظر كردند. پس از بازدید از شهر تبریز و جاذبه‌های گردشگری به روستای کندوان رفته و پس از آن رهسپار جاده مرزی ارس شدند و از دیگر اثر ثبت جهانی آذربایجان شرقی کلیسای سنت استپانوس دیدن کردند.

تعدادی از تورگردانان خارجی در نظر دارند تورهای ترکیبی با مقصد اصلی ایران و در کنار آن ارمنستان تعریف کنند و به‌همین‌دلیل از راه زمینی وارد ارمنستان می‌شوند تا با جاذبه‌های این کشور هم آشنا شوند.

ایران در مسیر توسعه پایدار

هادی رومیانی، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این‌گونه تورهای آشناسازی در ایران گفت: «گردشگری و سفر، نوعی تولد دوباره است و ما تلاش می‌کنیم آرامش روحی، امنیت و مهربانی را برای گردشگران کشورمان فراهم کنیم».

او افزود: «دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حضور شما را گرامی می‌دارند و ما امیدواریم از تمام لحظاتی که در ایران حضور دارید، لذت ببرید».معاون پارلمانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «با سفر شما تورگردانان به ایران، ما در انتظار میزبانی از جمعیت وسیعی از مردمان کشورهای شما هستیم، چراکه در این تور، امنیت، جاذبه‌های گردشگری، مواریث تاریخی و فرهنگی و مردم میهمان‌نواز ما را دیده‌اید و اکنون می‌توانید تجربه‌های خود را با مردم کشورهای خودتان به اشتراک بگذارید. ما هر یک از شما را به‌عنوان یک سفیر فرهنگی ایران در جهان می‌شناسیم».

او اضافه کرد: «کاستی‌هایی در حوزه گردشگری ایران وجود دارد که باید برطرف شوند، اما افرادی که چند سال قبل به این کشور سفر کرده‌اند، بی‌شک اذعان می‌کنند که ایران در این حوزه پیشرفت‌های چشمگیری کرده است».رومیانی یادآور شد: «ایران کشوری است که در مسیر توسعه پایدار قرار دارد و به سمت پیشرفت حرکت می‌کند. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیار زیادی برای توسعه گردشگری و رسیدن به وضعیت مطلوب برای میزبانی از گردشگران تمام کشورها در دستور کار دارد».

خانواده‌های ایرانی فوق‌العاده‌اند

همچنین در ادامه این مراسم چند نفر از تورگردانان کشورهای مختلف به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند. هیوبرت آیمر، تورگردانی از کشور فرانسه، در این نشست گفت: «باعث تأسف این‌جانب است که تاکنون به ایران سفر نکرده بودم. با تاریخ و فرهنگ ایران آشنایی داشتم و در این سفر آنچه را در کتاب‌ها خوانده بودم، به صورت واقعی مشاهده کردم».

آیمر افزود: «با توجه به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های موجود در ایران، این کشور باید جایگاه بهتری در صنعت گردشگری دنیا داشته باشد. توجه به حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز در بخش حمل‌ونقل، ایجاد امکانات رفاهی بیشتر برای گردشگران در مسیرهای مختلف و نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی حوزه گردشگری از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به آنها پرداخته شود».

وی در ادامه با اشاره به خدمات هتل‌داری در ایران گفت: «ایران هتل‌های مدرن و شیکی دارد اما در برخی از خدمات آنچه را که درخور یک هتل پنج‌ستاره تعریف شده است، کمتر دیده می‌شود. برای مثال ما در اکثر هتل‌های پنج‌ستاره‌ای که بودیم، توقع سرو قهوه واقعی را به جای قهوه آماده داشتیم یا بوفه صبحانه هتل‌ها. به‌ویژه که ما از ملیت‌های مختلفی هستیم و ذائقه‌های متفاوتی داریم و مثلا نان بوفه رستوران دو یا سه مورد بیشتر تنوع وجود نداشت. او افزود: براساس آمار شنیداری، ایران به لحاظ دارابودن منابع رتبه ششم و آثار ثبت‌شده آن ۲۲ اثر جهانی است اما رتبه ۱۴ را در جهان برای دارابودن آثار تاریخی به خود اختصاص داده است و از این جهت فکر می‌کنم باید تلاش‌های زیادی انجام شود. همچنین حفاظت از آثار تاریخی مانند تخت‌جمشید کاری بس دشوار و هزینه‌بر است.

آیمر هم مانند دیگر گردشگران خارجی به معضل سرویس بهداشتی در ایران اشاره کرد و خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در این مقوله شد. آلین وشامبس، تورگردان دیگری از کشور فرانسه، نیز گفت: «سفر به ایران تجربه خوبی بوده و میهمان‌نوازی و مهربانی مردم این کشور این تجربه خوب را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل کرده است».

وشامبس تصریح کرد: «در شهرهای مختلف ایران شاهد تفریح و خوشی خانواده‌ها در کنار هم مثلا در کنار زاینده‌رود و پل‌خواجو در اصفهان بودیم. خانواده‌ها آهنگ‌های محلی می‌خواندند و در کنار هم در صلح و آرامش و با مهربانی نشسته بودند. این موضوع برای بسیاری از تورگردانان جالب و خوشایند بود، چراکه چنین اتفاقاتی را در کشور خودمان نمی‌بینیم».این تورگردان فرانسوی افزود: «متأسفانه اطلاعات کامل و مطلوبی از ایران در وب‌سایت‌ها و فضای مجازی دیده نمی‌شود. توجه به تولید محتوا با تمرکز بر جزئیات باید مورد نظر قرار گیرد تا مردم سایر کشورها با جاذبه‌های ایران بیشتر آشنا شوند».

هستر، تورگردانی از آفریقای‌جنوبی، هم گفت: «با وجود اینکه سفر به ایران برنامه فشرده‌ای بود، اما همه ما تجربیات و خاطراتی جالب و به‌یادماندنی از این سفر کسب کردیم».این تورگردان افزود: «برخورد با مردم مهربان و میهمان‌نواز ایران بخش بسیار جالب این سفر بود. حضور در مهمانسرای سنتی در پاسارگاد و شنیدن آوای دف و آشنایی با لباس سنتی این منطقه برای همه افرادی که در این تور بودند، بسیار لذت‌بخش بود و باید این موارد در برنامه گردشگرانی هم که به ایران سفر می‌کنند، لحاظ شود».

کریستانو، تورگردانی از منطقه آمریکای جنوبی، با اشاره به اینکه پیش از این نیز به ایران سفر کرده، گفت: «در این سفر شاهد پیشرفت‌های خوبی در حوزه گردشگری نسبت به سال‌های گذشته بودم، اما هنوز کاستی‌هایی وجود دارند که برای توسعه صنعت گردشگری باید آنها را رفع کرد که به‌عنوان نمونه تغییر مقررات در ویزاهای فرودگاهی مشکلاتی را برای گردشگران به دنبال دارد».

رونمایی از سامانه رزرواسیون و رتبه‌بندی ١٠٠ اقامتگاه بوم‌گردی

در همان روز چهارشنبه، چهارم مردادماه با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، میرهادی رومیانی، دکتر شهبازی مدیرعامل گروه هتل‌های لاله، دکتر حسینی مدیر کل هتل هویزه و جمعی از مدیران هتل‌های تهران از سامانه رزرواسیون آنلاین و رتبه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی ایران رونمایی شد.

در این مراسم که در سالن نگین هتل پارسیان آزادی برگزار شد، ٢٥ نفر از تورگردانان خارجی نیز حضور داشتند. در این سامانه، صد اقامتگاه بوم‌گردی رتبه‌بندی شده و این سامانه به صورت آنلاین یا از طریق آژانس‌ها و دفاتر خدمات‌ مسافرتی و گردشگری آماده خدمات‌رسانی به گردشگران خواهد بود.

همچنین در این مراسم از رتبه‌بندی صد اقامتگاه بوم‌گردی در سراسر ایران نیز رونمایی شد. رتبه‌بندی این اقامتگاه‌ها در بروشورهایی طراحی‌شده با اطلاعات دقیق، امکانات و موقعیت جغرافیایی در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت. دکتر حسن انصاری، مدیرعامل شرکت گردشگری مارکوپولو، در این مراسم عنوان كرد: در ایران بیش از ۳۰۰ اقامتگاه سنتی و بوم‌گردی راه‌اندازی شده است که این مهم نیازمند معرفی صحیح و حرفه‌ای به جامعه گردشگری است و در این راستا هلدینگ مارکوپولو به‌عنوان پیشرو در خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی در کشور این طرح ملی را اجرائی می‌کند.

در این رتبه‌بندی استان‌های اصفهان و یزد با دارابودن هشت اقامتگاه بیشترین تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در میان استان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و در مجموع درحال‌حاضر ٢٠ استان کشور اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارای رتبه طلایی و نقره‌ای آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند.

بوم‌گردی و گردشگری روستایی

بوم‌گردی و گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج‌یافته در ایران است که در آن افراد به جای حضور در شهرها و اقامت در هتل‌ها و اماکن شلوغ، راهی روستاهای بکر و خانه‌های سنتی می‌شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره ساعات و چندروزی را در آرامش سپری کنند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در محیط‌های طبیعی، ضوابط زیست‌محیطی را مورد توجه قرار داده و با شکلی ماندگار و معماری و سیمای طبیعی منطقه مرمت یا احداث شده و با تعامل حداکثری با جامعه محلی، زمینه حضور و اقامت علاقه‌مندان را با کیفیتی تعریف‌شده در محیط‌های طبیعی و روستایی فراهم می‌کند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید به‌گونه‌ای فعالیت کنند که کمترین آسیب را چه از نظر طبیعی و چه از نظر فرهنگی به محیط اطراف خود بزنند و متناسب با بافت فیزیکی و فرهنگی شهر و روستای خود باشند. با برنامه‌ریزی مناسب و انتخاب یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی گشت‌های معمول مرتبط با فصل، گشت‌های محلی بر مبنای اکوتوریسم، تماشای کارگاه‌های صنایع دستی افراد محلی تجربه‌اي فراموش‌نشدنی برای گردشگران فراهم می‌کنند. در واقع اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید نمونه‌ای از زندگی مردم، معیشت و آداب و رسوم منطقه‌ای باشند که اقامتگاه در آن برپا شده است تا گردشگر به صورت مستقیم شرایط زیست‌محیطی و فرهنگی مردم آن منطقه را درک کرده و تجربه‌ای متفاوت از سفر داشته باشند.

این اقامتگاه‌ها اگر به‌درستی مدیریت شوند و به بافت فرهنگی و زیست محیطي خود آسیبی نزنند، علاوه بر اینکه در معرفی مردم‌شناسی محیط اطراف خود می‌توانند مؤثر باشند، موجباب رشد و رونق اقتصادی را نیز ایجاد می‌کنند. مرکز طبیعت‌گردی مارکوپولو با بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران متخصص، این مهم را برای گردشگران فراهم كرده است تا لذت یک زندگی ساده و صمیمی روستایی و اقامت در خانه‌های سنتی را تجربه کنند.

منبع: شرق

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.