کد مطلب: ۵۰۲۱۰۳

ایران دومین صادرکننده بزرگ پسته به چین

ایران دومین صادرکننده بزرگ پسته به چین

آمریکا و ایران طلایه‌داران تولید پسته دنیا بوده‌اند و پس از آن ترکیه و سوریه قرار دارند. گرچه ایران دومین صادرکننده بزرگ پسته به چین است، ولی روند کمبود عرضه این محصول که سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ وجود داشت، پارسال نیز ادامه پیدا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به آمارها صادرات و تولید پسته در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد با وجود جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین اما میزان صادرات مستقیم پسته آمریکایی به چین سه برابر شده است.

انجمن پرورش‌دهندگان پسته آمریکا (APG) در گزارش سالیانه با عنوان «تجارت جهانی پسته در سال ۲۰۲۰» ضمن ارائه آمار و اطلاعاتی از وضعیت تولید و صادرات پسته در جهان، به طور جزئی روندهای چند سال اخیر در عرصه تجارت پسته را بررسی کرد.

مهمترین تولیدکنندگان پسته ۲۰۲۰

آمریکا و ایران طلایه‌داران تولید پسته دنیا بوده‌اند و پس از آن ترکیه و سوریه قرار دارند. البته با توجه به شرایط جنگی سوریه آمارهای این کشور چندان قابل اتکا نیست.

با این همه کشورهایی چون افغانستان، آرژانتین، استرالیا، مصر، یونان، لبنان‌، اسرائیل‌، ایتالیا‌، مراکش‌، اسپانیا و تونس نیز پسته تولید می‌کنند، ولی با توجه به حجم کم تولید بیشتر این محصول داخل این کشورها مصرف می‌شود.

این طور که نشریه USDA GAIN گزارش داده است، جمهوری خلق چین حدود چهار هزار هکتار پسته در منطقه سین کیانگ کاشته است.

معمولا تصور این است که کشورهای تولیدکننده نبایستی واردکننده پسته باشند با این همه، دو کشور آمریکا و ترکیه واردکننده پسته هم هستند.

این کشورها مغز پسته وارد می‌کنند؛ چرا که به این ترتیب می‌توانند پسته صادراتی خود را به کشورهایی چون چین بفرستند با نیروی کار ارزان‌قیمت و آن کشورها کار مغز کردن پسته را انجام دهند.

ایران عامل افزایش حجم صادرات ترکیه

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود ترکیه همزمان واردکننده پسته هم باشد، این است که در سالی که گذشت کشورمان بیشتر محصول پسته خود را به ترکیه صادر کرده است.

با اینکه در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تولید ترکیه ۶۰ درصد کاهش یافته، ولی جالب اینجاست که صادرات این کشور نسبت به پارسال ۲۳۵ درصد افزایش یافته است.

این رشد با افزایش صادرات ایران به ترکیه مطابقت دارد. در واقع حجم ۱۵٫۲ میلیون پوند (۶ هزار ۸۹۴ تن) بیشتر از متوسط صادرات ایران به ترکیه طی چهار سال گذشته است.

کشورهای مهم واردکننده پسته

بزرگترین بازارهای واردات پسته دنیا به ترتیب از آنِ هنگ‌کنگ، جمهوری خلق چین، آلمان و بلژیک است. البته این کشورها همگی به طور مستقیم از کشورهای تولیدکننده پسته وارد نمی‌کنند.

دلایل واردات با واسطه و غیرمستقیم می‌تواند این موارد باشد:

اهداف استراتژیک تجاری
مسائل مربوط به کیفیت محصول
فرار از قوانین داخلی و خارجی

مهمترین کشورهای غیرپسته‌ای واردکننده/صادرکننده

هنگ‌کنگ یکی از همین کشورهاست که در عمل بزرگترین واسطه انتقال غیرمستقیم پسته محسوب می‌شود. بیشترین حجم پسته وارداتی به این کشور به ویتنام می‌رود.

آلمان، امارات متحده عربی، هلند و خود کشور ویتنام نیز از جمله کشورهایی هستند که گرچه پسته تولید نمی‌کنند ولی در انتقال آن نقش بسزایی دارند.

این طور که اتحادیه اروپا گزارش داده، ۲۸ عضو این اتحادیه در سال ۲۰۱۹، ۱۷۸ میلیون پوند پسته خام (حدود ۸۰ هزار و ۷۴۰ تن) از آمریکا وارد کرده‌اند.

البته عددی که ایالات متحده اعلام می‌کند، ۶ میلیون پوند (حدود دو هزار ۷۲۱ تن) کمتر است.

در همین حال به دلیل جنگ تجاری ایالات متحده با چین،‌ میزان صادرات پسته آمریکا به هنگ‌کنگ و چین طی سه سال گذشته کاهش یافته است.

این گزارش از قول آمار گمرک ایران اعلام می‌کند که از ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۸ (اول تیر ۱۳۹۷) تا ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۹ (اول تیر ۹۸) از ایران ۲۹۴ میلیون پوند (حدود ۱۳۳ هزار و ۳۵۶ تن) صادر شده است.

از این حجم ۲۲٫۱ میلیون پوند (حدود ۱۰ هزار تن) آن به امارات متحده عربی و ۲۳٫۶ میلیون پوند آن به ترکیه (۱۰ هزار و ۷۰۰ تن) به ترکیه صادر شده است.

البته ناگفته پیداست که این دو کشور تنها واسطه انتقال و صادرات پسته ایران بوده‌اند.

۳ برابر شدن واردات مستقیم پسته آمریکا به چین

گرچه جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین باعث شده تا چین تعرفه واردات از این کشور را افزایش دهد، ولی نکته اینجاست که پسته آمریکایی در چین همچنان خواهان دارد.

گرچه ایران دومین صادرکننده بزرگ پسته به چین است، ولی روند کمبود عرضه این محصول که سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ وجود داشت، پارسال نیز ادامه پیدا کرد.

با همه این احوال در تجارت پسته و بازار چین و هنگ‌کنگ شاهد تغییراتی بودیم.

کل صادارت پسته ایالات متحده به چین (یعنی صادرات مستقیم و نه از طریق هنگ‌کنگ) ۶۰٫۷ میلیون پوند (حدود ۲۷ هزار و ۵۳۳ تن) به نسبت سال ۲۰۱۸، افزایش پیدا کرده است.

در همین حال، صادرات آمریکا به هنگ‌کنگ ۴۲ میلیون پوند کاهش یافته است؛ بنابراین سهم بیشتری از پسته آمریکا به جای اینکه از طریق هنگ‌کنگ صادر شود، به طور مستقیم به چین رسیده است.

۴۱ درصد از پسته صادر شده به چین در سال ۲۰۱۹ به چین رفته در حالی که سال قبل‌تر تنها ۱۵ درصد از این محموله به طور مستقیم به چین می‌رفت.

نرخ تعرفه پسته بوداده آمریکا کمتر از پسته خام است اما میزان صادرات آن به چین ۱۱٫۵ میلیون پوند کمتر شده است.

بر اساس گزارش‌های صادرات ایالات متحده میزان واردات از آمریکا از ۳۰ میلیون پوندبه ۹۰٫۶ میلیون پوند رسیده است.

داده‌های هنگ‌کنگ و چین نیز این آمار ایالات متحده را تایید می‌کنند.

بنابراین چین بهترین بازار پسته آمریکا در سال ۲۰۱۹ بوده است؛ ‌چون ۴۱ درصد از کل صادرات پسته آمریکا به این کشور رفته است.

سال ۲۰۱۹ میزان تعرفه چین برای پسته آمریکایی ۵۵ درصد بوده است.

برای همین ویتنام به یکی از مقاصد اصلی پسته آمریکا تبدیل شد تا از طریق این کشور و با تعرفه نزدیک به صفر به چین صادر شود. چون ویتنام عضو کشورهای آسه‌آن است.

البته ناگفته نماند که سال ۲۰۱۹ حدود ۴۵ میلیون پوند پسته به ویتنام صادر شد که در مقایسه با ۶۵ میلیون پوند سال ۲۰۱۸ شاهد کاهش ۲۰ میلیون پوندی هستیم.

این سومین سالی است که واردات به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

هند؛ واردات بیشتر از آمریکا، کمتر از ایران

واردات پسته هند طی چند سال گذشته به طور چشم‌گیری تغییر کرده است.

واردات پسته آمریکایی به هند در سال ۲۰۱۹، به عدد ۱۶٫۶ میلیون پوند (هفته هزار و ۵۰۰ تن) رسیده است.

این در حالی است که سال پیش از آن، تنها ۶٫۹ میلیون پوند (سه هزار و ۱۱۸ تن) بوده است.

در همین حال وضعیت صادرات پسته ایران به هند چندان مناسب نبوده است.

چون واردات هند از ایران از چهار هزار و ۸۷۱ تن در سال ۲۰۱۸ در سال ۲۰۱۹ به هزار و ۵۱۰ تن کاهش رسیده است.

منبع: پسته پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.