کد مطلب: ۲۷۴۹۶۴

ایران و روسیه چه امتیازاتی رد و بدل کردند؟

ایران و روسیه چه امتیازاتی رد و بدل کردند؟

در حالی که ایالات متحده امریکا در تلاش است تا با افزایش فشارها، از صادرات انرژی ایران جلوگیری کند، علی‌اکبر ولایتی از سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری روسیه در بخش نفت و گاز ایران و با هدف تقویت روابط میان تهران و مسکو خبر داده است.

در حالی که ایالات متحده امریکا در تلاش است تا با افزایش فشارها، از صادرات انرژی ایران جلوگیری کند، علی‌اکبر ولایتی از سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری روسیه در بخش نفت و گاز ایران و با هدف تقویت روابط میان تهران و مسکو خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از فایننشال‌تایمز، مشاور ارشد رهبر ایران از قول ولادیمیر پوتین اعلام کرده، شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. این در حالی است که سخنگوی کرملین این اظهارات را رد کرده و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز روز جمعه از امکان‌پذیر بودن اجرای برنامه نفت در برابر کالا میان دو کشور خبر داد و اعلام کرد: ما علاقمندیم که ایران از فرصت خرید کالا، کار و خدمات روسیه برخوردار شود تا تبادل تجاری و روابط میان دو کشور گسترش یابد.

علی‌اکبر ولایتی همچنین در جریان دیدار با مقامات روسیه و ولادیمیر پوتین گفت، همکاری نظامی و فنی با روسیه برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. وی همچنین در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد، یک شرکت نفتی روسیه، قرارداد چهار میلیارد دلاری با ایران امضا کرده که به زودی اجرا خواهد شد، اما هنوز جزئیاتی در مورد این توافق اعلام نشده است. دو شرکت بزرگ نفتی روس‌نفت و گازپروم نیز مذاکرات خود با وزارت نفت ایران را آغاز کرده‌اند و قرار است قراردادهایی معادل 10 میلیارد دلار با ایران امضا کنند.

پیشنهاد همکاری عمیق‌تر میان دو کشور در بخش انرژی در حالی صورت می‌گیرد که هشت ماه پیش در جریان سفر پوتین به تهران، شرکت‌های روسی قراردادهای اولیه به ارزش 30 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران را امضا کرده‌ بودند.

یک مقام دولتی روسیه برنامه سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری با ایران را تایید کرده، این در حالی است که گازپروم و روس‎نفت هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

روسیه به دنبال استفاده از صنعت نفت و گاز خود برای ایجاد روابط قوی‌تر با ایران است و این برنامه بخشی از استراتژی این کشور برای افزایش نفوذ در خاورمیانه محسوب می‌شود.

دوشنبه آینده پوتین و دونالد ترامپ در فنلاند دیدار خواهند کرد و روابط روسیه با ایران احتمالا یکی از محورهای اصلی مذاکرات میان رهبران امریکا و روسیه خواهد بود.

انتظار می‌رود، ترامپ از پوتین بخواهد که نفوذ ایران در سوریه محدود شود و اگر شرکت‌های روسی همکاری‌های خود با تهران را ادامه دهند، تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کند.

با آغاز ریاست‌جهوری حسن روحانی در ایران، همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه در بخش انرژی میان تهران و مسکو کاهش یافت. پس از انعقاد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان در سال 2015، رئیس دولت ایران ترجیح داد تا بیشتر از همکاری شرکت‌های نفتی اروپایی بهره ببرد. یکی از بزرگ‌ترین قراردادها در این میان قرارداد با شرکت فرانسوی توتال به ارزش 4.8 میلیارد دلار بود.

تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای و تهدید شرکت‌های اروپایی حالا قراردادهایی از این دست را تحت‌الشعاع قرار داده و ایران را ناچار کرده تا با مسکو همکاری کند. به نوشته فایننشال‌تایمز، سیاستمداران تندروی ایران حالا از دولت روحانی می‌خواهند تا روسیه و چین را جایگزین شرکت‌های اروپایی که نگران تهدیدهای امریکا هستند، بکند.

در سال جاری میلادی، شرکت زاروبژ‌نفت روسی با شرکت نیمه‌خصوصی دانا در ایران قراردادی به ارزش 740 میلیون دلار برای توسعه میدان‌های نفتی مشترک آبان و پایدار امضا کردند. این بزرگ‌ترین قرارداد برای توسعه میدان نفتی میان دو کشور محسوب می‌شود.

در حالی که حمایت‌های مسکو از ایران، شرایط حفظ سیاست‌های منطقه‌ای و دفاعی را برای این کشور فراهم کرده، اما روابط گرم ولادیمیر پوتین با اسرائیل و عربستان سعودی -رقیب منطقه‌ای ایران- برای جمهوری اسلامی ناامیدکننده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه گذشته در دیدار با پوتین در کرملین و پیش از سفر علی‌اکبر ولایتی به روسیه، مخالفت خود برای حضور نظامی ایران در روسیه را مطرح کرد. در حالی که همکاری‌های اقتصادی محور اصلی مذاکرات پوتین و نتانیاهو بود، اما نخست‌وزیر اسرائیل بیش از گذشته بر مخالفت برای حضور ایران در سوریه تمرکز داشت. در عین حال، ایالات متحده نیز بر عدم حضور ایران در سوریه تاکید دارد.

علی‌اکبر ولایتی روز جمعه اعلام کرد که حضور ایران در سوریه با مسکو و دمشق هماهنگ شده و تهران هیچ دلیلی برای مذاکره با امریکا در این زمینه ندارد.

ولایتی همچنین افزود: ایران و روسیه در سوریه خواهند ماند تا اطمینان حاصل کنند که تروریست‌ها دیگر به فعالیت خود در این کشور ادامه نمی‌دهند. حضور ایران در سوریه هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد و ایران برای تحقق آرزوهای اسرائیل تلاشی نخواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.