کد مطلب: ۷۲۹۲۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه‌ اندازی خط مستقیم دریایی بین ایران و ونزوئلا

راه‌ اندازی خط مستقیم دریایی بین ایران و ونزوئلا

ایران و ونزوئلا قرار است که خط مستقیم دریایی راه‌اندازی کنند. از آن جایی که ونزوئلا از تحریم نفتی آمریکا معاف شده به نظر می‌رسد این اقدام در راستای توسعه صنعت نفتی این کشور در مشارکت با ایران باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیراً محمدرضا مدرس‌خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، از برنامه‌ریزی این شرکت برای ایجاد خط مستقیم دریایی بین ایران و ونزوئلا خبر داد.

آن‌طور که مدرس‌خیابانی در این نامه اعلام کرد، این شرکت تاکنون برای انتقال فرآورده‌های نفتی، دو فروند شناور تانکر حمل سوخت عازم ونزوئلا کرده است.

مدیرعامل کشتیرانی، از مشارکت این شرکت در ایجاد پل دریایی برای حمل کالاهای تجاری میان دو کشور و در راستای امضای سند جامه همکاری‌های راهبردی 20 ساله ایران و ونزوئلا خبر داد.

او با اعلام اینکه کشتی گلسان طی هفته اول آذر امسال به مقصد ونزوئلا بندرهای جنوبی ایران را ترک می‌کند و طبق برنامه‌ریزی‌، دیگر شناورهای این شرکت نیز در صف اعزام به این کشور برای حمل کالاهای ایرانی قرار دارند.

وی در این نامه تأکید کرد که اعزام منظم شناورهای اقیانوس‌پیما به مسیرهای دوردست از جمله ونزوئلا، مستلزم وجود بار کامل روی این شناورهاست. از این رو در صورت عدم استقبال تجار ایران و ونزوئلا امکان تداوم سفر کشتی‌های حمل کالا از بین خواهد رفت.

سفارش ونزوئلا برای ساخت 4 فروند نفتکش

در خرداد سال جاری قرارداد 20 ساله بین ایران و ونزوئلا در سفر دو روزه نیکلاس مادورو، رئیس‌ جمهوری ونزوئلا، به تهران به امضا رسید.

در این سفر، ایران دومین کشتی نفتکش ساخت خود را تحویل این کشور داد. گفته می‌شود ونزوئلا سفارش ساخت چهار فروند کشتی را به ایران داده که قرار است برای هر فروند کشتی 62 میلیون یورو به ایران پرداخت کند.

در حالی این کشور سفارش ساخت چهار فروند نفتکش را به ایران داد که طی چند ماه گذشته آمریکا، ونزوئلا را از تحریم نفتی معاف کرد. آن‌طور که رویترز گزارش داد؛ بر اساس این معافیت، آمریکا به شرکت «انی» ایتالیا و «رسپول» اسپانیا اجازه انتقال نفت ونزوئلا به اروپا را داد.

در واقع این اقدام آمریکا به جهت جبران نفت خام روسیه به اروپا بود تا کشورهای اروپایی بتوانند وابستگی خود به نفت روسیه را کاهش دهند. حتی آمریکا از همکاری نفتی ایران و ونزوئلا برای خنثی‌سازی نقش روسیه در تامین سوخت اروپا تا حدودی ارفاق قائل شد.

البته در همان مقطع زمانی این گمانه‌زنی وجود داشت که ایران بتواند با توافقی خارج از برجام اقدام به صادرات نفت به اروپا کند. حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، در گفتگویی که با تجارت‌نیوز داشت این گمانه‌زنی را مطرح کرد که ممکن است آمریکا به جای توافق در برجام، با کاهش ۶۰ درصدی غنی‌سازی اجازه صادرات نفت از آمریکا را بگیرد؛ اتفاقی که در رابطه با ونزوئلا رخ داد.

همکاری ایران و ونزوئلا فقط در سطح دولتی!

به عقیده بسیاری از کارشناسان عقد قرارداد 20 ساله بین ایران و ونزوئلا در همان سطح دولتی باقی خواهند ماند؛ چراکه بخش‌ خصوصی حاضر نیست در کشوری تورم‌زده که بازگشت سرمایه در آن با اما و اگر همراه است، ورود کند. از سوی دیگر گفته می‌شود که پروژه‌های بسیاری توسط ایران در ونزوئلا انجام شده که بسیاری از آنها همچنان نیمه‌تمام هستند و چشم‌اندازی برای پایان آن وجود ندارد.

اما دولت برای مقابله با فشارها از هر طریق شده به دنبال حفظ و افزایش روابط تجاری با ونزوئلا است. در همین رابطه ایران برای بازسازی و احیای پالایشگاه‌های ونزوئلا پیش‌قدم شد. بعد از تحریم‌های شدید آمریکا، بخش زیادی از ظرفیت پالایشگاه‌های ونزوئلا متوقف شد، طوری‌که تنها یک پالایشگاه ونزوئلا توانایی پالایش 900 هزار بشکه نفت در روز را داشت.

همین اتفاق ونزوئلا را به بحران سوخت مواجه ساخت. از این رو، ونزوئلا از ایران خواست برای راه‌اندازی مجدد پالایشگاه‌ها نیروی‌انسانی متخصص، خدمات و تجهیزات فنی به این کشور انتقال دهد.

با اینکه هنوز اطلاعات رسمی در خصوص درآمد ایران از ارسال خدمات فنی -مهندسی به ونزوئلا وجود ندارد، اما در سال 99 بلومبرگ نوشت: «ونزوئلا دیگر پول نقدی ندارد اما برای احیای صنعت نفت خود نیازمند کمک دارد. از همین رو چند تُن از شمش‌های طلای خود را به متحد بلندمدت خود، ایران تحویل داد.»

بعدها مشخص شد که ونزوئلا در سال 99 در قبال کمک ایران به احیای پالایشگاه‌های بنزین این کشور ۹ تن طلا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار را در اختیار ایران قرار داد.

بر اساس این گزارش، پیش از این جواد اوجی، وزیر نفت، از گسترش سطح روابط اقتصادی ایران و ونزوئلا خبر داد و گفت: روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های کشور در پالایشگاه فراسرزمینی در ونزوئلا در حال پالایش است.

برای مطالعه بیشتر گزارش صادرات 100 هزار خودروی ایرانی به ونزوئلا را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.