کد مطلب: ۴۵۲۲۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۳ سناریو برای بازارهای جهانی در دوران پساکرونا

۳ سناریو برای بازارهای جهانی در دوران پساکرونا

با توجه به احتمال شیوع موج دوم کرونا، مارک هِیفلی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در بانک یو‌بی‌اس، سه سناریوی مختلف را بازارهای جهانی در دوران پساکرونا در نظر گرفته است.

مارک هِیفلی (Haefele)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در بانک یو‌بی‌اس، با اشاره به احتمال شیوع موج دوم کرونا به پیش‌بینی بازارهای جهانی در چند ماه آینده پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از مارکت‌واچ ، درحالی‌که بازارهای جهانی نگران امکان شیوع دوباره ویروس هستند، لفاظی‌های آمریکا و چین و ازسرگیری تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان، عامل دیگری است که می‌تواند بر عملکرد بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد.

بازار سهام آمریکا در ماه مارس و در اوج شیوع بیماری، چند ریزش کم‌سابقه را تجربه کرد. بسته‌های محرک‌ مالی و کاهش نرخ بهره در دو ماه اخیر به بهبود عملکرد وال‌استریت کمک کرد.

درحالی‌که سرمایه‌گذاران در انتظار شفافیت بیشتری در مورد پیامدهای اقتصادی بیماری کووید-۱۹ بر اقتصاد کشورها هستند، مناقشات تجاری میان پکن و واشینگتن می‌تواند موجب افت بازار سهام شود.

مارک هیفلی، سه سناریوی مختلف را برای دوران پساکرونا در نظر گرفته که در ادامه گزارش به آنها پرداخته شده است.

سناریوی خوش‌بینانه: در این چشم‌انداز، محدودیت‌های وضع‌شده برای مهار کرونا و قرنطینه‌ها در بازه زمانی می تا ژوئن، برداشته می‌شوند و دوباره هم اعمال نخواهند شد.

در این سناریو انتظار می‌رود، عملکرد برخی بخش‌های بازار که تضعیف شده‌اند، بهبود یابد.

هایفلی البته تاکید می‌کند که این بهبود عملکرد در تمام کشورهای جهان رخ نخواهد داد. او به سرمایه‌گذاران در اروپا سرمایه‌گذاری در صنایع آلمان و EMU و در آمریکا سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که از افزایش هزینه مصرف‌کننده سود می‌برند و ارزش بازار آنها حدود دو تا ۱۰ میلیارد دلار است، پیشنهاد می‌دهد.

در این سناریو از آنجا که انتظار می‌رود، ارزش دلار آمریکا کاهش یابد، بهترین ارز برای سرمایه‌گذاری پوند انگلیس خواهد بود.

سناریوی میانی: در این سناریو، به‌گفته هیفلی، فعالیت‌های اقتصادی در ماه‌های می و ژوئن به حالت عادی بازمی‌گردد، اما عملکرد اقتصادی کشورها تا ماه دسامبر عادی نخواهد شد.

تحت چنین شرایطی، این مدیر مالی، سرمایه‌گذاری‌ در اوراق قرضه شرکت‌ها در آمریکا، اوراق قرضه دلاری در بازارهای نوظهور و دلار را پیشنهاد کرده است.

برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هم از نظر او سهام شرکت‌های پزشکی، دارویی، اتوماسیون و روباتیک ارزشمند است.

سناریوی بدبینانه: در بدترین حالت، سرمایه‌گذاران به‌سوی دارایی‌های امن روی می‌آورند. قیمت جهانی طلا افزایش می‌یابد و تقاضا برای اوراق قرضه با بازدهی بالا افزایش می‌یابد.

به دلیل کاهش تقاضای مصرف‌کننده در کوتاه‌مدت، احتمال کاهش تورم از افزایش آن بیشتر است. با افزایش عدم قطعیت، اوراق بهادار شاخص‌بندی‌شده با سطح تورم یا صندوق‌های پوشش ریسک در این سناریو گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

سطح بالای بدهی دولت‌ها و مساله استقلال بانک‌های مرکزی، مشکل دیگری است که در این سناریو وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.