کد مطلب: ۶۹۹۲۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهر بوی گرانی اجاره را می‌آورد؟

مهر بوی گرانی اجاره را می‌آورد؟

بازار اجاره امسال در حالی به پایان فصل طلایی نقل و انتقال می‌رسد که بنا به گفته کارشناسان شیب نرخ اجاره‌بها کند شده است.

الهام صمدزاده / به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار اجاره امسال بسیار متفاوت کار خود را آغاز کرد. اجاره نشینان به این بازار مجلل تن ندادند و بازار را به سمت خانه‌های حاشیه شهر ترک کردند. هر چند اجاره بها امسال در همه مناطق سونامی به بار آورد.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که بازار اجاره این روزها در شیب ملایم به سر می‌برد. اما باید یادآور شد که در شرایط زمانی فعلی، فصل جابه‌جایی رو به اتمام است و کاهش سرعت شیب اجاره بها به دلیل کنترل این بازار نیست.

مستاجران مستاصل شدند

اجاره‌نشینی در سال جاری با تغییرات زیادی همراه شد. کوچ به مناطق حاشیه‌ای، اجاره اتاق و برگشت زوجین به خانه‌ والدین از پیش پا افتاده‌ترین مصائب مستاجران بود. البته برخی دیگر از مستاجران مجبور هستند تا تمام درآمد خود را صرف پرداخت اجاره کنند که این روند نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر روانی نیز بار زیادی ر ا بر دوش مستاجران قرار داد.

اجاره گران‌تر می‌شود؟

طی چند سال گذشته و در سایه آموزش آنلاین و تعطیلی دانشگاه‌ها در ماه مهر بازار اجاره با تغییر چندانی همراه نبود. بسیاری از کارشناسان ملکی از این ماه به عنوان آغاز آرامش در بازار نام می‌بردند.

پیش‌بینی می‌شود ماه مهر در سال جاری به دلیل حضوری شدن دانشگاه‌ها، افزایش تقاضا برای اجاره خانه در برخی از مناطق با افزایش همراه شود. این روند می‌تواند باب گرانی هر چند ناچیز در این بازار شود.

بازار اجاره تن به قیمت دستوری نداد

با پاندمی کرونا شاهد دستورالعمل عجیب وزارت راه و شهرسازی مبنی بر سقف ۲۵ درصدی افزایش نرخ اجاره ‌بها بودیم. اتفاقی که شاید در یک سال اول به طور جسته و گریخته اجرایی شد و در سال جاری به عنوان یک دستورالعمل زینتی کنج بنگاه‌های ملکی خاک خورد.

باید در نظر داشت در کشوری که مسکن به عنوان یک سرمایه شناخته می‌شود و بسیار موجران تنها از این طریق امرار معاش می‌کنند. چگونه می‌توان انتظار داشت که نرخ اجاره بها از نرخ تورم عقب‌تر بایستد؟ بنابراین در چنین شرایطی بازار اجاره به رویه سابق و کدخدا منشانه خود روی آورد و نرخ اجاره‌هر چند در ابتدا با شیطنت دلالان ملکی افزایشی شد اما این گرانی به مزاج موجران خوش آمد و به یک پاندمی تبدیل شد.

وعده‌های هیجانی برای کنترل بازار اجاره

دولت با وعده ساخت مسکن استیجاری در پایتخت خواست که تب گرانی اجاره را کاهش دهد. وعده‌ای که به شکست محکوم است. چرا که مسکن استیجاری و در پی آن اجاره‌داری حرفه‌ای نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم و تدوین سیاست گذاری مقتضی است.

بازار اجاره در شرایط فعلی با این مُسکن‌ها آرام نمی‌شود. چرا که تجربه نشان داده است که این وعده‌ها بیشتر در حد حرف باقی می‌ماند و با استقبال چندانی مواجه نخواهد شد.

در خاتمه باید یادآور شد که بازار اجاره در شرایط فعلی پرچمدار بازار مسکن شده و حل و فصل نکردن این معضل بازار مسکن را با فاجعه روبه‌رو خواهد کرد.

جدیدترین اخبار مسکن را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.