کد مطلب: ۱۸۴۱۵۱

بازار خرما در اختیار ۱۰۰ دلال

بازار خرما در اختیار ۱۰۰ دلال

دبیر کل انجمن خرما گفت: که طی سال‌های گذشته آنقدر بی‌توجهی به بازار این محصول شده است که بازار خرمادر اختیار ۱۰۰ دلال بوده که برای تولید‌کنندگان و مردم تصمیم‌گیری می‌کنند.

علی‌اصغر موسوی، اظهار کرد: از آنجا که تولید خرما بیشتر از مصرف آن است و عوامل و واسطه‌هایی به میدان آمده و سال به سال قوی‌تر می‌شوند و نبض بازار را در دست گرفته‌اند، چرا که آن‌ها در ابتدای فصل برداشت این محصول را از نخلداران با حداقل قیمت خریداری می‌کنند و پس از دپو کردن آن در زمانی که بازار تشنه است به هر قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: هم‌اکنون حدود ۹۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید شده که نسبت به سال‌های گذشته با کاهش نسبی مواجه شده است و قیمت خرما در چنین شرایطی افزایش پیدا کرده است.

دبیر کل انجمن خرما با بیان این که کسی به ساماندهی بازار خرما توجه نمی‌کند، گفت: قیمت خرمایی که از کشاورزان خریداری می‌شود کیلویی ۷۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان برای خرمای درجه یک پیاروم به عنوان بهترین نوع این محصول است، در حالی که آن را در بازار کیلویی ۳۰۰۰ تا بیش از ۳۰ هزار تومان می‌فروشند و حتی خرمای پیاروم ۷۰ هزار تومانی هم در بازار وجود دارد.

موسوی با اشاره به این‌که سودجویی دلالان به حدی رسیده که قیمت خرید خرما از نخلداران حتی پاسخگوی دخل و خرج‌شان هم نمی‌شود، تصریح کرد: همه کسانی که بازار خرما را در دست‌شان گرفته‌اند به ۱۰۰ نفر نمی‌رسند، در حالی که این دلالان آنقدر قدرت گرفته‌اند که برای سه میلیون نفر نخلدار تصمیم‌گیری می‌کنند و در این میان تصمیم‌گیران وزارت جهاد کشاورزی هم برای ساماندهی این بازار تدبیری نمی‌اندیشند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.