کد مطلب: ۳۲۹۳۳۶

چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه در اقتصادهای نوظهور

پیش‌بینی مورگن استنلی از عملکرد بازار سرمایه در سال ۲۰۱۹

پیش‌بینی مورگن استنلی از عملکرد بازار سرمایه در سال 2019

در تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی مورگن‌استنلی، این بانک در سال 2019 عملکرد بهتری را برای بازار سرمایه در اقتصادهای نوظهور در مقایسه با بازار سرمایه در ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند.

بازار سرمایه در اقتصادهای نوظهور سالی سخت را سپری کرده، با این حال بانک مورگن‌استنلی پیش‌بینی کرده که این روند در سال 2019 تغییر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، مورگن‌استنلی چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سرمایه در اقتصادهای نوظهور در مقایسه با ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند.

این بانک در گزارشی که در 25 نوامبر منتشر کرد، نوشته است: روند نزولی (بازار خرسی) در اقتصادهای نوظهور رو به پایان است. این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران در سال 2018، به دنبال افزایش نرخ بهره و تقویت دلار، سرمایه‌های خود را از این کشورها بیرون آورده و دارایی‌های بیشتری را در ایالات متحده خریداری کردند.

از سوی دیگر، مشکلات اقتصادی و بحران ارزی در کشورهایی چون ترکیه و آرژانتین از ابتدای سال 2018 شدت گرفت و این بهانه‌ای دیگر بود برای اینکه سرمایه‌گذاران، سهام خود در این کشورها را بفروشند.

به دنبال این روند، شاخص بازارهای نوظهور (MSAI) حدود 16 درصد افت کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این شاخص تا دسامبر سال آینده هشت درصد افزایش یابد و عملکرد بهتری در مقایسه با S&P 500 و شاخص بازارهای اروپا داشته باشد. پیش‌بینی مورگن استنلی برای هر دو شاخص تا دسامبر آینده رشد چهار درصدی است.

پیش‌بینی درباره بازار سرمایه جهانی

پیش‌بینی می‌شود کاهش ارزش دلار به دلیل کاهش رشد اقتصادی آمریکا شرایط را برای اقتصادهای نوظهور بهتر کند.

این بانک به سرمایه‌گذاران پیشنهاد داده تا در سال آینده، سرمایه‌گذاری بیشتری در اقتصادهای نوظهور داشته باشند؛ چرا که پیش‌بینی می‌شود این کشورها در مقایسه با رشد آهسته‌تر ایالات متحده، رشد اقتصادی پایداری را تجربه کنند.

مورگن استنلی پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی آمریکا از 2.9 درصد در سال جاری میلادی به 2.3 درصد در سال 2019 و 1.9 درصد در سال 2020 کاهش یابد. چنین کاهشی احتمالا کاهش ارزش دلار را به دنبال دارد و این وضعیت شرایط را برای اقتصادهای نوظهور که بدهی‌های دلاری بالایی دارند، بهتر خواهد کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری، برزیل، تایلند، اندونزی، هند، پرو و لهستان هستند.

در مقابل، این بانک برای اقتصادهای نوظهور رشد 4.8 درصدی در سال جاری، 4.7 درصدی در سال 2019 و بازگشت به رشد 4.8 درصدی در سال 2020 را برآورد می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است که بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری، برزیل، تایلند، اندونزی، هند، پرو و لهستان هستند. در مقابل بازار سرمایه در کشورهای مکزیک، فیلیپین، کلمبیا، یونان و امارات متحده عملکرد ضعیفی خواهد داشت. در عین حال، سرمایه‎گذاران بهتر است در شرکت‌هایی که در زمینه امور مالی، مصالح، انرژی، فلزات و معادن متمرکز هستند، سرمایه‌گذاری کنند.

به‎رغم اینکه این گزارش چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سرمایه در اقتصادهای نوظهور پیش‌بینی‌ می‌کند، اما مورگن‌استنلی به طور کلی در مورد عملکرد بازار سرمایه در سال 2019 هیجان‌زده نیست.

این بانک موضعی خنثی در مورد بازار سرمایه و همچنین اوراق قرضه دولتی در سال 2019 دارد؛ چرا که تهدیدهای قابل توجهی در مورد رشد اقتصادی در سال آینده وجود دارد. از سوی دیگر رشد بالقوه درآمد شرکت‌ها نیز به شکل چشمگیری در چین و اروپا تضعیف شده است.

در پایان این گزارش آمده است که شرکت‌ها ممکن است تحت تاثیر افزایش دستمزدها و تامین‌ هزینه‌ها با فشارهای بسیاری مواجه شوند که این مسئله سود سهام آنها را تحت تاثیر قرار داده و محدود می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.