کد مطلب: ۵۷۷۰۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آموزش آنلاین امکانات می‌خواهد / چه کسانی موافق بازگشایی مدارس هستند؟

آموزش آنلاین امکانات می‌خواهد / چه کسانی موافق بازگشایی مدارس هستند؟

مخالفان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید می‌گویند در وضعیت فعلی کرونا اجازه حضور فرزندان خود در مدارس را نمی‌دهند. موافقان هم می‌گویند امکاناتی برای آموزش آنلاین ندارند. موضوعی که مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تائید کرده و می‌گوید خانواده‌های این استان توانایی مالی خرید گوشی هوشمند را ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال تحصیلی جدید اگر حضوری باشد احتمال شیوع کرونا بین دانش‌آموزان وجود دارد و اگر غیرحضوری باشد، برخی از دانش‌آموزان از آموزش آنلاین محروم می‌شوند. تصمیمی دشوار پیش روی مسئولان!

پس از یک سال و نیم تحصیلی آموزش آنلاین، آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته از مهر ماه مدارس حضوری می‌شود. مخالفان این خبر می‌گویند جان فرزندانشان به خطر می‌افتد، موافقان نیز می‌گویند اینترنت و گوشی هوشمند برای آموزش آنلاین ندارند.

اواخر سال ۹۸ بود که مدارس به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد. بعد از آن به دلیل ادامه شیوع و تلفات کرونا کلاس‌های درس آنلاین برگزار شد. سال تحصیلی گذشته هم مدارس غیرحضوری بود. حالا مقامات بهداشتی و آموزشی کشور می‌‌گویند سال تحصیلی پیش رو، حضوری است.

برخی از خانواده‌ها با اعلام این خبر می‌گویند اجازه حضور فرزندان خود در مدارس را نمی‌دهند. آنها می‌گویند در حال حاضر وضعیت کرونا در کشور بحرانی است و جان فرزندانشان مهم‌تر از تحصیل است.

رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان گفته: «امکان تامین واکسن از چین و کوبا برای دانش‌آموزان مدنظر قرار گرفته شده. البته برای دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند.»

این در حالی است که در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر کرونای دلتا جان خود را از دست می‌دهند. همچنین آنطور که علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی گفته کرونای لامبدا نیز به همسایگی ایران رسیده و این سویه کرونا می‌تواند در کودکان بیماری‌زایی بیشتری ایجاد کند.

اما آموزش آنلاین نیز مخالفانی دارد. یکی از مشکلات آموزش آنلاین، نبود زیرساخت‌های اینترنت در برخی مناطق کشور بود. از سوی دیگر برخی از دانش‌آموزان هم دسترسی به گوشی، تبلت و لپ‌تاپ را ندارند.

برخی از دانش‌‌آموزان برای دسترسی به اینترنت آواره روستاهای مجاور، کوه‌ها و مناطق دیگر می‌شدند تا بتوانند به نقطه‌ای که اینترنت دارد، برسند. اما گاهی مانع دیگری بر سر راه برخی از دانش‌آموزان بود. آنها یا باید به خانه دیگران می‌رفتند و از گوشی آنها استفاده می‌کردند یا قید کلاس را می‌زدند.

از جمله این مناطق می‌توان به دانش‌آموزان ورزقان، در آذربایجان شرقی و دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. دانش‌آموزانی که در سرما و گرما متحمل سختی‌های زیادی می‌شدند برای اینکه کلاس‌ درس خود را از دست ندهند.

خانواده‌ها توانایی مالی خرید گوشی را ندارند

حالا برخی از خانواده‌ها از تصمیم بازگشایی مدارس استقبال کرده‌اند. حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «با توجه به زیرساخت اینترنت و اینکه خانواده‌ها توانایی مالی برای خرید دستگاه هوشمند و استفاده از آموزش آنلاین را ندارند، به طور یقین برای آموزش آنلاین مشکلاتی داریم. امیدواریم شرایط به سمتی برود که مدارس را حضوری برگزار کنیم.»

آنطور که رخشانی می‌گوید حدود ۳۰ درصد از دانش‌آموزان این استان امکان آموزش آنلاین را ندارند.

واکسیناسیون معلمان به کجا رسید؟

رخشانی در پاسخ به این سوال که آیا مدارس این استان آمادگی آموزش حضوری در دوران کرونا را دارند؟ می‌گوید: «تقریبا ۶۱ درصد مدارس استان عشایری و روستایی است. ویروس کرونا به تعداد کمی از روستاها رسیده. برخی از مدارس کپری است که سازه بومی آنجاست.»

او با اشاره به اینکه واکسیناسیون مجموعه فرهنگیان کامل نشده، ادامه می‌دهد: «۷۰ درصد همکاران فرهنگی ما دز اول واکسن را تزریق کرده‌اند و حالا هم در حال دریافت دز دوم واکسن هستند. همچنین خانواده بسیاری از دانش‌آموزان واکسینه شدند.»

رخشانی درباره شرایط مدارس از نظر وضعیت بهداشتی می‌گوید: «برای مواد ضدعفونی‌کننده مدارس مشکل خاصی نداریم. با توجه به اینکه سال گذشته به صورت کامل آنلاین بود، سرانه مدارس استفاده نشده است. سرانه جدید هم واریز می‌شود. مشکل سرویس‌های بهداشتی بیشتر مدارس نیز برای سال تحصیلی جدید برطرف می‌شود.»

هفته گذشته نیز مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون فرهنگیان کشور گفت: « ۹۲ درصد از فرهنگیان دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.» اما موضوع این است که تنها با تزریق دز اول ایمنی ایجاد نمی‌شود. همچنین برخی از معلمان می‌گویند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند اما واکسنی نبوده که به آنها تزریق شود. حالا باید دید با ادامه تلفات بالای کرونا آیا مسئولان مدارس را حضوری برگزاری می‌کنند یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • السا ژان

    مدارس حضوری شه. یه عده میگن آره یه عده میگن نه مامجازی یاد نمیگیریم ولی سر کلاس خوبیم بابا اینقد موندیم خونه افسردگی مزمن گرفتیم واکسن بخرین مدارسو مهر یا آبان وا کنین همه میان
    #نه_به_مدرسه_مجازی

  • زهرا

    غیر حضوری بهتره بچه ها که قدرت تصمیم گیری ندارن نباید نظرات اون ها رو مد نظر قرار بدید عقل شرط انجام کار درست هست بچه ها بنا بر مسائلی غیر از درس می خوان برن مدرسه ولی شرایط رو نمی سنجن

    • ناشناس

      غیر حضوری زمانی خوب است که معلم درس بده

  • ستایش

    سلام من امسال میرم کلاس دهم و این سه سال برای ما خیلی مهم هست چون سرنوشت مارو معلوم می‌کنه لطفا مدارس رو برای ما باز کنید ما بزرگ شدیم و پروتوکل های بهداشتی رو رعایت میکنیم خواهشمندم مدارس به صورت آنلاین کافی نیست و باید ترکیبی از حضوری و آنلاین باشه متشکرم

  • ناشناس

    اینجا ایران است .حداقل جان بچه هارو نجات بدید کدوم تدریس کدوم مدرسه اوضاع خرابه بیایم جگر گوش هام نو بفرستیم که چی من پسرم دوبار کرونا گرفت بیام بفرستم ک دوباره ه از معلمش کرونا بگیره .معلمی کرونا داره چرا میا د مدرسه .نگ۱ید واکسن زدن .واکسنی که قابل اعتماد نیست

  • ناشناس

    حضوریکه بچه هامن تلف بشن .اونم تو زمستان حتما پ۱یک هفت وهشت شروع میشه بمونن خونه بهتر

  • ناشناس

    به هیچ عنوان حاضر به اموزش حضوری نیستم مادرهایی که خودشون نمیخان حال و حوصله حتی دانش اموز رو ندارن تو این شرایط بهانه میارن و اموزش و حضوری ترجیح میدن یکم جون بچه هاتون مهم باشه اینقدر راحت طلب نباشید وقت بگذارید همه چیز حل میشه و بچه تون شاگرد اول میشه ☺️☺️

  • zahra

    اونایی که میگن حضوری ازدست بچه هاشون خسته شدن من که بچه ها م همه ی زندگیم هستن راضی به رفتنشون نمیشم

    • ناشناس

      گه نخور اتفاقا نگران تحصیل بچه هامون هستیم دختر من دانشجو رشته دندانپزشکیه دانشگاه دولتی اما باید حضوری بره تا چیزی یاد بگیره

  • ناشناس

    لطفا مدارس رو باز کنید ما چیزی متوجه نمیشیم

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید لطفاً مدرسه ها رو باز کنید ما از توی گوشی هیچی یاد نمیگیریم

  • ناشناس

    باید مدارس حضوری شه ما هیچی نمیفهمیم گذشته از این بعضی جاهای دیگ اصلا گوشی ندارن ینی شما فرزندتون رو نمیفرستید مدرسه جاهای دیگ مجازی اصلااانمیتون چون قدرت خرید موبایل رو ندارند واقعا متاسفم ب فکر خودتون هستید باید ب فکر همه باشید من‌تو شاد هیچی یاد نمیگیرم