کد مطلب: ۳۷۸۹۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازگشت به عقب لیر / بازدهی منفی واحد پولی ترکیه در سال جاری

بازگشت به عقب لیر / بازدهی منفی واحد پولی ترکیه در سال جاری

لیر ترکیه در سال جاری در بازار ایران با بازدهی بیش از منفی 4.2 درصدی رو به رو شده و قیمت آن در هشتم خرداد ماه سال جاری به نرخ بهمن ماه سال 97 بازگشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لیر ترکیه در ماه پایانی سال گذشته با رشد قیمت مواجه بود، اما در سال جاری نتواسنته بازار ارزش خود را حفظ کند؛ به نحوی که از ابتدای سال جاری تا پایان هفته اول خرداد ماه امسال بازدهی منفی 4.2 درصدی داشته است.

قیمت لیر در روز پایانی سال 97 که بازارها فعال بودند، یعنی در روز 28 اسفند ماه سال گذشته معادل دو هزار و 354 تومان بود، این در حالی است که قیمت این ارز در ماه مذکور تا دو هزار و 700 تومان نیز پیش رفت.

لیر کار خود را در سال جاری روز در نرخ دو هزار و 304 تومان آغاز کرد و تا روز 22 فرروردین ماه روند رو به رشدی را طی کرد و به قیمت دو هزار و 400 تومان پیش رفت.

اما پس از آن تا پایان هفته اول اردیبهشت ماه دچار افت قیمت چند روزه شد.

لیر از روز 11 اردیبهشت ماه تا روز 28 ماه مذکور روند رو به رشدی داشت اما از سه روز پایانی ماه گذشته تا پایان هفته اول خرداد ماه افت قیمت محسوس‌تری را تجربه کرد.

این واحد پولی کمترین قیمت خود را در سال جاری در روز هشتم خرداد ماه رقم زد که تا سطح دو هزار و 254 تومان پایین آمد. آخرین باری که لیر در نرخ دو هزار و 200 تومانی قرار گرفت در هفته پایانی بهمن ماه سال 97 بود.

در داخل ترکیه نیز لیر در حال از دست دادن ارزش خود در برابر دلار و دیگر ارزهای خارجی است و بانک مرکزی این کشور نیز همانند بانک مرکزی ایران به دنبال اجرای سیاست‌هایی برای کم کردن ریزش ارزش واحد پولی این کشور است.

طبق گزارش ایسنا از ریزش ارزش لیر ترکیه که در ابتدای خرداد ماه امسال منتشر شد، سرمایه‌گذاران در ترکیه خواهان خروج دولت از سیستم کنترل ارزی بازار و انجام اصلاحات ساختاری در نظام ارزی و بانکی این کشور به ویژه در خصوص مشکل وام‌های معوق و ترازنامه‌ها هستند. بحران ارزی ترکیه باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ و بانک‌های این کشور برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود با مشکلات جدی مواجه شوند.

دلار در سال جاری بازدهی منفی 4.2 درصدی داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.