کد مطلب: ۳۲۲۲۰۵

بازی‌هایی که منجر به ریزش شاخص بورس شد

بازی‌هایی که منجر به ریزش شاخص بورس شد

امروز شاخص کل بورس با کاهش 3562 واحدی در رقم 180 هزار واحد جای گرفت، دلیل ریزش شاخص کل بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به نگرانی نسبت به گرفتاری بورس در رکود بلندمدت ، امروز ‌یکشنبه (20 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 8040 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 3562 واحد در رقم 180668 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4234 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 33 واحد در رقم 1960 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای وتوکا، دفرا، وتجارت، نمرینو، های وب، خچرخش، دزهراوی، وسپه صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «های‌وب، مبین، حفاری، فپنتا، البرز» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، فولاد، فملی، شبندر، پارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، تاپیکو، فولاد، شپنا، وغدیر» بود و نمادهای «وتجارت، پاسا، خساپا، امینیکم، غمارگ» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، با توجه به اینکه هنوز میزان تاثیر شدت تحریم‌ها در گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بورسی مشخص نشده، بنابراین طبیعی است که معامله‌گران با احتیاط در بازار رفتار کنند و حتی به سهم‌هایی که ارزندگی مناسبی دارند هم با توجه به ابهام در شرایط عمومی بازار، اقبال کمتری نشان دهند.

بدون شک بازاری که انگیزه قوی برای رشد در شرایط فعلی ندارد دچار ریزش یا در بهترین حالت درجا زدن خواهد شد و به همین جهت امروز شاهد ریزش شاخص کل بورس و کاهش ارزش سهام‌های بنیادی بودیم.

در نیمه اول جریان معالات امروز بازار سرمایه با افت ارزش سهام گروه بانکی بازار متحمل فشار فروش سنگینی شد و شاخص بیش از 2500 واحد فروریخت. همچنین در جریان معاملاتی روز گذشته شایعه ادغام بانک ملت با بانک سرمایه و عدم شناسایی نرخ سود تسعیر ارز در گزارش حسابرسی شده این بانک برای نماد وبملت صف فروش تشکیل شد و مدیر عامل بانک ملت هم این شایعه را به شدت تکذیب و اعلام کرد که شرایط وبملت مناسب و مثبت است و در مورد نرخ تسعیر ارز هم باید از سوی بانک مرکزی اعلام شود و پیگیری‌های این موضوع همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود تا قبل از پایان سال مشخص و نهایی شود تا صورت مالی منتهی به اسفند 97 بانک ملت با شفافیت حداکثری آماده و برای مجمع سالانه آماده شود.

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ریزش امروز شاخص کل بورس،گفت: همانطور که انتظار داشتیم شاخص هم وزن و نمادها و صنایع کوچک جمع و جور شدند و دیگر شاهد صف‌های سنگین فروش و منفی‌های هیجانی در بازار نیستیم و این موضوع با لیدری دو گروه بانکی و خودرویی اتفاق افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازار منفی سهام، تصریح کرد: بار منفی بورس به گردن لیدرهای بازار است، اما معتقدم شاخص هم وزن و صنایع کوچک همچنان رو به بالا خواهند بود، با این تفاوت که گروه بانکی جای خود را به گروه فلزات اساسی و پالایشی‌ها خواهد داد.

مویدی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم که در آخر هفته دو گروه فلزاتی و پالایشی که هر دو الان منفی هستند یک نوسان رو به بالای خوب را تجربه کنند که این اتفاق صنایع کوچک را با شتاب بهتری بالا خواهد کشید. پس سهامداران نمادهای خوب و بد را باهم نفروشند. ممکن خواهد بود که شاخص کل بورس کمی فراتر از سقف قبلی قرار گیرد و در بسیاری از نمادها فرصت‌های خروج راشناسایی می‌کنم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.