کد مطلب: ۳۴۹۳۶۰

دو فعال اقتصادی در گفتکو با تجارت نیوز پاسخ دادند: 

باز شدن کانال اروپایی‌ها چه مزایایی برای ایران دارد؟

باز شدن کانال اروپایی‌ها چه مزایایی برای ایران دارد؟

دو فعال اقتصادی می‌گویند: کانال ویژه تجارت اروپا با ایران ناقص اما اقدام مثبتی جهت توسعه مراودات اقتصادی با اروپایی‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،بالاخره پس از ماه‌ها اروپایی‌ها، رسما ثبت کانال ویژه تجارت با ایران را اعلام کردند. سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس پذیرفتند که کانال ویژه‌ای را جهت افزایش مبادلات تجاری با ایران ترتیب دهند. اما آیا این کانال ویژه تجارت با اروپایی‌ها تمام جوانب و خدمات را تحت پوشش قرار خواهد داد؟

در همین حال رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره تاثیر کانال ویژه تجارت اروپا و ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: طی دو روز گذشته سازوکار جدیدی برای مراودات تجاری ایران با اروپا تعریف و رونمایی شد. اگرچه این کانال ویژه تجارت اروپا و ایران ابزاری کاملی نیست که از آن طی ماه‌های گذشته از آن سخن گفته شد اما یک گام مثبت است. با این اقدام اروپایی‌ها آمریکا در انزوا قرار گرفت.

محمد لاهوتی می‌افزاید: در حقیقت این کانال ویژه برای مراوده ایران در حوزه کالاهای کشاورزی، دارو و غذایی است و بنابراین تمام کالاها تحت پوشش قرار نمی‌گیرد.

او اظهار می‌کند: بعد از خروج آمریکا پنج کشور باقی‌مانده در برجام متعهد به حفظ برجام و تضمین منافع ایران شدند. اما پس از گذشت هشت ماه از خروج آمریکا از برجام حمایت‌ها از ایران اجرایی نشد. با آنکه ایران به حفظ برجام متعهد بود اما عملا نمی‌توانستیم از منابع برجام بهره‌برداری کنیم و آمریکا هم با تهدید شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی را مجبور به خروج یا قطع ارتباط با ایران کرد.

لاهوتی می‌گوید: پس از تهدیدهای آمریکا قرار شد کانال مالی بین ایران و اروپا برقرار شود که تمام معاملات از فروش نفت گرفته تا صادرات و واردات ما را از این طریق مورد حمایت قرار گیرد اما به هر حال این اتفاق رخ نداد.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، اروپایی‌ها با این اقدام به آمریکایی‌ها اعلام کردند که با عدم حضور کشور آمریکا در برجام می‌توان اقدامات مثبتی را در حوزه تجارت خارجی با ایران انجام داد.

وی اظهار کرد: امیدواریم به مرور زمان ساز و کارهای کانال ویژه تجارت اروپا و ایران توسعه و گسترش یابد. اروپایی‌ها شرایط اجرایی و کامل شدن این بسته را مشروط به تصویب FATF دانستند. امیدواریم با ایجاد ابزار کامل بین ایران و اروپا دو کشور چین و روسیه هم به این کانال ملحق شوند و کل تجارت خارجی از این طریق انجام گیرد.

لاهوتی به رفتار آمریکایی‌ها از کانال ویژه تجارت اروپا و ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: عکس‌العمل آمریکا طی 24 ساعت گذشته حاکی از این است که از اجرای این بسته عصبانی هستند. این واکنش‌ها نشان‌دهنده این است که اجرای این ابزار به نوعی می‌تواند برای ایران کارآمد باشد و مشکلات تجارت ایران و اروپا را برطرف کند.

نگرانی‌ها در حوزه دارو و مواد غذایی برطرف می‌شود

از سوی دیگر رئیس کمیسیون صنایع غذایی ایران درباره مزایای کانال ویژه تجارت اروپا و ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: اولین مزایای تشکیل کانال ویژه تجارت اروپا و ایران این است که بارقه امید را به بازارها باز می‌گرداند و تب تند منفی شدن بازار از محل عدم فروش نفت را می‌گیرد. قطعا از دید اروپایی‌ها این کانال می‌تواند مزایایی را برای آنها به همراه داشته باشد. دومین مزایای این قرارداد مشترک برای اروپایی‌ها این است که آنها صاحب تجارت با ایران می‌شوند و می‌توانند تعاملی با آنها داشته باشند.

علی شریعتی می‌افزاید: قطعا کیفیت تجارت برای ایران هم افزایش خواهد یافت. سومین مزیت تشکیل این قرارداد مشترک این است که نگرانی‌ها در حوزه تجارت اقلام حساسی همچون دارو، لوازم پزشکی و غذایی برطرف خواهد شد.

او اظهار می‌کند: قطعا برای پیوستن به این کانال نیز اروپایی‌ها پیش‌شرطی را برای طرف مذاکره‌کننده یعنی ایران تعریف کرده‌اند. یکی از الزامات اروپایی‌ها برای باز شدن این مسیر ویژه، پیوستن ایران به FATF است. قطعا اروپا بدون اجرای تعهد مبارزه با پولشویی کانال ویژه تجارت را برای ایران باز نخواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.