کد مطلب: ۷۰۷۸۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران انرژی چین چقدر جدی است؟ / شی‌جین‌پینگ آن را وخیم‌تر می‌کند؟

بحران انرژی چین چقدر جدی است؟ / شی‌جین‌پینگ آن را وخیم‌تر می‌کند؟

با افزایش هزینه واردات زغال سنگ و قیمت‌های بالای آن،چین برق را برای بخش صنعتی جیره‌بندی کرده است. شی‌جین‌پینگ هم با مرکزگرایی خود بحران انرژی را در این کشور وخیم‌تر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وضعیت بحرانی چین در سراسر این کشور فراگیر شده است. در روزهای اخیر، کارخانه‌های ۲۰ استان از ۳۱ استان چین، با از قطعی برق مواجه شده‌اند و این امر باعث شد بسیاری از آنها حداقل به مدت چند ساعت، تولید خود را تعطیل کنند. میلیون‌ها خانوار در شمال شرقی این کشور نیز قطعی برق داشتند و متوجه شدند که نمی‌توانند برای گرم کردن یا روشن کردن خانه‌هایشان از برق استفاده کنند.

بحران انرژی چین در حال وخیم‌تر شدن است؟

کمپانی تسلا، خودروساز آمریکایی که یک کارخانه بزرگ نیز در چین دارد، یکی از چندین شرکت صنعتی است که با تداوم کمبود برق در برخی مناطق، در خصوص طولانی‌تر شدن قطعی‌های برق در هفته آینده هشدار دریافت کرده است. اکثر تحلیلگران معتقدند که ممکن است چندین ماه طول بکشد تا مقامات چینی کنترل اوضاع را به دست بگیرند و تولید انرژ ی را با افزایش تقاضا تطبیق دهند.

آیا چین برای تولید برق بیشتر با مشکل مواجه است؟

ظرفیت تولید برق در چین به اندازه کافی وجود دارد. با توجه به بهبود اقتصادی نسبی از دوران کرونا، از ابتدای امسال تولید برق این کشور ۱۰ درصد افزایش داشته است.
تنها مساله‌ای که وجود دارد این است که پس از پایین آمدن ذخایر زغال سنگ، جبهه انرژی چین از تضعیف شده است. ظاهرا بخش انرژی چین انتظار داشته پکن تمام محدودیت‌های زیست‌محیطی را که باعث افزایش هزینه تولید انرژی با زغال سنگ می‌شود از میان بردارد و یا اینکه قیمت‌های جهانی کاهش یابند. در حالی چین مقداری از اهداف کاهش آلاینده‌های کربنی را کاهش داده است، قیمت‌های جهانی همچنان در حال بالا رفتن هستند.

به نقل از گاردین ، شرکت‌های انرژی تحت دستور مقامات رئیس جمهور شی‌جین‎‌پینگ، برق مورد نیاز مصرف‌کنندگان صنعتی و داخلی را با افزایش قیمت زغال سنگ وارداتی، سهمیه‌بندی می‌کنند تا با توجه به قیمت‌های بالای زغال سنگ وارداتی هزینه‌های بیشتری نپردازند.

چین وابستگی خود به مصرف زغال سنگ را از سال ۲۰۱۷ به شدت پایین آورده و سهم استفاده شده برای تولید برق را از ۸۰٪ به ۵۱.۸٪ در سال ۲۰۱۹ کاهش داده است. بیش از همه انرژی‌های تجدیدپذیر، از جمله انرژی باد و خورشید، باعث ایجاد این تفاوت شده‌اند. اما هنوز هم بیش از نیمی از کل برق تولید شده در این کشور با استفاده از زغال سنگ است و ژنراتورها هنوز به شدت به این مواد سیاه وابسته هستند.

چین زغال سنگ وارد می‌کند؟

این کشور بزرگترین وارد کننده زغال سنگ از کشور هند است. قیمت زغال سنگ در چین در واکنش به افزایش تقاضا در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. در پی درخواست سال گذشته کانبرای استرالیا برای بررسی بین‌المللی منشا بیماری کرونا ، وضعیت چین بدتر هم شد. پکن یک تحریم غیر رسمی بر واردات از استرالیا، دومین صادرکننده بزرگ جهان، اعمال کرد و به این ترتیب وابستگی آن به زغال سنگ گران قیمت از سمت فروشندگان داخلی و خارجی بیشتر شد.

چرا تولید‌کنندگان انرژی نمی‌توانند تولید خود را حفظ کنند و هزینه‌های بالاتر را به مصرف‌کنندگان تحمیل کنند؟ پکن نگران این است که بهای بالای انرژی موجب افزایش تورم گردد که به نوبه خود استانداردهای زندگی را تحت تاثیر قرار داده و موجب ناآرامی‌های اجتماعی خواهد شد. دیانا چویلوا، کارشناس چین و رئیس انودو اکونومیکس، گفت که تورم بالاتر پتانسیل آسیب رساندن به وضعیت مالی تمام خوانوارها را دارد و مخالفان را بر علیه شی‌جین‌پینگ متحد می‌سازد. او گفت که سهمیه‌بندی در نواحی آسیب دیده شمال غرب قرار دارند بهتر از افزایش قیمت‌ها است.

چویلوا گفت که شی جین‌پینگ همچنین نگران است که برنامه‌های دولتش برای کربن‌زدایی از صنایع سنگین چین و کاهش آلودگی از طریق مجوز دادن به شرکت‌های انرژی برای تولید برق با زغال سنگ از بین برود. بر اساس گفته جولیان ایوانز پریچارد، اقتصاددان ارشد چین در کاپیتال اکونومیکس، کنترل انتشار آلاینده‌ها، هزینه‌های تولید انرژی را افزایش داده است و به این معنی است که بسیاری از تولید کنندگان متضرر خواهند شد. او گفت که اقدامات اخیر برای کاهش سخت‌گیری در کنترل آلاینده‌ها تاثیر اندکی بر وضعیت کلی داشته است.

شی‌جین‎‌پینگ در تشدید بحران انرژی چین چه نقشی داشته؟

چویلوا می‌گوید: «مرکزگرایی شی‌جین‎‌پینگ به این معناست که دولت‌های محلی نسبت به پکن کنترل بیشتری در دست دارند و همین مساله منجر به ایجاد یک سری بحران‌ها شده‌اند. تحریم و بایکوت وام‌های بانکی از طرف مردم چین چند بانک چینی را تا مرز فروپاشی برد و در اوایل این ماه، غول صنعت املاک و ساخت و ساز، اورگرند را به مرز ورشکستگی رساند. چین قبلا هر چند سال یک بار با بحرانی بزرگ روبرو می‌شد. اما حالا این بحران‌ها هم سریع‌تر هستند و هم شدیدتر».. اوانس پریچارد گفت تصمیم شی‌جین‎‌پینگ برای شتاب بخشیدن به اصلاحات، بنگاه‌های اقتصادی را وادار به رعایت هر چه بیشتر سیاست‌های پکن می‌کند که خود باعث ایجاد مشکل می‌شود. وی می‌گوید: «برداشت جامع‌تر این است که در جریان این اختلال، هزینه‌های اقتصادی ناشی از تلاش چین برای خودکفایی و از میان بردن غرب را برجسته می‌شود».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.