کد مطلب: ۲۶۵۱۵۷

آمارهای وحشتناک از خروج سرمایه از ایران

آمارهای وحشتناک از خروج سرمایه از ایران

پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای در سال 2016، ایران امیدوار بود تا پای سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور باز شود. حالا با خروج ترامپ از این توافق، از یک‌سو ایران با چالش‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذار مواجه است و از سوی دیگر خروج سرمایه از این کشور شتاب فزاینده‌ای گرفته است. 

الهام میرمحمدی: طی 11 سال گذشته بیش از 190 میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده و بیش از یک‌پنجم این خروج سرمایه تنها در دو سال گذشته اتفاق داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از موسسه بوکینگز، ایران که پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای در سال 2016 امیدوار بود تا پای سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور باز شود، حالا با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، از یک‌سو با چالش‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذار مواجه است و از سوی دیگر خروج سرمایه از ایران شتاب فزاینده‌ای گرفته است.

المانیتور چندی پیش به بررسی مساله بحران فرار سرمایه از ایران پرداخته و انحراف نرخ ارز از نرخ واقعی، بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی، خلاءهای موجود در سیاست عمومی کشور در حمایت از سرمایه، کسری حساب سرمایه و کسری مالی و بدهی کلان خارجی را از جمله کلیدی‌ترین عوامل موثر در این زمینه معرفی کرده بود.

از دسامبر 2017 تاکنون، ریال ایران یک‌سوم ارزش خود را از دست داده و نرخ برابری ریال در برابر دلار افزایش یافته است.

از سوی دیگر، بی‌ثباتی سیاسی و فساد، صاحبان سرمایه را ترغیب می‌کند تا سرمایه خود را به خارج از ایران منتقل کنند، به همین دلیل حجم عظیم فرار سرمایه از کشور موجب نگرانی مقامات ایرانی شده است.

روزنامه‌های داخلی ایران به تازگی گزارش‌هایی مبنی بر خروج سرمایه و سرمایه‌گذاران ایرانی از این کشور منتشر کرده‌اند. در این گزارش‌ها آمده که بخش عظیمی از این سرمایه‌گذاری‌ها با هدف اخذ اقامت دیگر کشورها انجام می‌شود.

مجیدرضا حریری نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز به تازگی از افزایش بیش از حد درخواست ویزای سرمایه‌گذاری خبر داده است.

در حال حاضر، بیش از 100 هزار نفر در انتظار دریافت ویزای خود برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف هستند. همچنین، حدود 1.5 میلیون ایرانی درخواست اخذ ویزا برای شهروندی کانادا و استرالیا را داده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرمایه مورد نیاز برای اخذ ویزا برای این افراد حدود 150 تا 500 هزار دلار است.

ایرانی‌ها عمدتا با خرید دارایی، ملک و سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و بازارهای سهام خارجی برای دریافت شهروندی اقدام می‌کنند.

عدم قطعیت در مورد وضعیت اقتصادی، فقدان حمایت از سرمایه‌گذاری، خطرات و ریسک‌های سرمایه‌گذاری، مشکلات مربوط به روند ارسال و دریافت پول و مشکلات مختلف در انجام فعالیت‌های تجاری از جمله دلایلی است که سرمایه‌گذاران ایرانی را ناچار به ترک کشور می‌کند.

ترکیه یکی از مهم‌ترین مقاصد ایرانی‌های مهاجر است. گزارش‌ها نشان‌ می‌دهد، در سال 2017، سه درصد از املاک و مستغلات معامله‌شده در این کشور را ایرانی‌ها خریداری کرده‌اند. این میزان 19 درصد بیشتر از معاملات ایرانی‎ها در مقایسه با سال 2016 است.

دیگر مقصد محبوب ایرانی‌ها گرجستان است. بر اساس قوانین جدید این کشور که از سال 2015 تصویب شد، به خریداران ملک در این کشور اقامت داده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از دسامبر ۲۰۱۷ تاکنون، ریال ایران دو سوم ارزش خود را از دست داده و نرخ برابری ریال در برابر دلار افزایش یافته است.