فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۲۵۹

حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، در پاسخ به «تجارت‌نیوز»:

رشد لندتک‌ها برای کم کردن نابرابری لازم است

سهم اعطایی لندتک‌ها در ایران یک درصد از کل تسهیلات خرد است

رشد لندتک‌ها برای کم کردن نابرابری لازم است

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران درباره لزوم رشد لندتک‌ها در ایران گفت: با توجه به ناعادلانه بودن دسترسی و استفاده مردم از اعتبار و وام در ایران، توسعه و گسترش لندتک‌ها در حوزه پرداخت الکترونیک خرد حتماً ضروری است و این اتفاق می‌افتد.

به گزارش تجارت نیوز،

حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، در ارائه خود در رویداد لندتک با اشاره به کشور‌هایی که به لحاظ اقتصادی مشابه ایران هستند یا بعضی از کشورهای پیشرو در حوزه لندتک مقایسه‌ای انجام داد و‌ گفت: در ایران ضریب نفوذ حساب بانکی نسبتاً بالاست و از حیث نفوذ حساب‌های بانکی جزو کشورهای توسعه‌یافته‌ هستیم. اما از لحاظ دیگر شاخص‌های مالی مانند دسترسی به وام و اعتبار، درصد کمی از افراد امکان دسترسی به وام و اعتبار در کشور را دارند. برای مثال کشوری مانند کنیا با وجود ضریب کمتر نفوذ حساب‌های بانکی اما مردم توانسته‌اند ۱۴ درصد بیشتر از مردم ایران از وام و اعتبار استفاده کنند.

۷۹۵ میلیارد دلار اعطای وام دیجیتال تا سال ۲۰۲۹

او ادامه داد: اندازه بازار لندتک و وام دهی دیجیتال در دنیا در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۵۳ میلیارد بوده و یک رشد تقریباً ۱۲ درصدی داشته است که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۹ به عدد ۷۹۵ میلیارد دلار برسد. می‌توان گفت سهم لندتک از کل اقتصاد دیجیتال به طور میانگین ۱۵ درصد است که در بعضی از اقتصادهای پیشرفته تا ۲۰ درصد هم می‌رسد.

سهم اعطایی لندتک‌ها در ایران یک درصد از کل تسهیلات خرد است

سلاح‌ورزی درباره اندازه بازار لندتک ایران گفت: به‌رغم همه تلاش‌ها و گام‌های خوبی که برداشته شده، کل تسهیلات اعطایی از سوی لندتک‌ها حدود یک درصد از تسهیلات خردی است که در کشور پرداخت می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مباحث لندتک‌ها که می‌تواند به رشد اعطای تسهیلات از سمت لندتک‌ها کمک کند حوزه قانون‌گذاری است. لذا بعد از استقرار دولت جدید و بانک مرکزی می‌توان در اتاق بازرگانی جلسه‌ای تشکیل داد و در راستای اصلاح وضعیت قانون‌گذاری لندتک‌ها گفت‌وگو کرد.

لزوم رشد لندتک‌ها برای کم کردن نابرابری

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز درباره عوامل فاصله صنعت لندتک ایران با کشورهای منطقه گفت: بخشی از این مشکلات ناشی از شرایط حاکم بر اقتصاد ایران مانند تورم موجود و غیرواقعی بودن نرخ بهره در کشور است. بخش دیگر مشکلات به خاطر حوزه مقررات در این صنعت است.

او همچنین درباره لزوم رشد لندتک‌ها در ایران ابراز کرد: با توجه به ناعادلانه بودن دسترسی و استفاده مردم از اعتبار و وام در ایران، توسعه و گسترش لندتک‌ها در حوزه پرداخت الکترونیک خرد حتماً ضروری است و این اتفاق می‌افتد.

بهبود فضای کسب و کار با قانون‌گذاری کمتر

سلاح‌ورزی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادهایی به دولت جدید دارید گفت: اصلی‌ترین کار برای بهبود فضای کسب و کار در ایران، مقررات و موانع کمتر است. اکنون در کشور  دسترسی به تسهیلات و وام حتی با استفاده از بانکداری دیجیتال هنوز هم سخت و پرهزینه است. لذا توسعه لندتک‌ها باعث آسان‌تر شدن دریافت تسهیلات می‌شود. از سوی دیگر رونق گرفتن لندتک‌ها باعث تقویت تقاضای داخلی و افزایش تولید و به‌نوعی تحرک در رشد اقتصادی می‌شود. لذا توجه دولت به صنعت لندتک مهم است تا سهم لندتک‌ها از وام‌دهی خرد در کشور بیشتر شود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.