حجم ویدیو: ۲۳.۲۹M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۳۹ دانلود ویدیو

علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در آلمان، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

فعال شدن سیستم اسنپ بک نتیجه همکاری های ایران و روسیه خواهد بود + ویدئو

علی ماجدی گفت: اروپا با برجام نمی‌تواند مخالفت کند چون آن را ایجاد کرده است، می‌خواهد در مورد اوکراین تلافی کند، بنابراین عکس‌العمل خودش را در این‌جا نشان می‌دهد که سراغ اسنپ‌بَک می‌رود.

به گزارش تجارت نیوز،

علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در ژاپن و آلمان، در گفت‌وگوی تصویری با تجارت‌نیوز درباره وضعیت سیاست و تجارت خارجی کشور صحبت کرده است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

*موضع اروپا بیشتر ناظر بر روابط ما با روسیه به ویژه در بخش اوکراین است، یعنی اگر بی‌طرفی اعلام کنیم و عملاً مواردی که اعلام می‌شد را ادامه ندهیم سیاست اروپا تغییر خواهد کرد. در هر حال ما هم به نحوی (همکاری هایمان با روسیه را) قبول کردیم و بعد هم گفتیم که ادامه نمی‌دهیم. آن‌ها با توجه به اینکه به خاطر جنگ روسیه و اوکراین هزینه‌های هنگفتی را متحمل شده‌اند ناراحت هستند؛ وقتی روس‌ها ما را در این قضیه شریک می‌کنند اروپایی‌ها نیز در مقابل سراغ موضوعاتی می‌روند که نارضایتی خودشان را نشان بدهند. البته نه در رابطه با برجام.

*روابط کشورها با هم آنچنان در هم تنیده است که خیلی وقت‌ها همه از آن (موقعیت خاص) صرف‌نظر می‌کنند و نمی‌گذارند تبدیل به یک معضل دائمی بشود که نکته مهمی نیز است. نقش اروپا در برجام نقش برجسته‌ای بود، یعنی یکی از دستاوردهای اروپا، برجام بود. حالا چگونه شده که کشورهای اروپا موضع‌شان در رابطه با این توافق تندتر از آمریکا شده است؟ علت این است که این کشورها خسارت و موضع‌گیری ما در مورد اوکراین را به هر دلیلی نمی‌پسندند، شاید در کشور بگویند ما باید این سیاست را داشته باشیم، بنده سیاست‌گذار نیستم اما البته که مخالف هستم. وقتی چنین وضعیتی به وجود می‌آید (دشمنی اروپا با ایران به جهت روند همکاری‌های ایران با روسیه در جنگ اوکراین) می‌دانیم و باید پیش‌بینی کنیم که از طرف کشورهای دنیا چه بازخوردی خواهد داشت.

*وقتی اروپا با توضیحی که بنده ارائه کردم ما را به عنوان یک فاکتور اصلی (در منطقه خاورمیانه) می‌داند تا بتواند به قدرت سوم در جهان تبدیل شود، چرا ما این موقعیت را از دست می‌دهیم؟! با برجام نمی‌تواند مخالفت کند چون آن را ایجاد کرده است، می‌خواهد در مورد اوکراین تلافی کند، بنابراین عکس‌العمل خودش را در این‌جا نشان می‌دهد که سراغ اسنپ‌بَک می‌رود. در واقع این یک هشدار است که شما از این سیاست دست بردارید. ما همواره به دنبال آن (برجام) بودیم، حتی وقتی آمریکا از این توافق خارج شد و از آن حمایت سیاسی کردیم. دلیلی نداریم با برجام مخالفت کنیم.

مشروح گفت‌وگو با علی ماجدی را اینجا ببینید و بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.