فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۱۱۸

«تجارت‌نیوز» بررسی می‌کند:

پشت پرده تشکیل صف خرید طلا در روز ۱۳ صفر/ هجوم خریداران سکه امامی را یک میلیون تومان گران کرد

پشت پرده تشکیل صف خرید طلا در روز 13 صفر/ هجوم خریداران سکه امامی را یک میلیون تومان گران کرد

روز گذشته بازار طلا با صفوف طویل مردمی روبه‌رو بود که متقاضی خرید حتی تکه‌ای کوچک از این فلز گران‌بها بودند. هجوم مردم برای خرید طلا حتی خود طلافروش‌ها را هم غافلگیر کرده بود. روزبه صلاحی، فعال بازار طلا، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، تقاضای خرید طلا و سکه را غیرمنتظره و بی‌سابقه توصیف می‌کند و می‌گوید او و هم‌صنفانش از این تقاضای بالا و عجیب شگفت‌زده شده‌اند. اما پشت پرده تشکیل صف خرید طلا چه بوده است؟

به گزارش تجارت نیوز،

اقتصاد ایران تاکنون صفوف زیادی را به خود دیده است؛ از صف خرید مرغ و گوشت گرفته تا صف بنزین، هر بار مردم به بهانه‌ای در صفوف طویلی قرار می‌گیرند که البته غالباً دولت مقصر آن است. حالا اما از پدیده جدیدی در اقتصاد ایران رونمایی شده با عنوان «صف خرید طلا»!

روز گذشته بازار طلا به‌ویژه در تهران با جهش تقاضا روبه‌رو بود. به نحوی که رشد تقاضا توانست قیمت‌ها را به سمت بالا هدایت کند و باعث رشد یک میلیون تومانی قیمت سکه امامی شود. این تقاضا سکه گرمی را هم در کانال هفت میلیون تومانی نشاند. اما این قصه از کجا شروع شد؟

ماجرا این بود که از روزهای گذشته شایعه‌ای در فضای مجازی چرخید و تقویت شد مبنی بر اینکه اگر افراد در روز 13 صفر، اقدام به خرید حتی تکه‌ای کوچک از طلا کنند، موجب برکت در زندگی آنها خواهد شد و خرید خانه و خودرو را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

در حالی این خرافه توانست مردم را به خیابان بکشاند که سال‌ها پیش مردم هرگونه خرید و فروش دارایی را در ماه‌های محرم و صفر مکروه می‌دانستند. حالا این سوال پیش آمده که ریشه این شایعه کجاست و چه شد که روز گذشته بازار طلا شاهد تشکیل عجیب‌ترین صف در تاریخ اقتصاد ایران بود؟

رواج خرافه خرید طلا در صفر امسال اوج گرفت

بررسی میدانی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد روز گذشته در تمامی مراکز فروش طلای پایتخت، صف خرید شکل گرفته بود. روزبه صلاحی، فعال بازار طلا، هم این پدیده را تایید می‌کند. او به تجارت‌نیوز می‌گوید دو تاریخ برای خرید طلا در فضای مجازی اعلام شده بود؛ یکی آخرین چهارشنبه ماه صفر و دیگری 13 صفر که دیروز بود. 

به گفته صلاحی، خرید در 13 صفر چند سالی‌ است باب شده بر این مبنا که اگر یک ‌تکه طلا بخرید شاید تا سال بعد خانه بخرید! این فعال بازار طلا می‌گوید، نمی‌دانم چه کسی این را باب کرده است اما امسال هم خیلی روی این موضوع تبلیغات کردند، یعنی هر کسی پشت این قضیه بوده، در فضای مجازی خیلی تبلیغات کرده است.

این فعال بازار طلا می‌گوید: «پارسال اصلاً موضوع سیزدهم صفر مطرح نبود و فقط همان هفته آخر صفر بود؛ اما حالا دو مورد شده است. یکی دیروز (سیزدهم صفر) بوده و یکی هم هفته آخر صفر. بعضی‌ها می‌گویند این یکی درست است و بعضی دیگر می‌گویند آن یکی. یعنی هر کسی بوده خیلی کارش درست بوده که دو تاریخ تعیین کرده است.»

واردکنندگان بزرگ طلا پشت رواج خرافه خرید طلا هستند؟

صلاحی در پاسخ به این سوال تجارت‌نیوز که آیا این شایعات را خود طلافروش‌ها درست می‌کنند یا از جای دیگری نشأت می‌گیرد توضیح می‌دهد: «طلافروش‌ها از این موضوع خبر ندارند. این موضوع از دیدگاه‌های خرافی نشأت می‌گیرد و برخی مراسم‌ها و دورهمی‌هایی که تبلیغات خاصی در آنها جریان دارد ریشه این خرافه هستند.»

این فعال بازار طلا ادامه می‌دهد: «کسی که طلا را با هر هدف و مصرفی وارد می‌کند، بالاخره باید آن را در بازار بفروشد؛ بازاری که خوابیده و در رکود است و مردم خریدار نیستند. تا دیروز قبل از اینکه بازار بازگشایی شود قیمت طلا پایین بود؛ از دیروز که طلا می‌خرند، سکه بیشتر از یک میلیون افزایش پیدا کرده و هر گرم طلا هم رشد قیمت زیادی داشته است. مشخص است که همه اینها هماهنگ‌شده است.»

مردم هر نوع طلا را در هر قیمتی می‌خریدند! 

صلاحی شلوغی صف خرید طلا در روز 13 صفر را به شب‌های عید تشبیه می‌کند؛ ترافیک شده و بازار و طلافروشی‌ها تا بیرون صف بوده‌اند. به گفته او اکثر طلافروشی‌های بورس تهران همین‌طور بوده‌اند.

این فعال بازار طلا می‌گوید: «پارسال ۵۰ سوت، ۱۰۰ سوت یا ۲۰۰ سوت و سکه پارسیان می‌خریدند؛ ولی امسال برعکس است، قبلاً همه می‌رفتند تا طلای ارزان بخرند اما دیروز یک طلای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را چهار میلیون تومان به مردم می‌فروختند!»

او در آخر می‌گوید: «مردم طلا می‌خرند، وقتی شلوغی و صف است مردم دیگر به قیمت آن کاری ندارند. مثلاً اهمیت نمی‌دهند انگشتر ۴۰۰ سوت است یا ۵۰۰ سوت. فقط آن را می‌خرند. فقط می‌خواهند خرید انجام شود تا به مقصود برسند. حتی دو سه نفر از دوستان من که اصلاً به چنین خرافه‌هایی معتقد نیستند هم زنگ زدند که برای ما هم ۲۵۰ سوت طلا کنار بگذار، حتی پولش را هم واریز کردند که نیت‌شان برآورده شود!»

گزارش‌های بیشتر  را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.