فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۷۵۷

دبیر سابق شورای‌عالی فضای مجازی: جزء کشورهای بدون برنامه در هوش مصنوعی هستیم/باید زیرساخت‌های پردازشی این حوزه در کشور فراهم شود

دبیر سابق شورای‌عالی فضای مجازی: جزء کشورهای بدون برنامه در هوش مصنوعی هستیم/باید زیرساخت‌های پردازشی این حوزه در کشور فراهم شود

دبیر سابق شورای‌عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه اکثر کشورهای دنیا دارای برنامه در حوزه هوش مصنوعی هستند، گفت: ما از معدود کشورهایی هستیم که فاقد برنامه در این حوزه است و دولت باید پروژه بزرگ در حوزه هوش مصنوعی را مشخص کند تا راهنمایی برای همه بخش‌های مختلف باشد که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص اینکه با توجه به مواد سند ملی هوش مصنوعی چگونه می توان در سایه تحولات سریع هوش مصنوعی، آن را محقق کرد، گفت: تحقق این موضوع با صرف هزینه امکانپذیر می‌شود، می توان سخت افزار آن را از خارج وارد کرد و این کار سختی نیست.

وی با بیان اینکه افزایش توان محاسباتی کشور نباید در سند هوش مصنوعی قید می‌شد، افزود: بهتر بود که میزان اعتبارات آن را تعیین می شد که ما با چه میزان بودجه می توانیم قدرت پردازشی و استقرار آن در یک مرکز داشته باشیم.

فیروز آبادی با بیان اینکه این مورد را من مورد نقد قرار دادم، اضافه کرد: پیدا است که در سند هوش مصنوعی یک نگاه عمومی وجود داشته است ضمن آنکه تاکید می کنم که باید زیر ساخت های پردازشی در کشور ایجاد شود.

وی که بنیانگذار یک مرکز تحقیقات و توسعه شرکت صنایع الکترونیک است، با اشاره به تجارب سایر کشورها در این زمینه گفت: عربستان سعودی در یکی از دانشگاه‌هایش مرکز پردازشی با ۶۵ میلیون دلار راه اندازی کرد در حالی که این امر را در هیچ سندی وارد نکرد بلکه این اقدام جزو کارهای جاری آن دانشگاه بوده است. در حالی که ما فریب می خوریم و تصور می کنیم که با این سند در حوزه هوش مصنوعی رویکردها و استراتژی‌ها را می توان مشخص کرد در حالی که اینها لوازم تحقق یک سند هستند نه خود سند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص گفته مقام معظم رهبری درباره اینکه "فناوری هوش مصنوعی لایه‌های عمیقی دارد که باید بر آن لایه‌ها مسلط شد"، منظور ایشان از لایه های عمیق چیست، گفت: برداشتن من از لایه های عمیق این است که مثلاً در مدل‌های زبانی که LLM یا Large Language Model که یکی از زیر ساخت های آینده توسعه هوش مصنوعی در حوزه هایی چون شبکه‌های اجتماعی و بهره برداری از بانک‌های اطلاعاتی بزرگ است، توسط شرکت‌های آمریکایی ارایه می شود و آن چیزی که در حال تحول و توسعه توسط کل بشریت است، تحول و توسعه این مدل‌های از پیش تعیین شده است که در حال یادگیری ماشین و توسعه است.

فیروز آبادی ادامه داد: به نظر من، منظور حضرت آقا در حوزه‌های لایه‌های عمیق بر مدل‌های LLM ها که لایه زیرین زیر ساخت هوش مصنوعی و اطلاعاتی به شمار می روند، بوده است چرا که در این مدل‌ها می شود سوگیری داشت؛ چرا که ترکیبی از یادگیری و مدل‌ها می تواند مولد سو گیری و ایجاد نتایج دلخواه از پیش تعیین شده باشد. طبیعی است که برای کشورهایی مانند ما که فرهنگ متفاوتی نسبت به غربی‌ها داریم، این امر حیاتی است که این موضوع مورد توجه ایشان نیز قرار گرفته است.

وی در خصوص تعدد و تنوع اسناد در حوزه هوش مصنوعی ارایه شده از سوی وزارت ارتباطات ، معاونت علمی و سازمان هوش مصنوعی خاطر نشان کرد: در این حوزه با تعدد اسناد مواجه هستیم و اعتقاد دارم شورای عالی انقلاب فرهنگی بایستی در حوزه های آموزشی و فرهنگی سند تدوین می کرد و اسناد سایر بخش‌ها به سایر دستگاه‌ها واگذار می شد.

فیروز آبادی با تاکید بر اینکه دولت در زمینه هوش مصنوعی باید برنامه داشته باشد، اظهار کرد: دولت فاقد برنامه برای هوش مصنوعی در دنیا وجود ندارد و ما از معدود کشورهایی هستیم که دولت فاقد برنامه در این حوزه است حتی در برنامه هفتم نیز توجه خاصی به این حوزه ملاحظه نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت در حوزه هوش مصنوعی باید از کجا شروع شود، گفت: این برنامه باید در حوزه های مختلف باید باشد و برای حوزه های صنعت، دانشگاه ، فناوری اجرایی جداگانه تهیه شود و آنچه باید توجه شود بازیگر اصلی در این حوزه دولت است و دولت باید پروژه بزرگ در حوزه هوش مصنوعی را مشخص کند تا راهنمایی برای همه بخش های مختلف باشد تا در این حوزه فعالیت کند.

مقام معظم رهبری در نخستین دیدار هیئت دولت چهاردهم با ایشان تاکید کردند: « در مساله هوش مصنوعی، بهره‌بردار بودن امتیاز نیست؛ این فناوری لایه‌های عمیقی دارد که باید بر آن لایه‌ها مسلط شد؛ آن لایه‌ها دست دیگران است. اگر شما نتوانید لایه‌های عمیق و متنوع این فناوری هوش مصنوعی را تأمین کنید، فردا اینها یک ایستگاهی مثل آژانس اتمی درست می کنند برای هوش مصنوعی ــ که الان دارند مقدماتش را فراهم می کنند ــ که اگر چنانچه به آن ایستگاه رسیدید، باید اجازه بگیرید که در فلان بخش از هوش مصنوعی استفاده کنید، در فلان بخشِ دیگر حق ندارید استفاده کنید! این‌جوری است؛ زرنگ های دنیا، فرصت‌طلب‌ها و قدرت‌طلب‌های دنیا دنبال این چیزها هستند... البته زمان دولت سیزدهم یک سازمانی تشکیل شد به نام «سازمان ملی هوش منصوعی»، زیر نظر رئیس‌جمهور... اگر چنانچه همان سازمان زیر نظر خود آقای رئیس‌ جمهور ادامه‌ کار بدهد، امید فراوانی وجود دارد که ان‌شاء‌الله این کار به همین شکلی که عرض شد پیش برود.»

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.