فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۰۲۸

«تجارت‌نیوز» گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) را بررسی می‌کند:

تلگرام میزبان بازار زیرزمینی باندهای جنایتکار جنوب شرق آسیا

حجم بازار زیرزمینی تبهکاران جنوب شرق آسیا ۳۶ میلیارد دلار است

تلگرام میزبان بازار زیرزمینی باندهای جنایتکار جنوب شرق آسیا

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل، شبکه‌های جنایی قدرتمند در جنوب شرق آسیا به‌ طور فزاینده‌ای از اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی خود استفاده می‌کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) گفته است داده‌های هک شده از جمله جزئیات کارت اعتباری، گذرواژه‌ها و تاریخچه مرورگر به طور آشکار و در مقیاس وسیع در تلگرام که کانال‌های زیادی دارد معامله می‌شود. همچنین ابزارهای مورد استفاده برای جرائم سایبری، از جمله نرم‌افزارهای به‌اصطلاح دیپ‌فیک طراحی‌شده برای کلاهبرداری و بدافزارهای سرقت داده نیز به طور گسترده فروخته می‌شوند.

این گزارش به‌تازگی منتشر شده و به‌ دنبال اتهامات تازه‌ای علیه پاول دورف، مدیر تلگرام، به‌ دلیل اجازه دادن به فعالیت‌های مجرمانه روی این پلتفرم است. دورف اخیراً در پاریس دستگیر شده و به خاطر نظارت ناکافی بر محتواهای جنایی، تحت فشار قرار دارد.

36 میلیارد دلار حجم بازار زیر زمینی تبهکاران

در این گزارش آمده است، یکی از آگهی‌ها به زبان چینی به‌صراحت می‌گوید: «ما روزانه سه میلیون USDT دزدیده‌شده از خارج را منتقل می‌کنیم.» این موضوع نشان‌دهنده‌ عمق نفوذ و فعالیت‌های پیچیده‌ جنایی در این منطقه است.

همچنین شواهدی قوی دال بر حرکت بازارهای داده‌های زیرزمینی به سمت تلگرام و فروشندگان فعال برای هدف قرار دادن گروه‌های جنایت سازمان‌یافته فراملی مستقر در جنوب شرقی آسیا وجود دارد.

این نمودار خطی تعداد ذکر کلمات کلیدی دیپ‌فیک در بازارها و انجمن‌های زیرزمینی تلگرام در جنوب شرقی آسیا از فوریه تا آگوست 2024 را نشان می‌دهد.

2

صنعت کلاهبرداری اطلاعات در جنوب شرق آسیا به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده که قربانیان خود را در سراسر جهان هدف قرار می‌دهد. طبق برآوردها، این صنعت سالانه بین ۲۷.۴ تا ۳۶.۵ میلیارد دلار درآمدزایی دارد و بسیاری از این باندها برای انجام فعالیت‌های خود از مکان‌های امن و مستحکم و همچنین از افرادی که به‌ طور غیرقانونی و اغلب تحت فشار یا با روش‌های غیرانسانی به این مکان‌ها منتقل شده‌اند استفاده می‌کنند.

سکوت تلگرام

تلگرام که نزدیک به یک میلیارد کاربر دارد، بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد. اما دورف در پی دستگیری‌اش اعلام کرد تلگرام آماده است تا در صورت درخواست قانونی، آدرس‌های IP و شماره‌های تلفن کاربران را به مقامات ارائه دهد. این اقدام، پرسش‌های مهمی درباره‌ مسئولیت تامین‌کنندگان اپلیکیشن‌ها و مرزهای آزادی بیان ایجاد کرده است.

به گفته‌ بندیکت هافمن، نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد برای جنوب شرق آسیا، تلگرام به یک محیط آسان برای مجرمان تبدیل شده و این یعنی خطر بیشتری در کمین داده‌های کاربران است.

در این گزارش آمده است، مقیاس عظیم سودهای گروه‌های تبهکار در منطقه، آنها را ملزم به نوآوری کرده و افزوده است این گروه‌ها مدل‌ها و فناوری‌های جدید کسب‌وکار از جمله بدافزار، هوش مصنوعی مولد و جعلی‌های عمیق را در عملیات خود ادغام کرده‌اند.

UNODC اعلام کرده است بیش از ۱۰ ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزار دیپ‌فیک را شناسایی کرده که به‌ طور خاص به هدف قرار دادن گروه‌های جنایی درگیر در کلاهبرداری سایبری در جنوب شرق آسیا می‌پردازند.

رویترز همچنین ماه گذشته گزارش داد یک هکر از چت‌بات‌های تلگرام برای افشای اطلاعات شرکت بیمه هندی استار هلث استفاده کرده است که باعث شد بیمه‌گذار از این پلتفرم شکایت کند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.