حجم ویدیو: ۲۷.۳۶M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۴۰ دانلود ویدیو

چکیده| علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در آلمان، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

آلمانی‌ها با برجام خواهان سرمایه گذاری ۱۴ میلیارد دلاری در ایران بودند + ویدئو

علی ماجدی گفت: وقتی برجام منعقد شد، میزان حجم مبادلات ما با کشور آلمان و پروژه‌هایی که بنده در آن سهیم بودم بیش از ۱۳، ۱۴ میلیارد دلار فقط با آلمان بود.

به گزارش تجارت نیوز،

علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در ژاپن و آلمان، در گفت‌وگوی تصویری با تجارت‌نیوز درباره وضعیت سیاست و تجارت خارجی ایران صحبت کرده است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید و می‌بینید:

*وقتی برجام منعقد شد، میزان حجم مبادلات ما با کشور آلمان و پروژه‌هایی که بنده در آن سهیم بودم- برایتان نام هم می‌برم- بیش از ۱۳، ۱۴ میلیارد دلار فقط با آلمان بود. ما دو پروژه نفتی داشتیم، وزارت نفت می‌تواند در اینجا شهادت بدهد، دو پروژه تقریباً متوسط، نه پروژه بزرگ مانند آزادگان جنوبی. یکی از آنها پروژه ۶ میلیارد دلاری بود که بین پتروشیمی خلیج فارس و شرکت BSF بسته شده بود و آقای زنگنه واقعاً به بنده که سفیر  وقت ایران در آلمان بودم کمک کرد تا این توافق صورت پذیرد؛ ۶۰ درصد این قرارداد متعلق به BSF بود که بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی اروپاست.

آلمانی‌ها قانع شدند که به جای همکاری با قطر، الجزایر و عربستان با ایران کار کنند/ شرکت بوش خواهان همکاری با ما بود

حقیقتاً من زحمت کشیدم تا آنها را قانع کنم به جای اینکه بروند با قطر، الجزایر یا عربستان همکاری کنند با ایران کار کنند. زمان آقای نجات‌سلیم بود، آن موقع ایشان مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس بودند. دوتا پروژه سه میلیارد دلاری دیگر هم بود؛ سه میلیارد و ۵۲ میلیون وام کم‌بهره (Soft Loan) که ۶ بانک به صورت سندیکایی در آن نقش داشتند. شرکت فولکس‌واگن هم به ایران آمد و قرار بود با شرکت ماموت ۴۰۰ هزار اتومبیل تولید کند. شرکت بوش که همه فکر می‌کنید فقط یخچال و لوازم خانگی می‌سازد هم خواهان همکاری با ما بود- تولید این شرکت ۹۳ درصد قطعات اتومبیل است و فقط هفت درصد لوازم خانگی است- شرکت بوش این موضوع را همواره بیان کرده است که هیچ ماشینی در اروپا دیده نمی‌شود که ۳۰ درصد قطعاتش را ما به آنها نداده باشیم. وقتی این شرکت اعلام کرد می‌خواهد دفترش را در ایران باز کند و نمایندگی در کشورمان داشته باشد یعنی سه سال کار بنده و همکارانم به ثمر رسید.

پروژه‌ها در ارقام نزدیک ۱۴، ۱۵ میلیارد دلار بود؛ بعد یک عده می‌گویند برجام چه بود، برجام همین بود

چنین پروژه‌هایی در ارقام نزدیک ۱۴، ۱۵ میلیارد دلاری بود. بعد یک عده می‌گویند برجام چه بود، برجام همین بود. آمریکا و ترامپ خرابش کردند، در این مورد حرفی نیست. در داخل هم مواردی بود که نمی‌توانم بازگو کنم، از من نخواهید که بگویم چه علتی داشته است. چون ترامپ آدمی بیزینس‌من است و با او می‌شود مبادله کرد، اما این کار را انجام ندادیم. گفت چطور است که الان برجام اجرا شود، تنها اروپا از منافع آن برخودار شود؟! اینها واقعیت‌های صحنه است حالا اگر احیاناً در مناظرات تلویزیونی چیز دیگری گفته می‌شود، از کسانی که واقعاً کار کرده‌اند بپرسید.

با دیپلماسی اقتصادی فعال البته اگر برجام امضا شود می‌توان ۱۰ تا ۱۵ درصد سرمایه خارجی جذب کرد

بنده اعتقاد دارم با دیپلماسی اقتصادی فعال، البته اگر برجام امضا شود؛ نمی‌گویم طی چهار سال معجزه می‌کنیم، ولی حداقل می‌شود 10 تا ۱۵ درصد سرمایه خارجی جذب کرد.

مشروح گفت‌وگو با علی ماجدی را اینجا ببینید و بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

فراتر از خبر

سردبیر تجارت نیوز پیشنهاد می‌کند