خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۰۸۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بدعهدی در تحویل خودروهای خارجی/اتومبیل‌هایی که به دست مشتریان نرسیدند

بدعهدی در تحویل خودروهای خارجی/اتومبیل‌هایی که به دست مشتریان نرسیدند

پس از مطرح شدن افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی و شائبه‌هایی درباره تعهدات خودروسازان نسبت به خودروهای پیش‌فروش‌شده این بار بدعهدی‌هایی درباره خودروهای وارداتی پیش‌فروش شده به گوش می‌رسد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، پس از مطرح شدن افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی و شائبه‌هایی درباره تعهدات خودروسازان نسبت به خودروهای پیش‌فروش‌شده این بار بدعهدی‌هایی درباره خودروهای وارداتی پیش‌فروش شده به گوش می‌رسد. هرچند مدتیست واردات خودروی خارجی ممنوع شده اما پیش از این ممنوعیت برخی خودروهای خارجی به متقاضیانی پیش‌فروش شده بود که اکنون در تحویل آن نگرانی‌هایی به وجود آمده است.

یک خریدار خودرو چینی می‌گوید: برای خرید یکی از مدل‌های خودروی چینی اردیبهشت ماه امسال ثبت نام کردیم. حدود پنج ماه است که شرکت نمایندگی به ما وعده وعیدهایی نسبت به اعطای خودرو می‌دهد. اخیرا با زمزمه‌های افزایش قیمت خودروهای داخلی مطلع شدیم که نمایندگی قصد افزایش قیمت خودروها را دارد و به همین منظور وعده‌هایش را در زمینه تحویل خودرو عملیاتی نمی‌کند.

از سوی دیگر، یک متقاضی خودروی کره‌ای نیز می‌گوید: ما خودروی مینی بوس کره‌ای را اسفند ماه سال گذشته به طور اقساط از اتحادیه مینی‌بوس‌رانی کل کشور پیش‌خرید کرده‌ایم که قیمت تمام شده این کالا در آن ماه به قیمت 238 میلیون تومان می‌رسید. به یک باره با افزایش نرخ ارز قیمت این خودرو در خرداد ماه امسال به 265 میلیون تومان و مرداد ماه با تصویب پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز خودروی مذکور به 295 میلیون تومان رسید.

او می‌افزاید: ارایه این خودروها جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور بود. در آن زمان طرح‌های متنوعی جهت فروش خودروهای مینی‌بوس کره‌ای به مردم ارایه شد. در طرح نخست قرار شد چنانچه متقاضیان در نوبت اول 90 میلیون تومان وجه نقد برای اتحادیه مینی‌بوس‌رانی کل کشور واریز می‌کردندو سپس طی 120 روز نیز خودروی خود را تحویل می‌گرفتند. این درحالی است که شرکت واردکننده به متقاضیان خودرو اعلام کرده که در سه نوبت نامه‌های خود را به اتحادیه اتوبوسرانی جهت تحویل خودروها صادر کرده است.

این متقاضی خرید خودروی کره‌ای اظهار می‌کند: با آنکه شرکت بارها نسبت به تحویل خودروهای متقاضیان نامه‌های متعدد و پی در پی را ارسال کرده اما اتحادیه مینی‌بوس‌رانی کل کشور جواب روشنی به مردم ارایه نمی‌دهد.

او نسبت به زمزمه‌های افزایش قیمت خودروهای تولید داخل به میزان 60 تا 80 درصد واکنش نشان می‌دهد و می‌افزاید: بدون شک افزایش قیمت خودروهای داخلی بر قیمت خودروهای وارداتی به شدت تاثیر می‌گذارد. چرا که در حال حاضر قیمت خودروهای پیش خرید شده نسبت به بازار آزاد قابل قیاس نیست. به نظر می‌رسد با زمزمه افزایش قیمت خودروهای تولید داخل افراد مسئول دست نگه داشته‌اند تا با اعمال مجدد قیمت‌ها، خودروهای مورد نظر را به مردم تحویل دهند.

عدم صدور دعوت‌نامه هیوندای به دلیل گرانی

از سوی دیگر یکی از کارمندان فروش کرمان خودرو هم به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه تشدید تحریم‌ها بر قیمت تمام شده خودروهای داخلی تاثیر گذاشته است. از این رو با سر و صداهایی که درباره گرانی قیمت خودروهای داخلی زمزمه می‌شود برخی فعالان بازار خودرو معتقدند موج گرانی‌های خودروهای داخلی بر قیمت خودروهای خارجی نیز تاثیر می‌گذارد.

او می‌افزاید: کرمان موتور هم به دلیل زمزمه گرانی خودروهای داخلی هنوز دعوت‌نامه‌های خودروهای اکسنت که موعدش برای مهر و اوایل آبان ماه بوده، صادر نکرده، دلیل آن هم این است که امکان دارد افزایش دوباره قیمت خودروها اتفاق بیفتد، بنابراین برای صدور دعوت‌نامه‌ها با احتیاط قدم برمی‌داریم.

تاثیر گرانی خودرو داخلی به خودرو خارجی

همچنین دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که افزایش 60 تا 80 درصدی قیمت خودروهای داخلی چه تاثیری در بازار خودروهای وارداتی دارد؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: در بازار انحصاری خودروی تولید داخل هیچ نتیجه‌ای جز افزایش قیمت خودروها نمی‌توان، داشت. اینکه خودروسازان می‌گویند که قیمت خودرو قرار است افزایش پیدا کند موضوع عجیبی نیست و به نظر می‌رسد نمایندگان خودرو نیز در راستای چنین پیشنهادهایی منتفع شده‌اند.

مهدی دادفر می‌افزاید: ممکن است خودروسازان قیمت خودرو را گران کنند، دولت هم پشتیبان‌ آنها خواهد بود و مردم هم نسبت به ثابت نگه داشتن قیمت‌ها زورشان نخواهد رسید.

او تصریح می‌کند: در زمان قبل از ممنوعیت واردات خودروها بیشترین فاصله قیمت تولید داخل با یک خودروی وارداتی حدود 50 تا 60 میلیون تومان بود اما در زمان ممنوعیت واردات خودروها بین پنج تا شش برابر شد. چنانچه قرار باشد قیمت خودرو داخل 60 درصد گران شود بی‌شک فاصله قیمت‌ها با خودروهای خارجی 300 درصد خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.