کد مطلب: ۲۴۴۳۳۸

برداشت ۱۰۵ هزار بشکه نفت تا پایان امسال

برداشت 105 هزار بشکه نفت تا پایان امسال

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت از برداشت 105 هزار بشکه نفت از دو میدان مشترک آذر و آزادگان جنوبی خبر داد.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت از برداشت 105 هزار بشکه نفت از دو میدان مشترک آذر و آزادگان جنوبی خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیدنورالدین شهنازی زاده امروز در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه برداشت از میادین نفت کارون تا پایان سال گذشته ٣٣٥ هزار بشکه و با احتساب میدان آذر ٣٥٠ هزار بشکه محقق شده است، گفت: در سال ١٣٩٥برداشت از میدان آزادگان شمالی روزانه ٧٥ هزار بشکه، آزادگان جنوبی ١٠٠ هزار بشکه، یاران شمالی ٢٠ هزار بشکه، یاران جنوبی ١٠ هزار بشکه و یادآوران ١١٥ هزار بشکه بوده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت از میدان آذر تا پایان امسال به 65 هزار بشکه دو روز و از میدان آزادگان جنوبی به ١٧٠ هزار بشکه در روز برسد و به‌طور کلی برداشت از این دو میدان مشترک به 105 هزار بشکه در روز برسد.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه در پایان سال ۹۷ شاهد تولید تجمعی روزانه ۴۵۵ هزار بشکه از میادین غرب کارون خواهیم بود، گفت: همچنین پروژه‌های دیگری از جمله تلمبه‌خانه غرب کارون، امیدیه و … در دست اجرا است. در حال حاضر تلمبه‌خانه غرب کارون ۳۰۰ هزار بشکه نفت سنگین یا فوق سنگین و ۲۵۰ هزار بشکه نفت سبک را به مبادی صادرات منتقل می‌کند. در واقع ۵۵۰ هزار بشکه ظرفیت بالقوه انتقال نفت به مبادی صادرات را دارد.

شهنازی‌زاده ادامه داد: قرار است در سال‌های بعدی ۳۰۰ هزار بشکه به یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

ساخت یک نیروگاه برای تامین برق غرب کارون

وی از ساخت یک نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز غرب کارون خبر داد و گفت: تامین برق میادین غرب کارون در حال حاضر گران‌قیمت و ناایمن است و تا پایان تیرماه شاهد راه‌اندازی واحد ۱۵۰ مگاواتی نیروگاه خواهیم بود. واحد گازی دوم و واحد بخاری آن نیز تا پایان امسال در سرویس قرار می‌گیرد.

تشریح نتایج امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های داخلی و خارجی

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه برای توسعه میادین غرب کارون با شرکت‌های داخلی و خارجی گفت: قرار است میدان آزادگان به صورت یکپارچه توسعه داده شود. تاکنون شرکت شل گزارش نهایی خود را ارائه کرده است. توتال گزارش خود را برای آزادگان جنوبی نهایی کرده و در حال انجام مطالعات آزادگان شمالی است. شرکت‌های تنکو و پتروپارس و اینپکس گزارش نهایی خود را ارائه کرده‌اند و شرکت پرشیا تاکنون جلسه‌ای برگزار نکرده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های PTTP، DNO و GNO مطالعات خود را برای میدان چنگوله ارائه کرده‌اند. قرار است میدان کیش در یک فاز خشکی و چهار فاز دریایی توسعه یابد. در این راستا شل گزارش نهایی خود را ارائه کرده و همچنین شرکت‌های انی و دو شرکت ایرانی قدیر و صانع گزارش نهایی خود را ارائه کرده‌اند.

شهنازی در مورد فاز ۳ میدان دارخویین نیز توضیح داد: قرار است در فاز ۳، ۷۰ هزار بشکه نفت سنگین تولید شود. انی و قدیر گزارش نهایی خود را ارائه کرده‌اند. یک شرکت فیلیپینی نیز برای این میدان مذاکره کرده که هنوز نتایج خود را اعلام نکرده است.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: برای میدان یادآوران، شل گزارش نهایی خود را ارائه کرده است و برای بند کرخه OMV گزارش نهایی خود را ارائه کرده اما هنوز به قرارداد منتهی نشده است. برای میدان یاران نیز که قرار است به‌صورت یکپارچه توسعه یابد، مذاکرات فنی و قراردادی با شرکت نفت و گاز پرشیا در دست اقدام است.

نفت در جای میادین غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه است

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار نفت درجای میادین مشترک غرب کارون حدود ۶۷ میلیارد بشکه اعلام شده است، گفت: با ضریب بازیافت شش درصد ۶.۴ میلیارد بشکه می‌توان از این میادین برداشت کرد که با نفت خام ۵۰ دلاری ۲۳۰ میلیارد دلار برای کشور منافع خواهد داشت.

شهنازی ادامه داد: با ضریب برداشت شش درصد پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت از میادین غرب کارون روزانه به یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه برسد. در فاز اول این میزان ۵۶۵ هزار بشکه خواهد بود و برای تحقق فاز اول میزان برداشت از آزادگان جنوبی ۳۲۰ هزار بشکه، آزادگان شمالی ۷۵ هزار بشکه، یادآوران ۱۱۵ هزار بشکه، یاران جنوبی ۲۵ هزار بشکه و یاران شمالی ۳۰ هزار بشکه خواهد بود.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در مورد طرح توسعه میدان یادآوران توضیح داد: قبل از اینکه قرارداد IPC یادآوران امضا شود، با یک الحاقیه قرار است برداشت از این میدان توسط ساینوپک چین صورت بگیرد. البته در مورد ظرفیت با چینی‌ها اختلاف نظر داریم که قرار است ۲۱ می برای نهایی کردن قرارداد به ایران بیایند.

وی در مورد اختلاف مذکور توضیح داد: چینی‌ها معتقدند در فاز ۲ ظرفیت را از ۱۵۰ هزار بشکه به ۲۱۰ هزار بشکه برسانند اما ما می‌خواهیم به ۲۷۰ هزار بشکه برسد.

شهنازی در مورد یاران شمالی نیز توضیح داد: این میدان توسط شرکت صنعت نفت و گاز پرشیا توسعه یافت و میزان برداشت از آن به ۳۰ هزار بشکه رسید. اما مجدد افت کرد و به ۲۰ هزار بشکه رسید. قرار است میدان یاران به‌صورت یکپارچه توسط شرکت پرشیا توسعه یابد. آنها یک شریک روسی گرفته‌اند و مطالعات اولیه را ارائه کرده‌اند و مراحل امضای قرارداد IPC در حال طی شدن است. البته با موافقت وزیر تولید ادامه دارد و زیرساخت‌های تولید تا ۲۵ هزار بشکه فراهم شده است.

برداشت ۶۵ هزار بشکه از میدان آذر تا پایان ۹۷

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه در مورد طرح توسعه آذر گفت: برای توسعه آذر با شرکت سروک آذر بیع متقابل امضا کرده بودیم. اما در واحد فراورش عقب بودیم. در حال حاضر ۷۰ درصد زیرساخت‌های برداشت ۶۵ هزار بشکه آماده است و امیدواریم این میزان تا پایان سال ۹۷ محقق شود.

وی ادامه داد: قرارداد IPC میدان آذر در وزارت نفت مطرح است و با نفت و گاز سروک آذر O۱ و گازپروم نفت مذاکره شده است.

برداشت ۵ میلیارد فوت مکعب گاز از میدان کیش

شهنازی در ادامه در مورد میدان گازی کیش اظهار کرد: قرار است در فاز یک، یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان کیش تولید شود. تاکنون شرکت‌های شل، انی و دو شرکت داخلی برای توسعه این میدان مذاکره کرده‌اند. تاکنون ۱۳ حلقه چاه در این میدان حفر شده‌است.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: خطوط لوله بین جزیره و شهر آفتاب کشیده شده است. قرار بود برای این میدان در شهر آفتاب یک پالایشگاه ساخته شود اما با توجه به کمبود خوراک پالایشگاه‌های فاز شش، هفت، هشت و پالایشگاه جم قرار است گاز این میدان به عسلویه منتقل شود.

وی ادامه داد: مخزن گازی کیش در مجموع پتانسیل تولید ۵ میلیارد فوت مکعب را دارد.

آخرین اخبار از برگزاری مناقصه میدان آزادگان

شهنازی در ادامه در مورد مناقصه میدان آزادگان توضیح داد: ۱۳ شرکت در مناقصه شرکت کرده‌اند اما با توجه به شرایط مناقصه به خوبی پیش نرفت و یک‌سری شرکت‌ها مسکوت ماندند. اما یک‌سری شرکت‌های دیگر مانند CNPC پتروناس و OMV همچنان حضور دارند و قرار است در آینده نزدیک نتیجه مطالعات خود را ارائه کنند.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: اگر یک کنسرسیوم دیگر باشد، مناقصه را انجام می‌دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون برای توسعه میادین غرب کارون شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته، گفت: برای تحقق برداشت یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه دیگر ۱۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.