کد مطلب: ۳۳۱۳۶۰

رییس مجلس در نشست خبری:

بررسی قانون بانک مرکزی و قانون نظام بانکداری در صحن علنی مجلس

بررسی قانون بانک مرکزی و قانون نظام بانکداری در صحن علنی مجلس

رییس مجلس شورای اسلامی باتاکید بر همراهی بانک مرکزی در حل چالش های بانک ها، گفت: بررسی قانون بانک مرکزی و قانون نظام بانکداری در کمیسیون مربوطه پایان یافته و در نوبت بررسی در صحن مجلس شورای اسلامی است

علی لاریجانی در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) که در محل تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۸۵ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی در حال برگزاری است، اظهار داشت: یکی از مشکلات فعلی در اقتصاد کشور ، مشکل نقدینگی است و در حالی که از سه سال پیش طرح واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام برای جذب نقدینگی از سوی مجلس اعلام شد و اختیارات لازم برای آن داده شد، اما اقدام جدی و چشمگیری در این زمینه صورت نگرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان اینکه در انجام این اقدام لختی وجود دارد، گفت: اخیرا در شورای هماهنگی سران سه قوه این موضوع مجدد مطرح و بر آن تاکید و اختیارات لازم نیز داده شد زیرا با واگذاری این طرح‌ها، نه تنها آبادانی به دنبال خواهد داشت بلکه موجب جذب نقدینگی نیز خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی، درباره چالش‌های سیستم بانکی نیز، توضیح داد: مرکز پژوهش های مجلس درخصوص چالش‌های سیستم بانکی از سال ۹۴، هشدار داده بود و اقدامات لازم و اصلاحی را نیز ارائه کرده بود.

لاریجانی افزود: برخی مباحث نیازمند ورود دولت به این موضوع است مثل نرخ سود بانکی که مخل نظام بانکی کشور است و حل آن تنها از طریق خود سیستم بانکی میسر خواهد بود البته بانک مرکزی همراهی‌های لازم را داشته و در دستور کار قرار گرفته است.مرکز پژوهش های مجلس راهکارهای حل بحران نقدینگی را پیش از این به دولت و بانک مرکزی ارائه کرده بود.

وی درباره موسسات اعتباری غیر مجاز، گفت: البته برخی چالش‌ها، مثل موضوع موسسه کاسپین را شاهد بودیم که یک مورد مشکل ایجاد شد و چند میلیون مردم درگیر بودند و مجلس نیز با ساز و کار لازم و با زحمت فراوان در حل این مشکل و جمع شدن ماجرا دخیل بود.

لاریجانی درباره صندوق‌های بازنشستگی گفت: کاری که در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شد نشان می‌دهد افق آینده صندوق‌های بازنشستگی کاملا روشن است.

وی ادامه داد: در بودجه سال جاری امکانی را به دولت دادیم تا از منابع در نظر گرفته شده، بدهی‌های مربوط به صندوق‌های بازنشستگی را بدهد ولی تاکنون تحرکی را از دولت در این زمینه ندیده‌ایم؛ اگر این گام را می دیدیم صندوق‌های بازنشستگی سال آینده سر پا می‌شدند.

لاریجانی با بیان اینکه حل چالش آب در کشور نیاز به هماهنگی سه قوه با هم دارد، اظهار داشت: از این جنس مسائل و موضوعاتی که مجلس را درگیر کرده بود، نیاز به همکاری مشترک دولت، مجلس و قوه قضاییه دارند تا سامان پیدا کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در این دوره مجلس ۱۲۸ قانون تصویب شده است، خاطرنشان کرد: تنقیح قوانین در معاونت حقوقی مجلس با معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری آغاز شده زیرا بخشی از قوانین منسوخ شده و باید شرایط روشن است تا بدانیم فقر ما در قانون در کجاست.

وی از قانون اشتغال پایدار در روستاها، قانون مدیریت مصرف سوخت، قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، قانون استاندارد، قانون برنامه ششم، قانون صدور چک، قانون ارزش افزوده، قانون حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه سالانه و قانون اختراعات و ثبت حقوق صنعتی، لایحه هوای پاک و خاک به عنوان قوانین مهم تصویب شده در این دوره مجلس نام برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد که بررسی قانون بانک مرکزی و قانون نظام بانکداری در کمیسیون مربوطه پایان یافته و در نوبت بررسی در صحن مجلس شورای اسلامی هستند.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.