کد مطلب: ۳۷۱۹۸۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با حسن قالیباف اصل، مدیر عامل سابق بورس تهران :

در بلندمدت وفاداران بورس برنده‌اند / مردم با پول مازاد خود به بورس بیایند نه مایحتاج زندگی خود

در بلندمدت وفاداران بورس برنده‌اند / مردم با پول مازاد خود به بورس بیایند نه مایحتاج زندگی خود

حسن قالیباف اصل با بیان توصیه‌هایی درباره حضور و فعالیت در بورس هشدار می‌دهد افراد تنها پول مازاد خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند نه مبالغی را که برای تامین مایحتاج زندگی خود به آن نیاز دارند. به گفته او، در بلندمدت آنهایی که در بازار سرمایه ماندگار هستند نسبت به کسانی که در سایر بازارها فعالیت می‌کنند بازدهی بیشتری کسب خواهند کرد.

حسن قالیباف اصل، دومین مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص تاثیر پایان معافیت‌های نفتی بر بازار سهام ایران بیان کرد: پایان معافیت‌های ایران باعث به وجود آمدن نگرانی‌های بسیار در بازار شد اما مقامات ایران در خصوص این نگرانی بیان کردند که این تحریم‌ها تنها بخش جزئی از فروش نفت ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نیازی به نگرانی نیست.

وی افزود: بر اساس آمار موجود در خصوص فروش نفت، در حال حاضر ایران هر روز در حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت و میعانات می‌فروشد اما بعد از انتشار این خبر صحبت از این است که فروش نفت به 800 هزار بشکه در روز می‌رسد. این در حالی است که وزیر نفت ادعا کرده است که میزان فروش نفت به کمتر از یک میلیون بشکه نمی‌رسد.

قالیباف اصل اضافه کرد: به نظر من این خبر یک خبر جدید است و هنوز اثرات آن را نمی‌توان مشاهده کرد و باید اجازه داد از زمان انتشار آن چند روز بگذرد، به این دلیل که معمولا اخبار منفی یک اثر روانی و زودگذر دارد و نمی‌توان سریع نتیجه‌گیری کرد و همانطور که مشاهده کردیم بازار سرمایه در زمان انتشار این خبر منفی شد، اما عکس‌العمل شدیدی از بازار سهام و بازار ارز و سکه مشاهده نکردیم.

مدیر عامل سابق بورس تهران در ادامه بیان کرد: برای مشاهده این دست از اخبار باید اجازه داد که از زمان انتشار آن چند روزی بگذرد و بعد از آن میزان محدودیتی که این اخبار ایجاد کرده‌اند را مشاهده کرد. اگر واقعا بتواند محدودیت ایجاد کند طبیعتا روی درآمدهای دولت، درآمدهای بودجه و درآمدهای کشور اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر این خبر در حد شایعه باشد و نتواند محدودیتی ایجاد کند، قاعدتا حتی اگر اثر روانی کوتاه مدت در حد دو سه روز داشته باشد، در نهایت برطرف شده و به حالت عادی خود بازمی‌گردد.

حسن قالیباف اصل

قالیباف اصل می‌گوید: کسانی که در بلندمدت در بازار سهام باقی می‌مانند قطعا انتفاع بیشتری نسبت به سایر بازارها خواهند برد.

قالیباف در خصوص بازدهی بورس و مقایسه آن با بازدهی دلار و سکه در سال جاری گفت: دارایی‌هایی که در بورس وجود دارند بسیار متفاوت از سکه و دلار است و دلار و سکه سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند.

وی گفت: آنچه در بازار سهام رخ می‌دهد سرمایه‌گذاری بر روی سهم شرکت‌هاست. این شرکت‌ها مولد و تولیدکننده هستند و تولیدات خود را به فروش می‌رسانند. این شرکت‌ها در بلندمدت جایگاه خود را پیدا می‌کنند، چرا که شرکت‌هایی در بورس وجود دارند که عمده آنها شرکت‌های صادرکننده و دارایی محور هستند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: قاعدتا اگر سرمایه‌گذار با مطالعه وارد این حوزه شود همگام نبودن آنها با بازار جبران می‌شود.

وی همچنین گفت: نکته دیگر این است که بر اساس آمارها، کسانی که در بلندمدت در بازار سهام باقی می‌مانند قطعا انتفاع بیشتری نسبت به حضور در سایر بازارها خواهند برد.

در بلندمدت وفاداران بورس برنده‌اند

او در ادامه بیان کرد: شاید در طول یک سال ما شاهد بالا رفتن قیمت ارز و طلا باشیم و بازار سهام عکس‌العمل مناسب را نشان نداده باشد اما در بلندمدت کسانی که در بازار سرمایه ماندگار هستند نسبت به کسانی که در سایر بازارها فعالیت می‌کنند بازدهی بیشتری کسب می‌کنند.

قالیباف اصل در خصوص وضعیت بازار دلار، سکه و مقایسه بورس با این دو بازار گفت: بحث‌های مربوط به تغییرات دلار بخشی از ریسک‌های سیاسی بود، به طوری که به واسطه بالا بودن نرخ سود بانکی در سال 92، نقدینگی تنها بر روی بانک‌ها متمرکز بود اما از سال 96 این نقدینگی آزاد شد و اثرات آن روی ارز گذاشته شد و پتانسیل‌های نقدینگی بر روی ارز تخلیه شد.

وی اضافه کرد: اگر ریسک خاصی رخ ندهد، قاعدتا نرخ ارز دیگر نمی‌تواند افزایش‌هایی را که سال گذشته شاهد بودیم را تکرار کند و نرخ ارز باید در همین حدود باقی بماند.

مدیر عامل سابق بورس تهران در ادامه گفت: در بازار سرمایه شرکت‌ها هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند و شرکت‌های صادرکننده و دارایی محور هستند که نفع می‌برند و در بلندمدت نیز نفع بیشتری خواهند برد.

مقایسه بورس با دلار و سکه

قالیباف در پیش‌بینی بازدهی بورس در مقابل دلار و سکه خاطرنشان کرد: بورس یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری است ضمن اینکه سکه و ارز گزینه سرمایه‌گذاری نیستند و سرمایه‌گذار تنها از تورم آنها بهره‌مند می‌شود.

وی گفت: بورس تنها سهام نیست، سرمایه‌گذاری اگر ریسک‌گریز است می‌تواند بر روی اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند.

وی در توصیه به تازه‌واردان بازار سهام گفت: تصور همه این است که دارایی‌های بورس نقد است به این دلیل که هر کسی در بورس می‌تواند اوراق بهادار را خرید و فروش کند، اما حقیقت این است که فعالیت در این حوزه ساده نیست.

قالیباف همچنین بیان کرد: فعالیت در حوزه بورس نیازمند دانش و تجربه است. کسی که دانش و تجربه دارد می‌تواند این کار را انجام دهد اما تازه‌واردان که دانش لازم را ندارند باید با دقت وارد این بازار شوند و کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند باید به عنوان سرمایه‌گذار منابع مالی خود را بر روی فرصت‌های مختلف تقسیم کند.

وی گفت: طبیعتا کسی که پول خود را صرف مایحتاج زندگی می‌کند نباید این پول را در بورس سرمایه‌گذاری کند.

قالیباف در پایان اظهار کرد: بورس جایی است برای کسانی که منابع مالی مازاد دارند و آنها باید این پول مازاد را سرمایه‌گذاری و باید از مشاوران استفاده کنند و اگر وقت و دانش کافی را ندارند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها که ابزار مدیریت حرفه‌ای در بازار سرمایه هستند بهره بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    سلام مثلا چه سهم هایی در بلد مدت باید بخریم ؟

  • ناشناس

    یه جوری میگه: بورس یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری است ضمن اینکه سکه و ارز گزینه سرمایه‌گذاری نیستند و سرمایه‌گذار تنها از تورم آنها بهره‌مند می‌شود. انگار که الان تورم 36 درصده بورس 50 درصد سود میده :))))
    باز یه جوری از یورس تعریف میکنه انگار هر روز سقوط بورس رو نمیبینیم و کوریم….
    باز یه جوری از بورس تعریف میکنه انگار شرکتا از چی در امد دارن از تورم و بالا بردن قیمتا به قیمت […] و دادن سودش به سرمایه گذار
    آقای محترم که مثلا رییس سابق بورس بودی… با این وضعیت اقتصادی که تولید رقابتی نداریم و سهمی تو بازار جهانی نداریم و یه اقتصاد بسته هستیم و به قول معروف از این جیب به اون جیب روزگار میگذرونیم دلار و طلا و بورس فرقی نداره