کد مطلب: ۱۵۸۳۵۸

برگزاری جشنواره گردو در ایران سومین تولیدکننده گردو در جهان

برگزاری جشنواره گردو در ایران سومین تولیدکننده گردو در جهان

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران رتبه سوم تولید گردو در جهان را دارد و شهرستان تویسرکان استان همدان قطب تولید گردو در کشور است.

محمدعلی طهماسبی روز چهارشنبه در هشتمین جشنواره گردو و مبل و منبت در شهرستان تویسرکان استان همدان افزود: بیش از یک‌ میلیون هکتار گردوکاری در جهان است که از این میزان بیش از 3.5 میلیون تن گردو جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان اینکه از این میزان 500 هزار تن در چرخه صادرات است افزود: ایران از لحاظ سطح زیر کشت گردو مقام دوم دنیا را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: سن اقتصادی گردو در تمام دنیا 40 تا 50 سال است، اما گاهی برخی کشاورزان درخت گردو را تا 200 سال نگهداری می‌کنند که این موجب کاهش ثمردهی این درخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای حفظ رتبه گردوی تویسرکان نیازمند ایجاد تحول و سرشاخه زنی درختان هستیم افزود: برای افزایش بهره‌وری گردو باید به این محصول بیشتر توجه کرد.

طهماسبی با بیان اینکه گردو گیاهی است که دور ریزی ندارد افزود: همه باید برای حفظ و تقویت گردوی تویسرکان از فرصت ایجاد شده سرشاخه‌کاری گردو استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه به جز چهار میوه موز، نارگیل، آناناس و انبه هیچ میوه ای به کشور مجوز صادرات ندارد افزود: هر میوه ای که به کشور وارد شود قاچاق است که با کمک مجلس شورای اسلامی باید جلو این کار گرفته شود.

تویسرکان با داشتن بیش از پنج هزار و 500 هکتار باغ گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.
هشتمین جشنواره گردو و مبل و منبت تویسرکان تا روز جمعه 24 شهریورماه ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.