کد مطلب: ۲۷۲۱۵۰

روایت مطبوعات ایران از بسته پیشنهادی اروپا

روایت مطبوعات ایران از بسته پیشنهادی اروپا

با بررسی روزنامه‌های صبح امروز می‌توان دریافت، علی‌رغم اینکه اکثر آنها با لحنی امیدوارانه به تحلیل مذاکرات ایران و اروپا پرداخته‌اند، اما رگه‌هایی از بی‌اعتمادی نیز در گزارش آنها دیده می‌شود.

میلاد مرادی: گویا قرار نیست داستان ادامه‌دار برجام فعلا به سرمنزل مقصد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفر این روزهای محمد جواد ظریف و هیئت همراه به کشورهای اروپایی، بار دیگر مذاکرات سال‌های 93 و 94 را در اذهان تداعی کرد.

روزنامه‌های کشور امروز این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند. روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر « روایت ظریف از بسته اروپا » روند این روزهای مذاکرات را بررسی کرده است.

این روزنامه به صحبت‌های اولیه روحانی در مورد بسته اروپا اشاره می‌کند که وی این بسته را ناامیدکننده نامیده بود. این روزنامه به نقل از حسن روحانی می‌نویسد: متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه‌شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یکسری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.

دنیای اقتصاد صحبت‌های ظریف را امیدوارکننده‌تر از روحانی می‌داند و به نقل از وی در مورد بسته اروپایی می‌نویسد: برخی حوزه‌ها مثل نفتی و بانکی را بیشتر توضیح دادند. الان آنچه مهم است، آنچه به‌عنوان تعهد و اقدامات مطرح شده که الزاما همه‌اش علنی اعلام نشده، باید عملی شود تا ببینیم منافعش را می‌بریم. زمان‌بندی هم وجود دارد که مطابق زمان‌بندی تحریم آمریکاست. یعنی قبل از تحریم آمریکا باید اعمال شده باشد.

اما این روزنامه ستون‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام را به نقل از رویترز چنین می‌داند: وام‌دهی از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپا، اتخاذ یک اقدام ویژه برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکایی و پیشنهاد کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه دولت‌های اروپایی برای اجتناب از مجازات‌های آمریکا، مستقیما به بانک مرکزی ایران پول منتقل کنند.

روزنامه ایران نیز که با تیتر « بسته بقای برجام » مذاکرات مقامات کشورمان را با اتحادیه اروپا روایت کرده، به بخشی از بیانیه موگرینی اشاره می‌کند که می‌گوید: «طرف‌های توافق بر لزوم ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران تأکید کرده‌ و خواستار ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند.»

اما ایران به قسمتی از صحبت‌های وزیر خارجه آلمان اشاره می‌کند که شاید شنیدن آن خالی از لطف نباشد. وی می‌گوید: «اتحادیه اروپا نمی‌تواند همه خساراتی را که با خروج شرکت‌ها از ایران به وجود می‌آید به طور کامل جبران کند.»

روزنامه اعتماد تیتر « اروپا کنار ایران » را برای این موضوع انتخاب کرده است. این روزنامه به روایت سخنان مقامات کشورمان و مسئولان اتحادیه اروپا می‌پردازد و به زبان نکنه جالبی از زبان محمد جواد ظریف می‌پردازد که وی گفته بود: يكي از نكته‌هاي نهفته در سخنان وزير خارجه اين بود كه لزومي ندارد ايران و طرف مقابل تمام اقدام‌هايي را كه در ذهن براي تداوم برجام دارند علنا اعلام كنند. وزير خارجه در اين باره افزود: اين اقدامات بايد اجرايي شوند و ما بهره‌برداري از منافع آن را لمس كنيم.

اگر چه برخی از روزنامه‌ها در گزارش خود نسبت به بسته پیشنهادی با اروپا ابراز امیدواری کرد‌اند. اما برخی دیگر نیز با لحنی ناامیدانه به روایت این موضوع پرداخته‌اند.

اما روزنامه جام‌جم با تیتر ناامیدکننده « قطع امید از بسته اروپایی » به بررسی این موضوع پرداخته است. جام‌جم می‌نویسد: اروپایی‌ها پس از دو ماه مذاکره بسته‌ای کلی و مایوس‌کننده ارائه دادند.

با این حال، روزنامه هفت صبح نیز نگاهی امیدوارانه به مذاکره با اروپا داشته و با تیتر « دیپلمات‌های ایرانی کوتاه نمی‌آیند » به بررسی این موضوع پرداخته است. این روزنامه در تحلیل خود به صدور مجوز برای بانک اتحادیه اروپا در تبادلات تجاری با ایران اشاره می‌کند.

هفت صبح همچنین برخی صحبت‌ها مبنی بر احتمال ادامه اعطای هواپیمای‌های ایرباس و atr به ایران را پالس‌های مثبت از طرف این دو شرکت به ایران می‌داند. اما نکته دیگری که این روزنامه به آن اشاره کرده و سایر رسانه‌ها کمتر به آن توجه کرده‌اند، وجود یک زن در این مذاکرات برای اولین بار است. اشاره این روزنامه به حضور لعنیا جندقی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در تیم مذاکره‌کننده ایرانی بوده است.

روزنامه شرق نیز با تیتر « برجام منتظر تصمیم تهران » به صحبت‌های محمد جواد ظریف مبنی بر تصمیم مقامات عالی کشور در این باره اشاره کرده است.

این روزنامه به نقل از محمد جواد ظریف می‌نویسد: «آنچه الان به‌عنوان تعهد و همین‌طور به‌عنوان اقدامات، مطرح شده که الزاما همه اقداماتی نیست که علنا اعلام شود، باید به صورت اجرائی دربیاید و ببینیم که داریم منافعش را می‌بریم.

شرق همچنین در بخش دیگری از گزارش خود به صحبت‌های وزیر خارجه آلمان اشاره می‌کند و می‌نویسد: وزیر امور خارجه فرانسه، پیش از سفر به وین برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی فرانسوی با بیان اینکه بعید است بسته اقتصادی اروپا برای حفظ برجام تا پیش از نوامبر آماده شود، از ایران خواست از تهدید به زیرپاگذاشتن تعهدات برجامی‌اش دست بردارد.

با بررسی روزنامه‌های صبح امروز می‌توان دریافت، علی‌رغم اینکه اکثر آنها با لحنی امیدوارانه به تحلیل مذاکرات ایران و اروپا پرداخته‌اند، اما رگه‌هایی از بی‌اعتمادی نیز در گزارش آنها دیده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.