کد مطلب: ۳۴۵۸۴۲

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۱ بهمن ماه ۱۳۹۷

سناریوی بنزین همگانی و اتفاقات خودرویی

سناریوی بنزین همگانی و اتفاقات خودرویی

بحث اصلاح قیمت بنزین و اختصاص آن به هر فرد ایرانی از جمله مباحثی است که مورد بررسی رسانه‎‌ها قرار گرفته است. برخی رسانه‌های دیگر نیز به اقدامات وزیر صمت در زمینه خودرو پرداخته‌اند.

مدت‌ها است که بحث اصلاح قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در رسانه‌ها، لایه‌های سیاست‌گذاری و جوامع علمی مطرح می‌شود. برخی معتقد هستند که قیمت بنزین در ایران بسیار پایین بوده و حتما نیازمند اصلاح است. اما در عوض برخی دیگر این اعتقاد را دارند که زمان مناسب برای افزایش قیمت بنزین فرا نرسیده و این کار می‌تواند پیامدهای سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی ماه‌های اخیر و همزمان با وجود برخی زمزمه‌ها مبنی بر امکان تغییر قیمت بنزین در بودجه 98، راهکارهای زیادی برای قیمت بنزین توسط اقشار و گروه‌های مختلف منتشر شده است. به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس اقدام به انتشار یک توصیه سیاستی در این زمینه کرده است.

روزنامه جام جم در این زمینه گزارش می‌دهد که مرکز پژوهش‌های مجلس طی طرحی پیشنهاد کرده که به هر ایرانی ماهانه 24 لیتر بنزین تعلق گیرد و هر فرد که این سهمیه را مصرف نکند، در پایان ماه مبلغ 48 هزار تومان دریافت کند. این روزنامه اشاره می‌کند که هر چند در لایحه بودجه 98 به اصلاح قیمت بنزین پرداخته نشده، اما گویا برخی نمایندگان به دنبال اصلاح نحوه عرضه آن هستند.

جام‌جم با تیتر « یارانه 48 هزار تومانی بنزین برای هر ایرانی » به نقل از گزارش مرکز پژوهش‌ها ادامه می‌دهد: افرادی كه سهمیه 24 لیتری خود را در طول ماه مصرف كنند، برای مازاد مصرف باید بنزین را به قیمت هر لیتر 3000 تومان خریداری كنند. بر اساس این پیشنهاد، قیمت عرضه بنزین در كشور دو نرخی خواهد بود.

این روزنامه به نقل از گزارش مذکور می‌افزاید: بدین ترتیب و طبق برآوردها در طول سال آینده حدود 40 هزار میلیارد تومان درآمد جدید نصیب دولت خواهد شد كه با این میزان درآمد، دولت می‌تواند اقداماتی از جمله نوسازی تمامی خودروهای فرسوده ، گازسوز كردن تمامی تاكسی‌های عمومی و اینترنتی، توسعه مترو و اتوبوسرانی و پرداخت معوقات بازنشستگان را انجام دهد.

در همین زمینه دنیای اقتصاد نیز با تیتر « سناریوی اصلی برای قیمت بنزین » خبر از جدی شدن طح بنزین همگانی می‌دهد. دنیای اقتصاد در این زمینه می‌نویسد: هیئت‌رئیسه مجلس طرح برخی نمایندگان در خصوص سهمیه‌بندی بنزین را اعلام وصول کرد. طرح ارائه‌شده بر توزیع عادلانه یارانه بنزین مبتنی است و براساس آن، روزانه مقدار مشخصی سهمیه بنزین به هر فرد جامعه با قیمت یارانه‌ای اختصاص می‌یابد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: افرادی که مصرف‌کننده همه سهمیه اختصاص‌‍یافته خود نیستند، می‌توانند آن را به افرادی که بیش از سهمیه اختصاص‌یافته بنزین مصرف می‌کنند، با قیمت آزاد به فروش برسانند. این طرح بعد از اعلام وصول به کمیسیون انرژی مجلس فرستاده می‌شود و در صورت تایید کلیات به صحن علنی مجلس برده خواهد شد.

اما خبر مهم دیگر که همچون روزهای گذشته مورد توجه رسانه‌‌ها قرار گرفته، بحث مربوط به پیش‌فروش خودرو و اتفاقات اخیر خودرویی است. روزنامه اطلاعات به نقل از وزیر صنعت روایت می‌‌کند که « خودروسازان تا انجام تعهدات قبلی حق پیش‌فروش خودرو ندارند. »

رحمانی در این خصوص می‌گوید: وزارت صنعت مجوزی برای پیش‌فروش خودرو صادر نمی‌کند تا خودروسازان بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. آن‌گونه که اطلاعات روایت کرده وی در مورد افزایش قیمت خودرو در چند وقت اخیر چنین می‌گوید: برای حفظ تولید، قیمت کالا باید توجیه‌پذیر باشد به همین سبب با افزایش قیمت خودروهای داخلی موافقت شد تا آنها بتوانند همچنان خط تولید خود را حفظ کنند.

این روزنامه همچنین اشاره می‌کند که وزیر صمت به خودروسازان این پیشنهاد را داده است که تولید هر خودرویی که زیان‌ده بوده را کنار بگذارند. لازم به ذکر است که برخی از کارشناسان و رسانه‌ها منظور از خودروهای زیان‌ده از زبان وزیر را خودروی پراید می‌دانند.

در همین زمینه روزنامه هفت‌صبح با تیتر « بحران، اولتیماتوم، برکناری » به خبر روز برکناری مدیرعامل سایپا در روز گذشته اشاره کرده است.

این روزنامه در تحلیل خود آورده است که اولتیماتوم وزیر صمت به خودروسازان و برکناری مدیرعامل سایپا همگی در این راستا است که وزیر صمت با این اقدامات تلاش می‌کند که بحران عرضه کم خودرو و افزایش قیمت را مدیریت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.