کد مطلب: ۶۰۷۷۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بودجه ۱۲ هزار میلیاردی برای فرزندآوری/ سهم هر سازمان چقدر است؟

بودجه ۱۲ هزار میلیاردی برای فرزندآوری/ سهم هر سازمان چقدر است؟

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱، برای حمایت از قانون جوانی جمعیت ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است. بر این اساس برخی از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها باید بخشی از بودجه خود را برای حمایت از افزایش جمعیت و فرزندآوری اختصاص دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که بیش از سه هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان آن به صورت مشخص و با ذکر نام برنامه عنوان شده است.

از سوی دیگر برخی از نهادها نیز بدون ذکر عنوان برنامه حمایت از قانون جوانی جمعیت و میزان بودجه اختصاصی، موظف هستند بخشی از بودجه خود را صرف حمایت از این قانون کنند.

ابراهیم رئیسی این قانون را روز دوشنبه، ۲۴ آبان ماه سال جاری به وزارت بهداشت و سایر نهادهای مربوطه ابلاغ کرد.

بودجه اختصاصی دولت برای فرزندآوری

همچنین لایحه بودجه ۱۴۰۱ هفته گذشته از سوی ابراهیم رئیسی به مجلس تقدیم شد. آنطور که در این لایحه آمده نهاد ریاست جمهوری و برخی از وزارت‌خانه‌ها موظف هستند بخشی از بودجه خود را به حمایت از قانون جوانی جمعیت اختصاص دهند.

بر اساس جدول هفتم این لایحه، بودجه نهاد ریاست جمهوری برای حمایت از قانون جوانی جمعیت ۳۸٫۵ میلیارد تومان است.

آنطور که دولت برنامه‌ریزی کرده، وزارت بهداشت باید بیش از ۲ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان بودجه خود را به برنامه «راهبری و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» دهد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشی از بودجه خود را باید به برنامه حمایت از تسهیلات رفاهی، ازدواج، اسکان و فرزندآوری دانشجویان اختصاص دهد. بودجه‌ای که دولت برای این برنامه ۹۷۵٫۸ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

بودجه آموزش‌وپرورش برای جوانی جمعیت

وزارت آموزش و پرورش نیز باید بخشی از بودجه خود را به حمایت از قانون جوانی جمعیت اختصاص دهد. این در حالی است که بارها مقامات گفته بودند دلیل تصویب و اجرایی نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان نبود بودجه است. سرانجام پس از سال‌ها هفته گذشته در مجلس تصویب شد.

در همین حال وزارت آموزش‌وپرورش باید بیش از ۱۸۳ میلیارد بودجه اختصاصی خود را تحت عنوان برنامه «هدایت و توامندسازی خانواده‌ها و کودکان و اجرای سیاست‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» هزینه کند.

سهم بودجه صداوسیما برای حمایت از فرزندآوری

اما تنها وزارت‌خانه‌ها نیستند که بخشی از بودجه خود را به حمایت از این قانون دهند. بودجه صداوسیما در لایحه پیشنهادی دولت بیش از پنج هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان است.

آنطور که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده، صداوسیما موظف است حداقل ۱۰ درصد از بودجه اختصاص یافته به برنامه‌های تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال را به برنامه‌هایی با محوریت افزایش و جوانی جمعیت اختصاص دهد؛ عبارتی حدود ۵۲۹ میلیارد تومان.

سهم معاونت علمی ریاست جمهوری برای افزایش جمعیت

ماجرا اما به اینجا ختم نمی‌شود. اگرچه برخی می‌گویند بودجه امسال انقباضی بسته شده است اما به نظر می‌رسد دولت برای فرزندآوری و افزایش جمعیت برنامه ویژه‌ای دارد.

همه اینها که گفته شد تنها بخشی از بودجه‌ای است که دولت به صورت مستقیم برای حمایت از قانون جوانی جمعیت پیشنهاد کرده است. بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نهادها و سازمان‌های دیگر نیز باید برای افزایش جمعیت اقداماتی انجام دهند.

از جمله آنها می‌توان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد که موظف شده حداقل پنج درصد از اعتبارات تخصیص‌یافته برنامه توسعه علوم و فناوری‌های نو را در زمینه تولید داروها و اقلام و تجهیزات، حمایت از طرح‌های توسعه فناوری، تحقیقات بنیادی در قالب طرح‌ فرزندآوری و درمان ناباروری و سلامت مادر و کودک هزینه کند.

بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بیش از هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان است.

حمایت سازمان تبلیغات اسلامی از فرزندآوری

سازمان تبلیغات اسلامی نیز موظف است برنامه جامعی جهت حمایت از فعالان مردمی در حوزه فرزندآوری و تسهیل ازدواج در قالب هیأت‌ها، مساجد، کانون‌های فرهنگی، اعزام مبغ و مانند آن تدوین کند.

بودجه سازمان تبلیغات اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بیش از هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته.

سهم سایر وزارت‌خانه‌ها برای حمایت از فرزندآوری

وزارت‌ ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید حداقل ۳۰ درصد از بودجه حمایتی از سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های فرهنگی را به مجموعه‌هایی از قبیل گروه‌های فرهنگی و جهادی، کانون‌های فرهنگی مساجد و سازمان‌های مردم نهاد که در جهت کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان و تشویق به فرزندآوری با رویکرد دینی تشکیل شده اختصاص دهند.

بودجه وزارت ورزش و جوانان در لایحه ۱۴۰۱، سه هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج هزار و ۳۸ میلیارد تومان است.

وزارت راه و شهرسازی و کلیه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سطح شهرها، روستاها و راه‌های مواصلاتی حداقل یک سوم ظرفیت سالانه تبلیغات محیطی که جهت تبلیغات فرهنگی در نظر گرفته شده را به موضوع ازدواج و فرزندآوری اختصاص دهند. البته بودجه اختصاصی اعلام نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی مسخره است .بچه آوردن بااین هزینه های کمر شکن رو خانواده ها متحمل بشن وسازمانهای مختلف بوجش رو بخورند.خوب این پول رو مستقیم بدید به خانوادهایی که میخوان بچه دار بشن .
    چرا ……………..آخه چرا………… اول جیب خودتون رو پر میکنید بعد ته تهش یه چیزی به مردم میدید .لعنت بهتون

  • ناشناس

    خداعقل بهتون داده فکرکنین بعدحرف بزنیدکارگری که حقوقش ۴میلیونه مثله خودمن کرایه خونه وام وبدبختیای دیگه کمه که بخوایم بچه روبهش اضافه کنیم شماحقوقاروزیادکنیدنیازی نیست تبلیغ کنیدبرابچه اگه شرایط خوب باشه خودمون بچه میاریم الان بچه بیاریم باخودمون بایدگشنگی بکشه

  • ناشناس

    مسخر بازی فقط این بودجه رو بین خودشون تقسیم کردن قانونی و هیچی به خانواده بچه که باید حمایت بشه گیر نمیاد شما قانون های قبلی رو اجرا کنید تورم رو کنترول کنیین خودش حمایت کامل هستش

  • ناشناس

    بودجه را باید بدید ب خوانواده های ک بچه میارن ی حقوقی برای بچه تا چند سالگی در نظر بگیرید تا بتونن بچه بیارن بودجه صدا سیما و اموزش پرورش ب درد جمعیت نمیخوره

  • یه ایرانی

    سلام به آقای رییسی بگید این بودجه
    که میخاد بده مستقیم به دست مردم برسونه بیشتر جواب میده تا این ارگانها که بالا اعلام کردید
    این هم میشه یه موقعیت خوب واسه اختلاس آقایان

  • عباس

    سهم خود خانواده چی ،قول ماشین داددین که دروغ بود ،قول وام ۱5۰ میلیونی مسکن شهرهای کوچک هرچه مراجعه میکنیم اونم که دروغه،بس کنید،جمع کنید جمله دروغگوها

  • ناشناس

    سلام خوب ما الان بچه میخواییم ولی متاسفانه موندیم چه جوری با این همه گرونی تامین کنیم لطفا اون مبلِغ را بدن به دست خودمون بهتره

  • ناشناس

    سلام این حرفاهمش دروغه فقط مردم راگول میزنیدهروقت عمل کردیدتعریف کنید

  • دائی محمدی

    کسی که خواب است با اولین صدا بیدار میشه
    اما کسی که خودش را به زده با هیچ صدایی
    بیدار نمیشه
    این هم مثل باقی پول مملکت که بیخود حرم
    حروم میشه و به جیب نور چشم ها میره یا بین
    خودشون با عنوان ها تقسیم می کنند
    از این سوراخ ها توی لایحه زیاد داریم

  • ناشناس

    شمااگ بودجه داشتین بدی هیاتونوبه تامین اجتماعی میدادین تااینقدبیمه گذارارواذیت نکنن