کد مطلب: ۵۸۵۷۷۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد:

توجه ویژه به راهبرد توسعه در بودجه ۱۴۰۱

توجه ویژه به راهبرد توسعه در بودجه ۱۴۰۱

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قبلا سرمایه‌گذاری‌هایی در کشور شده اما رشد به دلیل نداشتن راهبرد توسعه اتفاق نیفتاده است، بنابرین در قانون بودجه ۱۴۰۱، باید به راهبردهای توسعه توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوازدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با حضور مسعود میر کاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، آبرومند مشاور عالی رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای ستاد، مشاورین و رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری با موضوع ظرفیت‌های منابع مالیاتی در گمرک و توسعه صادرات کشورهای منتخب و جهت گیری اصلی بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد.

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه همکاری‌های خوب و کارشناسی با مجلس شورای اسلامی در زمینه بودجه ۱۴۰۱ خواهد داشت تا گام‌های مؤثر و مثبت‌تر برای جبران مشکلات و تغییرات اساسی در ساختار بودجه برداشته شود. وی از سرپرست جدید مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری خواست تا آمادگی‌های لازم را جهت تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۱ در زمینه‌هایی که نیاز به کار علمی و پژوهشی دارد، فراهم کند.

اهمیت راهبردهای توسعه

میرکاظمی با اشاره به اینکه در کشور، راهبردهای توسعه مناسبی وجود نداشته است، یادآور شد: سرمایه گذاری‌هایی در کشور شده ولی رشد اتفاق نیفتاده است و این مهم بدلیل نداشتن راهبرد توسعه بوده است لذا در قانون بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه، راهبردهای توسعه باید به عنوان یک اصل مهم و اساسی در نظر گرفته شود و بر روی کالا و خدماتی که رقابت پذیری و قدرت صادرات دارند بر مبنای آمایش سرزمین باید سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه توجه به توسعه صادرات غیر نفتی یکی از مهمترین اولویت‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: لازم است کالا و خدماتی که برای صادرات در نظر گرفته می‌شود، قدرت رقابت پذیری و ظرفیت صادرات داشته باشد. در استان‌ها و شهرستان‌ها ظرفیت‌های خیلی زیادی وجود دارد که قدرت رقابت منطقه‌ای و جهانی دارند و با حمایت و سیاستگذاری‌های درست و در نظر گرفتن تسهیلات و رفع موانع صادرات، استان‌های کشور اقدامات بزرگ و تأثیرگذاری در بخش صادرات و حصول درآمد ارزی برای کشور می‌توانند انجام دهند.

موانع صادرات باید برداشته شود

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در همه استان‌ها با محوریت استانداران و فعال کردن کارگروه‌های توسعه صادرات استانی، موانع صادرات باید برداشته شود، تصریح کرد: اصلاح قوانین و مشوق‌های مؤثر برای صادرات باید در نظر گرفته شود و استان‌ها در خلق منابع، صادرات و واردات نقش اساسی و مسئولیتی مهم در بودجه ۱۴۰۱ دارند و لازم است استان‌ها در بخش صادرات موانع و محدودیت‌هایی که دارند مطرح کنند تا محدودیت رفع شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با عنوان اینکه مناطق آزاد جایگاه مهمی باید در توسعه صادرات ایفا کنند، تصریح کرد: مناطق آزاد مأموریت مهم و تأثیرگذاری در توسعه کشور دارند و باید با کمک وزارت اقتصاد و دارایی برنامه‌های کمی توسعه صادرات مناطق آزاد کشور تبیین شده و سهم هر منطقه آزاد در ارتقای رشد اقتصادی و توسعه صادارت غیر نفتی، نقش خود را ایفا کند.

وی گفت: برای رسیدن به این مهم لازم است قدرت لازم به رؤسای مناطق آزاد داده شود تا برنامه توسعه تجارت با قدرت محقق شود.

منبع: مهر

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چقدر عجیبه؟
    چرا ما نمیمیریم؟؟.؟

  • ناشناس

    با سلام جناب اقای میرکاظمی
    آزمون و خطای بودجه امسال افتاده سر کچل ما بازنشستگان سال نودونه . چرا پرداخت نمیکنید . از خدا که نمیترسید . از ما بترسید . بترسید از روزی که پاسخگو باشید . والله که باید از آه این همه خانواده و مشکلاتشان هم خودتون و هم خانوادتون تقاص پس بدید . صد رحمت به دولت روحانی