کد مطلب: ۴۳۲۲۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس در اسفند ماه چه رفتاری خواهد داشت؟

بورس در اسفند ماه چه رفتاری خواهد داشت؟

بررسی عملکرد بورس در اسفند ماه سال 97 نشان می‌دهد این بازار در سال پیش 14 درصد بازدهی داشته است. آیا این بازدهی در اسفند ماه امسال تکرار خواهد شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین روز معاملاتی اسفند ماه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران در پنج دقیقه ابتدایی با افتی 11هزار واحدی مواجه شده بود اما در ادامه روز، این شاخص روند صعودی به خود گرفت و در پایان با رشدی نزدیک به سه هزار واحد به کار خود پایان داد.

در حالی که عموما در اواخر سال از شدت رشد بورس کاسته می‌شود و بعضا در اسفندماه شاهد بازدهی منفی شاخص هستیم اما عملکرد شاخص کل بورس در سال گذشته و رشد 13.5درصدی آن به عنوان خبری خوش می‌تواند سهامداران را به ادامه روند صعودی تا پایان سال امیدوار کند.

در پایان اسفند ماه 97 شاخص بورس با رشدی 13.5 درصدی نسبت به ماه اسفند به 178 هزار و 659 واحد رسید تا بازدهی بورس را در کل سال به 86 درصد برساند. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی 10.8 درصدی بازدهی خود را از ابتدای سال به 91.8 درصد رساند.

2 42
طی 20 روز معاملاتی اسفند ماه سال 97 ارزش معاملات با رشدی 106 درصدی نسبت به بهمن ماه همان سال به 201 هزار و 640 میلیارد ریال رسید و حجم سهام معامله‌شده نیز از 36 میلیارد برگه سهم به بیش از 55 میلیارد سهم افزایش یافت تا رشدی 53 درصدی را تجربه کند. بر این اساس حجم معاملات اسفند ماه 9.5درصد کل حجم معاملات و 12.5درصد از ارزش معاملات کل بورس را شامل می‌شد.

در مقایسه با اسفند ماه نیز اگرچه از نظر حجم، معاملات بورس اوراق بهادار تهران رشدی 16 تنها درصدی داشته ولی ارزش معاملات این ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 112 درصدی را نشان می‌دهد روندی که حاکی از افزایش قیمت شدید سهام در یک ماه اخیر بوده است.

3 23
همچنین در اسفند ماه سال 97 نماد تنوین به عنوان ششمین عرضه اولیه سال 97 وارد بورس شد تا ارزش کل عرضه اولیه‌های سال 97 را به 12 هزار و 408 میلیارد ریال برساند.

این در حالی است که در سال 98 تاکنون 18 نماد عرضه اولیه شدند و به گفته معاون ناشران و اعضای شرکت بورس، سه نماد دیگر نیز در اسفند عرضه اولیه خواهند شد.

در میان صنایع منتخب در اسفند ماه نیز بیشترین ارزش معاملات صنایع نیز مربوط به دو گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بود که به ترتیب 23 و 13.5 درصد از کل ارزش معاملات آخرین ماه سال 97 را ننشکیل می‌دادند.

با وجود این در صورتی که بورس عملکردی حداقل مشابه اسفند سال گذشته داشته باشد، رشد شاخص حدود 25 درصد خواهد بود که می‌تواند بازدهی کل امسال بازار سهام را به بالای 200 درصد برساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.