کد مطلب: ۳۹۲۶۱۳

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

افت قیمت دلار علت بی‌رمقی بازار سهام / بورس همچنان ارزنده است

افت قیمت دلار علت بی‌رمقی بازار سهام / بورس همچنان ارزنده است

محمد گرجی‌آرا، تحلیلگر بازار سهام می‌گوید: همزمان با کاهش قیمت دلار، جذابیت بازار سهام کم و فروشنده در این بازار زیاد شده است. بورس همچنان ارزنده است و متوسط P/E بازار سهام حدود شش بوده که نشان می‌دهد بازار سهام هنوز برای رشد جا دارد و زمان خوبی برای ورود به این بازار است.

محمد گرجی‌آرا، کارشناس و تحلیلگر بازار سهام درباره علت کم‌رمق بودن بازار سهام از هفته گذشته تا به امروز می‌گوید: چند عامل وجود دارد که شاخص کل بورس را به نرخ ارز مرتبط کرده و بورس بی‌رمق این روزها را موجب شده است. همزمان با کاهش قیمت دلار، عدم جذابیت بازار سهام باعث شده که فروشنده در این بازار زیاد شود. البته نرخ دلار در بازار سهام، نیمایی بوده اما جذابیت فروش کالا برای خریداران محصولات شیمیایی، پتروشیمی و فلزات به اختلاف قیمت نرخ ارز آزاد و نرخ نیمایی بستگی دارد، به این صورت که هرچه اختلاف بین این دو نرخ بیشتر باشد متقاضی برای محصولات این شرکت‌ها که تولیدکننده‌های کامودیتی در ایران هستند بیشتر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: همین کاهش نرخ ارز در بازار آزاد باعث شده تعدادی از اشخاص حقیقی که در بازار سهام حاضر هستند و آنهایی که حتی به صورت کوتاه مدتی ورود کرده بودند تمایل داشته باشند که سهام خود را نقد کنند.

بورس همچنان ارزنده است و متوسط P/E بازار سهام حدود شش بوده که نشان می‌دهد بازار سهام هنوز برای رشد جا دارد و زمان خوبی برای ورود به این بازار است.

گرجی‌آرا می‌افزاید: در حال حاضر اتفاق عجیبی برای بورس نیفتاده است. بخشی از افت شاخص هم که شاهد آن بودیم، ناشی از اصلاح قیمتی یک سری نمادها بود که باید اصلاح می‌شدند. بورس همچنان ارزنده است و متوسط P/E بازار سهام حدود شش بوده که نشان می‌دهد بازار سهام هنوز برای رشد جا دارد و زمان خوبی برای ورود به این بازار است.

گرجی‌آرا با اشاره به راه‌اندازی ‌بازار متشکل ارزی و ترس سهامداران از تعیین قیمت دلار زیر قیمت بازار تاکید می‌کند:‌ به‌ نظر می‌رسد سیاست‌گذار به دنبال این نیست که قیمت ارز را بخواهد کاهش دهد بلکه بیشتر به دنبال ساماندهی ارز شرکت‌هایی بوده که صادرات غیرنفتی دارند.

این کارشناس در ادامه می‌افزاید: خود سیاست‌گذار هم موافق افت قیمت دلار در بازار متشکل ارزی نیست، چون در این صورت عملا یک سوبسید به خروج سرمایه ارزی است. نرخ‌هایی که در حال حاضر با یک نوسان هزار تومانی حول 12 هزار تومان می‌چرخد، نرخ‌های اقتصادی بوده که اقتصاد کشور می‌تواند با آن کار کند. با توجه به وضعیت نقدینگی که کشور دارد، این نرخ‌ها (دلار) برای اقتصاد مفید است. اگر قیمت دلار در بازار متشکل ارزی پایین‌تر از قیمت فعلی تعیین شود، تقاضا برای خروج سرمایه بالا می‌رود و بنگاه‌های اقتصادی صادرات محور، دچار رکود اقتصادی می‌شوند. همچنین با این عمل ما یک جهش قیمت ارز را برای سال آینده گارانتی خواهیم کرد.

وی در پایان می‌گوید: امیداوریم دولت همراه با رشد نقدینگی، قیمت ارز را نیز تعدیل کنند. همان‌طور که به طور میانگین بین 2 تا 2.5 درصد رشد ماهانه نقدینگی داریم، به نظر می‌رسد نوسان قیمت ارز در این دامنه رشد نیز معقول و منطقی باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.