کد مطلب: ۷۳۶۰۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین ادعای امارات در مورد جزایر ایرانی خلیج فارس را تایید کرد

چین ادعای امارات در مورد جزایر ایرانی خلیج فارس را تایید کرد

بند دوازدهم بیانیه اجلاس سران کشورهای خلیج فارس و چین موضوع تمامیت ارضی ایران در حوزه حاکمیت جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس را هدف قرار داده است. واکنش ایران به این بخش از بیانیه چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اجلاس سران کشورهای خلیج فارس و چین که با هدف همکاری و توسعه در سطوح مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود، با بیانیه‌ای پایان یافت که تمامیت ارضی ایران در حوزه حاکمیت بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس را هدف قرار داده است.

اگرچه که خبرگزاری الاوسط هدف از این نشست را تقویت مشارکت راهبردی کشورهای منطقه با چین و تلاش‌های هماهنگ برای دستیابی به صلح، امنیت، ثبات و رفاه در جهان توصیف کرده اما بیانیه پایانی این اجلاس گویای شیطنتِ طرف چینی در موضوع تمامیت ارضی کشور خصوصا در بحث حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بوده است.

شرکت‌کنندگان این نشست در بیانیه خود خواستار حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی آنها و عدم استفاده یا تهدید به زور شده‌اند اما در بند دوازدهم این بیانیه، امضاکنندگان در اقدامی بی‌سابقه تلاش امارات متحده عربی در زمینه جزایر سه‌گانه خلیج فارس را تایید کرده‌اند! رهبران این کشورها در بند 12 بیانیه، «حمایت خود را از همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله طرح‌ها و تلاش‌های امارات متحده عربی برای دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز برای حل موضوع جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل تایید کردند.»

چهل و سومین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس روز جمعه در ریاض تشکیل شد و در بیانیه پایانی بر رد مداخله ایران در منطقه تاکید شد. در این بیانیه آمده است: «حمایت مستمر تهران از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان فرقه‌ای در عراق، لبنان، سوریه، یمن و غیره که امنیت ملی اعراب را تهدید می‌کنند، منطقه را بی‌ثبات می‌کنند و مانع کار ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش می‌شوند، محکوم شده است».

برگزارکنندگان این اجلاس در حالی ایران را به دلیل آنچه آن را «رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران» عنوان کرده‌اند محکوم می‌کنند که چین باید به دلیل زیر پا گذاشتن قرارداد 25 ساله همکاری دوجانبه با ایران، پاسخگوی تهران باشد. این درحالی‌ست که از میان نهادها و مقامات رسمی کشور، تاکنون تنها معاون سیاسی رئیس جمهور ایران در قالب توئیتی به اظهارات شی‌جین‌پینگ در جریان سفر به عربستان واکنش نشان داده و نوشته است: همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.

به نظر می‌رسد که بند 12 این بیانیه تا پیش از رسانه‌ای شدن توسط رسانه‌های داخلی، مورد توجه قرار نگرفته و حتی معاون سیاسی رئیس جمهور نیز هیچ اشاره‌ای به موضوع حق سرزمینی ایران نسبت به جزایر سه‌گانه خلیج فارس نداشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر من اون آقااده باید جوابگو باشد تا این اقا

  • انزلی چی

    اینهمه به چین باج دادیم !
    اینهم نتیجه اش !

  • ناشناس

    خیلج کنگر بوده بقیه خیلج ها جعلی و ساختگی هستش

  • ناشناس

    قراردادی با چین بستید که حتی جرئت افشای بندهاش رو ندارید که خود یادآور قرارداد ننگین ترکمنچای هست آخرشم اینطور جواب اونهمه باج دادنتون رو داد

  • بابک ش

    در تعجبم از مسئولان ایران که هنوز نمی‌دانند در سیاست هیچ کشوری دوست و هیچ کشوری دشمن نیست این منافع ملی و شرایط روز است که دوست و دشمن را تعیین می‌کند چین با ایران دشمنی ندارد سیاست همین است دیروز دوست امروز دشمن حالا مسئولان ابله بجای ترمیم روابط با چین و کنار زدن عربستان از چین دشمنی می‌سازند مثل آمریکا که نه جرات مذاکره دارند نه توان قطع رابطه سیاست علمی نیست که همه بلد باشند باید سیاستمدار باشی که در ایران قحط الرجال سیاسی است.

  • ناشناس

    هیمن مونده روسیه هم همین یه تیکه سهم ایرانو از خزر بگیره

  • احمد

    رییس جمهور چین و اعراب در این اجلاس زوال عقلی دارند این جزایر مربوط به ایران است و بحرین هم جزئ خاک ایران است.