کد مطلب: ۲۵۸۲۸۶

بیماری تب برفکی در کشور به کنترل درآمد

بیماری تب برفکی در کشور به کنترل درآمد

یک مقام مسئول گفت: هم‌اکنون بیماری تب برفکی در حالت کنترل شده است اما این امر به معنای نبود کانون تب برفکی نیست.

داریوش جهان پیما مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی، از کنترل بیماری تب برفکی در کشور خبر داد و گفت: البته این امر بدان معنا نیست که کانون تب برفکی در کشور به طور کامل از بین رفته است چرا که با تمهیدات و دستورالعمل‌های لازم تنها توانسته‌ایم از اپیدمی شدن کانون‌های بیماری در کشور جلوگیری کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی در خصوص تامین واکسن سیاست خوبی پیش گرفته است، افزود: براین اساس تولید از انحصار یک نفر به چند تولیدکننده و واردات از انحصار یک نفر به چند واردکننده توسعه پیدا کرده است تا در تامین و تولید واکسن مورد نیاز مشکلی نداشته باشیم.

جهان پیما ادامه داد: با توجه به تغییرات سیاست بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنایع ترخیص واکسن از گمرکات کشور با تاخیر چند ماهه روبروست در حالیکه در دستورالعمل‌های قبلی، ترخیص بلافاصله زیر بال هواپیما صورت می‌گرفت.

وی گفت: با وجود آنکه از وجود واکسن مورد نیاز دامداران در کشور خبر می‌دهیم؛ اما به سبب قوانین دست و پاگیر و تأخیر در واردات، دامدار با کمبود واکسن روبروست.

این مقام مسئول از حذف واکسن‌های بی کیفیت از چرخه مصرف خبر داد و گفت: واکسن‌های تب برفکی دارای کیفیت نامناسب از چرخه مصرف حذف می‌شوند و هم اکنون این اطمینان خاطر را به دامداران و مردم می‌دهیم که سازمان دامپزشکی هوشیار است و با قاطعیت تمام مسائل را پیگیری می‌کند تا با وجود تمامی کمبودها، مشکل جدی در بحث بیماری تب برفکی نداشته باشیم.

جهان پیما با بیان اینکه سالانه 26 میلیون دوز واکسن تب برفکی در کشور مورد نیاز است، افزود: با توجه به آنکه 55 میلیون راس دام سبک و 4.5 میلیون راس دام سنگین در کشور موجود است؛ بنابراین براساس استناد و فرمول‌های خاص تبدیل دوز گاوی و گوسفندی به اندازه نیاز در کشور واکسن تولید نمی‌شود و این درحالی است که طی یک برنامه استراتژیک سعی کردیم میزان تولید واکسن در کشور را افزایش دهیم، البته این امر به معنای آن نیست که واکسن‌های بی کیفیت و خارج از استاندارهای لازم به دامداران توزیع می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری دامی سازمان در پایان تصریح کرد: تمامی واکسن‌های وارداتی و تولید داخل که توسط سازمان دامپزشکی مجوز مصرف داده می‌شود، از کیفیت و استاندارهای لازم برخوردارند و هر آنچه که کیفیت لازم ندارد به سبب حفظ سلامت مردم و منافع صنعت از چرخه مصرف حذف می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.