کد مطلب: ۵۰۲۷۲۱

بیمه بدنه اتومبیل اجباری است یا اختیاری؟

بیمه بدنه اتومبیل اجباری است یا اختیاری؟

بیمه بدنه بر خلاف بیمه شخص ثالث اجباری نیست اما به‌دلیل آنکه پوشش‌هایی لازم و ضروری را به دارندگان خودرو ارائه می‌دهد مکمل بیمه شخص ثالث محسوب می‌شود و برای خرید آن بسیار توصیه می‌شود.

بیمه بدنه بعد از بیمه شخص ثالث یکی از پرفروش‌ترین بیمه نامه هاست. بیمه بدنه یک بیمه‌نامه ضروری است که تقریبا هر خودرویی می‌بایست برای جبران خسارت‌های احتمال آن را خریداری نماید. در این مقاله می‌خواهیم درخصوص ویژگی‌های بهترین بیمه بدنه خودرو کمی شفاف‌سازی کنیم، پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

آیا داشتن بیمه بدنه اجباری است؟

بیمه بدنه بر خلاف بیمه شخص ثالث اجباری نیست اما به‌دلیل آنکه پوشش‌هایی لازم و ضروری را به دارندگان خودرو ارائه می‌دهد مکمل بیمه شخص ثالث محسوب می‌شود و برای خرید آن بسیار توصیه می‌شود.

چرا داشتن بیمه بدنه ضروری است؟

همان‌طور که گفتیم خرید بیمه بدنه اجباری نیست، یعنی اگر خودروی شما بیمه بدنه نباشد هیچ‌گونه جریمه‌ای و منع ترددی برای شما وجود نخواهد داشت. اما با توجه به افزایش قیمت خودرو‌ها، هزینه دستمزد و تعویض قطعات خرید بیمه بدنه ضروری است.

برای مثال فرض کنید در یک حادثۀ رانندگی شما زیان‌دیده باشید و سقف خسارت مالی بیمه شخص ثالث خودروی مقصر برای جبران زیان شما کافی نباشد، الباقی خسارت چگونه پرداخت می‌شود؟ اگر بیمه بدنه نداشته باشید، می‌بایست برای دریافت خسارت به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. و زمان بسیاری صرف انتظار برای دریافت خسارت خود کنید، اما در صورتی که بیمه بدنه داشته باشید می‌توانید از بیمه بدنه خودروتان استفاده کنید بدون آنکه از تخفیفات بیمه‌نامۀ شما کسر شود. این یکی از ویژگی‌های بیمه بدنه است.

مزایای بیمه بدنه چیست؟

خرید بیمه بدنه یکی از ملزومات دارندگان خودرو است. چرا که داشتن بیمۀ بدنه خسارت‌های وارده به خودروی ما را جبران می‌کند حتی اگر خودمان مقصر باشیم. تعهد پرداخت در شرایط‌های متفاوت است و پرداخت هزینه‌های اندک و ارائۀ تخفیف بیمه بدنه متناسب از مزیت‌های بیمه بدنه است . البته که ارائۀ تخفیفات متغیر بوده و هر شرکت بیمه درصد متفاوتی به عنوان تخفیف ارائه می‌دهد. برای آنکه از تخفیفات شرکت‌ها برای بیمه بدنه مطلع شوید به سامانه بیمی‌لایک رفته و قیمت بیمه بدنه خود را استعلام بگیرید .

مزایای بیمه بدنه

بیمه بدنه چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

تعهداتی که بیمۀ بدنه در قبال بیمه‌گذاران دارد به دو دسته تقسیم می‌شوند. پوشش‌های اضافی و پوشش‌های اصلی. پوشش‌های اصلی، خطراتی است که در حالت عادی تحت پوشش بیمه بدنه است که به آن پوشش پایه نیز می‌گویند. شرکت‌های بیمه در کنار پوشش‌های اصلی خطرات دیگری را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند که بیمه‌گذار بر اساس نیاز خود و با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌تواند آن را خریداری نماید، این پوشش‌ها را پوشش اضافی می‌گویند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله بیمه بدنه چند درصد خسارت را میدهد را بخوانید

پوشش‌های اصلی

به طور کلی بیمه بدنه چهار خطر را به عنوان پایۀ تعهدات خود اعلام کرده است. این پوشش‌ها غیر قابل تغییر در تعهدات و حذف می‌باشند، بنابراین به آن‌ها پوشش‌های اصلی می‌گویند. این پوشش‌ها شامل:

  • حادثه (برخورد با یک جسم ثابت و متحرک)
  • آتش سوزی، انفجار و صاعقه
  • سرقت کلی خودرو
  • واژگونی یا سقوط خودرو

پوشش‌های اضافی

یکی از مزایای بیمه بدنه این است که در کنار پوشش‌های اصلی بیمه‌گذار می‌توانند پوشش‌هایی را با پرداخت حق بیمه بیشتر به تعهدات بیمه نامه اضافه نمود. این پوشش‌ها توسط همۀ شرکت‌های بیمه ارائه نمی‌شوند و ممکن است ضریب محاسبه حق بیمه هر کدام متفاوت از یکدیگر باشند. این پوشش‌ها را پوشش‌های اضافی یا تبعی نیز می‌گویند برخی از پوشش‌های قابل ارائۀ توسط شرکت‌های بیمه عبارتند از:

شکست شیشه

خسارتی که در اثر تغییر دما و یا متراکم شدن هوای درون خودرو موجب شکست شیشه می‌شود توسط شرکت بیمه قابل جبران می‌باشد.

پاشیدن رنگ و اسید و مواد شیمیائی

این پوشش خسارات ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی و رنگ و اسید که به خودروی بیمه گذار وارد می‌شود را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بلایای طبیعی

زیان وارده به دلیل وقوع حوادث و بلایای طبیعی با خرید این پوشش از شرکت بیمه قابل جبران می‌باشد.

سرقت در جای قطعات

زیان ناشی از سرقت قطعات و لوازم فابریک و غیر فابریک خودرو با خرید این پوشش تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرد. برای لوازم غیر فابریک همچون پخش و ضبط خودرو می‌بایست در زمان صدور بیمه‌نامه با ذکر جزئیات در فرم پیشنهاد درج شود. البته که این پوشش برای خودروهای عمومی و کرایه قابل خریداری نیست.

حذف فرانشیز

فرانشیز مبلغی از خسارت است که پرداخت آن به عهده بیمه‌گذار است. این مبلغ را برای خسارت‌های کلی می‌توان حذف نمود. البته که این پوشش تنها توسط تعداد محدودی از شرکت‌های بیمه ارائۀ می‌شود.

کشیدن میخ و اشیاء مشابه

زیانی که اشیا برنده همچون میخ به خودرو وارد می‌کنند تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرد. البته این پوشش تنها توسط شرکت بیمه ایران ارائه می‌شود.

نوسان قیمت

خسارت‌هایی که به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود بر اساس قیمت روز خودرو می‌باشد. در شرایطی که بازار خودرو ثبات قیمتی نداشته باشد. بیمه‌گذاران برای جلوگیری از صدور الحاقیه به صورت مرتب و راحتی در خرید بیمه بدنه با خرید این پوشش از کسر مبالغ احتمالی در اثر افزایش قیمت روز خودرو جلوگیری می‌کنند.

تفاوت بیمه بدنه و شخص ثالث

تفاوت بیمه بدنه و شخص ثالث چیست؟

به طور کلی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه مکمل همدیگه هستند. بدین صورت که معمولا خسارت‌هایی که هر کدام ممکن است پوشش ندهند در بیمه بدنه تحت پوشش قرار بگیرد. به عبارت دیگر در یک تصادف رانندگی، جبران خسارت‌های مالی و جانی وارد به زیان‌دیده (خودرو یا شخص) از محل بیمه شخص ثالث جبران می‌شود. این در حالی است که آسیب وارد به خودروی مقصر در تعهدات بیمه شخص ثالث نبوده و می‌بایست برای جبران آن از بیمه بدنه استفاده کرد.

البته که این تنها تعهدات بیمه شخص ثالث و بدنه نبوده و نیست. در بیمه شخص ثالث که یک بیمه اجباری است، خسارت جانی وارد به راننده نیز در پوشش و تعهدات شرکت بیمه قرار دارد.

در بیمه بدنه حوزه تعهدات بیمه‌نامه علاوه بر تصادف (حادثه)، واژگونی آتش‌سوزی و سرقت کلی هم شامل می‌شود. که با خرید پوشش‌های اضافی قابل افزایش است. البته برخلاف بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه اجباری نیست، اما خرید آن به شدت توصیه می‌شود.

اگر می‌خواهید خرید آسان، سریع و مطمئن بیمه بدنه و شخص ثالث را تجربه کنید وارد بیمی‌لایک، سامانه فروش آنلاین بیمه شوید و از مشاوره و پشتیبانی رایگان استفاده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.