کد مطلب: ۷۲۸۳۲۸

آیین‌نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

آیین‌نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1401

آیا تابه‌حال برای شما پیش آمده که قصد فروش ماشین خود را داشته باشید؟ یا خودروی قدیمی یک شخص را خریداری کنید؟ پس از تکمیل مراحل اداری سند زدن به نام صاحب جدید ماشین، برخی تخفیف‌ها نیز قابلیت منتقل شدن دارند.

آیا تابه‌حال برای شما پیش آمده که قصد فروش ماشین خود را داشته باشید؟ یا خودروی قدیمی یک شخص را خریداری کنید؟ پس از تکمیل مراحل اداری سند زدن به نام صاحب جدید ماشین، برخی تخفیف‌ها نیز قابلیت منتقل شدن دارند.

افرادی که رانندگی اصولی و مطمئن دارند، از تخفیف در بیمه شخص ثالث برخوردار می‌شوند. میزان این تخفیف به‌قدری بالا است که کمتر کسی پس از خرید ماشین، از خیر انتقال آن می‌گذرد. در این مطلب قصد داریم درباره آیین نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خریداران جدید صحبت کنیم؛ چنانچه شما نیز قصد تکمیل اطلاعات‌تان را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

آیا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به پلاک جدید امکان‌پذیر است؟

اگر راننده ماهری باشید و به‌قول‌معروف «دست فرمان خوبی داشته باشید»، به ماشین‌تان خسارتی وارد نخواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود که هنگام تمدید بیمه شخص ثالث ، تخفیف‌های بسیاری شامل حال‌تان شود. تخفیف عدم خسارت، به‌ازای هرسال رانندگی مطمئن، ۵ درصد کاهش قیمت برای تمدید بیمه شخص ثالث ایجاد می کند؛ یعنی در سال سوم، با ۱۵ درصد تخفیف مواجه خواهید شد. هدف از اجرای این طرح تخفیف، تشویق رانندگان به رانندگی با سرعت مطمئنه عنوان شده است. تا پیش از سال ۹۹، انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید ماشین، مالک تازه خودرو، ماشین‌های صفر و شرکت‌های دیگر امکان‌پذیر بود. برای آشنایی با قوانین جدید، قسمت بعدی را مطالعه کنید.

آیین نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پس از سال ۹۹

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، پیش از سال ۹۹ به این‌صورت بود که مالک جدید خودرو از تلاش‌های مثبت راننده قدیمی بهره‌مند می‌شد! انگار که هرگز تصادفی انجام نداده است. همان‌طور که در سال قوانین انجام معاینه فنی از سال ۸۷ در کشور تغییر کرده است، پس از سال ۹۹ نیز قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث تصویب شد:

1. تأیید احراز هویت مالک خودرو با مشاهده مدارک ایشان باید توسط مراکز صدور بیمه و سامانه‌های مربوطه انجام شود. برگه سبز ماشین و کارت خودرو از مهم‌ترین مدارک هستند.
2. استعلام بیمه پیش از تمدید بیمه شخص ثالث از سنهاب بیمه مرکزی ضروری است.
3. تنها سوابق عدم خسارت شخص انتقال‌دهنده ماشین حائز اهمیت است و شامل تخفیف می‌شود.
4. چنانچه قرار است پلاک خودرو تغییر کند، کلیه تخفیف‌های بیمه شخص ثالث برای انتقال گیرنده حذف خواهند شد.

تغییرات این قانون از سال ۹۹ تا به امروز وجود دارند و فروشندگان و خریداران گرامی ماشین‌ها، موظف به رعایت آن هستند.

99 4

آشنایی با شرایط و تبصره‌های انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

در ادامه توضیح درباره آیین نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، به تبصره‌های جدید آن می‌پردازیم. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به همسر و نزدیکان درجه اول امکان‌پذیر است! حتی با تغییر پلاک خودرو توسط یک نفر، کلیه سوابق عدم خسارت او حذف خواهد شد. فراموش نکنید که انتقال سوابق عدم خسارت بیمه شخص ثالث و تخفیف‌های مربوط به آن، بدون پرداخت حق بیمه و صدور گواهی امکان‌پذیر است.

صدور گواهی عدم خسارت و تخفیف‌های مربوط به آن تنها برای وسیله نقلیه با همان کاربری انجام می‌شود. فراموش نکنید که با مدارک کامل برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث اقدام کنید. از آن‌جایی که مالکیت خودروی شما فقط از طریق کارت خودرو ثابت می‌شود، در صورت جاگذاشتن مدارک موردنیاز، باید برای پیگیری کارت خودرو و سند آن اقدام کنید.

هیچ‌گاه نمی‌توانید سوابق عدم خسارت را به خریدار جدید خودرو منتقل کنید! در صورت انجام این کار، جریمه خواهید شد. درصورتی که مالک دو خودرو باشید، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از خودروی اول به خودروی دوم شما وجود ندارد. سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث بدون پرداخت حق بیمه و با صدور گواهی انجام می‌شود.

مدارک انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث؛ از کارت ماشین تا بیمه نامه

برای آن‌که بتوانید به‌راحتی بیمه شخص ثالث را منتقل کنید، نخست باید به نمایندگی صدور بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی مراجعه کنید. با داشتن اصل و کپی کارت خودروی جدید، کپی کارت ماشین قدیمی، بیمه نامه جدید خودرو، کپی بیمه شخص ثالث ماشین قدیمی و در صورت وجود، اصل و کپی برگه گواهی اسقاط ضروری است. شرکت پیشین با حذف بیمه‌نامه قبلی و دریافت مابه‌التفاوت بیمه‌نامه سابق، تخفیف‌ها و الحاقیه‌های جدید مُهر شده را به شما تحویل می‌دهد. با مراجعه به شرکت بیمه جدید، عمل انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث انجام خواهد شد.

94

استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث از سامانه آیتول

در این مقاله درباره آیین نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث صحبت کردیم و شرایط و تبصره‌های جدید آن را بیان کردیم. اکنون شما می‌دانید که از اواخر سال ۹۹ تا کنون، چه تغییراتی در قوانین انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث ایجاد شده است. در صورت اطلاع نداشتن از مصوبات جدید و انجام قوانین به شیوه پیش از سال ۹۹، ممکن است با ارتکاب به جرم، جریمه هنگفتی را بپردازید.

سایت آیتول یکی از سامانه‌های معتبر و شناخته شده در ایران است که امکان استعلام، خرید و تمدید انواع خدمات ماشین در آن وجود دارد. با مراجعه به نشانی اینترنتی itoll.ir معاینه فنی غیرحضوری، پرداخت عوارض سالیانه، خرید بیمه شخص ثالث اقساطی، استعلام خلافی خودرو، انجام تعویض پلاک غیر حضوری و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را انجام دهید. در صورت بروز هرگونه سوال یا نیاز به راهنمایی، با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید. تیم پشتیبانی آیتول آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.