کد مطلب: ۷۲۰۹۰۸

بیمه شخص ثالث تا چند نفر دیه می‌دهد؟

بیمه شخص ثالث تا چند نفر دیه می‌دهد؟

بیمه قراردادی است که با کمک آن می‌توانیم بخشی از خسارت‌های ناشی از حوادث احتمالی آینده را جبران کنیم. بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه اتومبیل است.

شاید بزرگترین ترس ما آدم‌ها نگرانی از آینده باشد. واقعیت این است که ما قدرت پیش‌بینی آینده را نداریم. اما سال‌ها تجربه زیسته بشر به ما کمک می‌کند تا خود را برای مواجهه با برخی شرایط از قبل آماده کنیم. شاید اصلی‌ترین نیاز برای شکل‌گیری صنعت بیمه از همین ترس‌ها نشئت گرفته است. بیمه قراردادی است که با کمک آن می‌توانیم بخشی از خسارت‌های ناشی از حوادث احتمالی آینده را جبران کنیم. بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه اتومبیل است. در این مقاله می‌خواهیم درباره پرفروش‌ترین بیمه خودرو: بیمه شخص ثالث در ایران و پوشش‌های آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بیمه چیست؟

گفتیم که بیمه یک قرارداد است پس مثل تمام قراردادهای رایج در دنیا، دو طرف دارد: بیمه‌گزار/ بیمه‌شده و بیمه‌گر. بیمه‌گزار/بیمه‌شده در ازای پرداخت مبلغ حق‌بیمه، بخش مشخصی از مسئولیت مالی خود را در شرایط مختلف به‌عهده بیمه‌گر می‌گذارد. بیمه‌گر در ازای دریافت حق‌بیمه موظف است تا تعهدات توافق‌شده بین طرفین را طبق شرایط مذکور در قرارداد تامین کند. در بیمه‌نامه موضوع بیمه، مبلغ حق‌بیمه، پوشش‌های مورد توافق و سقف تعهدات بیمه‌گر به روشنی مشخص می‌شود. بیمه‌گزار/بیمه‌شده موظف است در موعد مقرر نسبت به پرداخت حق‌بیمه اقدام کند. همچنین در صورت بروز شرایط بیمه‌نامه در اولین فرصت با ارائه مدارک معتبر بیمه‌گر را در جریان بگذارد. بیمه‌گر هم در مقابل وظیفه دارد تا مطابق با زمان تعیین شده در قرارداد نسبت به پرداخت تعهداتش اقدام نماید.

انواع بیمه

در صنعت بیمه بنابه موضوع بیمه، رشته‌های گوناگونی تعریف می‌شود. تعدادی از این رشته‌ها به شرح زیر است:
• بیمه خودرو: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه
• بیمه‌های درمانی: بیمه‌های پایه و بیمه‌های مکمل
• بیمه‌های عمر: آتیه، زندگی، بازنشستگی و…
• بیمه آتش‌سوزی: مراکز مسکونی، صنعتی، تجاری و…
طبق قانون، داشتن برخی از این بیمه‌ها اجباری است. مثلا اگر شما مالک خودرویی باشید؛ حتما باید اتومبیل خود را تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دهید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بر اساس مقررات راهنمایی و رانندگی همه وسایل نقلیه موتوری موظف به داشتن بیمه شخص ثالث هستند. اجباری بودن این بیمه به استناد قانون مسئولیت مدنی مالکان وسایل نقلیه ابلاغ شده است. بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی و جانی ناشی از اتفاقات رانندگی به شخص ثالث را جبران می‌کند. البته تعهدات بیمه‌گر تا سقف مورد توافق موجود در بیمه‌نامه است. منظور از اشخاص ثالث در این بیمه‌نامه شخصی غیر از مالک خودرو/بیمه‌گزار است. بیمه‌گزار در قرارداد مذکور شخص اول و بیمه‌گر شخص دوم محسوب می‌شود. بنابراین، هر کسی که در اثر تصادف با وسایل نقلیه موتوری آسیب ببیند -پیاده یا سواره- شخص ثالث به حساب می‌آید. مطابق قانون بیمه، راننده مقصر تحت پوشش بیمه اشخاص ثالث قرار نمی‌گیرد.

999

شخص ثالث

پوشش‌های بیمه اجباری خودرو

بیمه اجباری خودرو پوشش‌های زیر را ارائه می‌دهند:
• جبران خسارت‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی تا سقف مورد توافق در قرارداد بیمه
• جبران خسارت‌های جانی اعم از نقص عضو و فوت اشخاص ثالث در سوانح رانندگی متناسب با مبلغ دیه مصوب سالانه

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه شخص ثالث

عوامل زیادی در تعیین قیمت بیمه اجباری اتومبیل نقش دارند. این عوامل به قرار زیر است:
• مبلغ حق‌بیمه پایه ابلاغی توسط سازمان بیمه مرکزی: این مبلغ در سال 1401 بین 20 تا 400 میلیون تومان برآورد شده است.
• میزان و مبلغ سقف تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث: سقف تعهدات بر اساس پوشش‌های انتخابی تعیین می‌شود.
• حق بیمه شخص ثالث او کسر خواهد شد. با افزایش تعداد سال‌های عدم خسارت، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت از 8 به 15 سال تغییر یافته است.
• جریمه دیرکرد بیمه‌نامه: بیمه‌گزاری که در موعد مقرر نسبت به تمدید بیمه‌نامه اقدام نکند، مشمول پرداخت این جریمه می‌شود. جریمه دیرکرد به صورت روزشمار محاسبه و مبلغ آن توسط بیمه مرکزی اعلام می‌گردد.
• مدت اعتبار بیمه‌نامه: این بیمه‌نامه به‌صورت روزشمار/کوتاه‌مدت و سالانه/بلندمدت در شرکت‌های بیمه عرضه می‌شود.
• نوع کاربری وسیله نقلیه: به وسایل نقلیه‌ای که احتمال بروز حوادث برای آنها بیشتر باشد، حق‌بیمه بیشتری تعلق می‌گیرد.
• نوع و مدل ماشین
• میزان تخفیف عدم خسارت: بیمه‌نامه‌هایی که در مدت اعتبار خسارتی محقق نکنند، مشمول دریافت این تخفیف می‌شوند. عامل تاثیرگذار بر بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است یعنی به تعداد سالی که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد، در هنگام تمدید بیمه‌نامه می تواند از شرکت بیمه‌گر تخفیف بگیرد و مبلغ تخفیف از او کسر خواهد شد. با افزایش تعداد سال‌های عدم خسارت، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت از 8 به 15 سال تغییر یافته است.

شرکت های بیمه‌گر در بازۀ قیمتی که بیمۀ مرکزی هر ساله به آن ها ابلاغ می‎کند، مبلغ مطلوب را به عنوان حق بیمه ثالث خودرو به بیمه‌گزاران اعلام می‌‌کنند. بعضی از شرکت‌ها با لحاظ تخفیف‌های مجاز، قیمت بیمه شخص ثالث پایین تری به بیمه‌گزاران پیشنهاد می‌دهند؛ البته حق بیمه شخص ثالث پرداختی بیمه‌گزار، نباید از حداقل مبلغ حق بیمه‌ای که بیمۀ مرکزی اعلام کرده است، کمتر باشد. شما می‌توانید برای مشاوره، خرید و استعلام بیمه شخص ثالث خودرو به کارگزاری‌های آنلاین بیمه مانند بیمه دات کام (bimeh.com) مراجعه کنید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیف بیمه اشخاص ثالث برای بیمه‌گزاران فقط در شرایط زیر امکان‌پذیر است:
• انتقال بیمه اشخاص ثالث به شرکت بیمه دیگر: مالک ثابت است.
• انتقال تخفیف بیمه‌نامه در صورت تعویض خودرو قدیمی، فرسوده و اقساطی به خودروی جدید: مالک ثابت است.
• انتقال تخفیف به خودروی صفر: مالک ثابت است.
نداشتن بیمه شخص ثالث چه عواقبی برای مالک خودرو دارد؟
حتی اگر برای شما هیچ حادثه‌ای رخ ندهد، باز هم نداشتن بیمه‌نامه مذکور عواقب زیر را به دنبال دارد:
• خودرویی که بیمه‌نامه معتبر اشخاص ثالث نداشته باشد؛ قابل معامله نیست.
• در هنگام انجام تخلف رانندگی و دستور توقف، پلیس این مدرک را چک می‌کند. در صورت نداشتن بیمه‌نامه معتبر، اتومبیل توقیف و به پارکینگ فرستاده می‌شود.

سخن پایانی:

بخش زیادی از حوادث آینده غیر قابل پیش‌بینی است. ازاین‌روی، اضطراب روبرو شدن با آنها ما را تنها نمی‌گذارد. بیمه ها، قراردادهایی هستند که بخش قابل توجهی از مسئولیت مالی این حوادث را از دوش افراد برمی‌دارد. بنابراین خیلی زود توانستند در جوامع انسانی به یک صنعت پررونق تبدیل شوند. در این مقاله به مباحث و تعریف اصطلاحات قانونی قرارداد بیمه پرداختیم. بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای اجباری برای خودرو و سایر وسایل نقلیه است. همچنین درباره این بیمه‌نامه، پوشش‌ها و جزییات مربوط به آن صحبت کردیم. امیدواریم مطالب گفته شده به شما کمک کند تا راه مناسبی برای مشاوره، استعلام قیمت و خرید بیمه بیابید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.