خبر مهم:

کد مطلب: ۵۲۲۵۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افراد بیشتری در سال آینده بیکار می‌شوند؟

افراد بیشتری در سال آینده بیکار می‌شوند؟

نظر اقتصاددانان از استمرار آمارهای بیکاری در سال آینده حکایت دارد، آنها می‌گویند که وضعیت نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ بهبود قابل توجهی پیدا نمی‌کند چرا که کاهش بیکاری به زمان بیشتری نیاز دارد و بیکاری واقعی دو رقمی را پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد که کرونا ۱٫۵ میلیون نفر را بیکار کرده، مرکز آمار ایران نیز نرخ بیکاری در پاییز سال ۹۹ معادل ۹٫۴ درصد برآورد کرده است.

اگرچه در گزارش‌های مرکز آمار ایران از کاهش نرخ بیکاری گفته می‌شود اما در واقع این کاهش نرخ بیکاری ریشه در خروج جمعیت فعال از کار و کاهش نرخ مشارکت دارد؛ یعنی نرخ مشارکت اقتصادی پاییز ۹۹ نسبت به پاییز سال گذشته ٢.٩ درصد کاهش یافته است.

نظر اقتصاددانان نیز از استمرار این شرایط در سال آینده حکایت دارد، آنها به تجارت‌نیوز می‌گویند که وضعیت نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ بهبود قابل توجهی پیدا نمی‌کند چرا که کاهش بیکاری به زمان بیشتری نیاز دارد و بیکاری واقعی دو رقمی را پیش‌بینی می‌کنند.

علی سرزعیم، اقتصاددان درباره پیش‌بینی نرخ بیکاری در سال آینده می‌گوید: یکی از عوامل موثر بر نرخ بیکاری بیماری کروناست که به نظر می‌رسد یکی از این واکسن‌ها جواب می‌دهد. با توجه به این که ترس جامعه نیز از این بیماری ریخته شده کم کم باید تبعات این بیماری از اقتصاد دفع شود. امیدواریم اقتصاد جهان و ایران از پدیده کرونا دور شود و آرام آرام برگردند. اما از آنجایی که ماهیت کسب‌وکارها اینطور نیست که یک دفعه برگردند احتمالا بهبود نرخ بیکاری زمان‌بر است.

سرزعیم در کنار این مسائل به اهمیت تاثیر سیاست‌های ارزی اشاره می‌کند، او در این خصوص عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد اگر دولت به دنبال نرخ‌های ارزی خیلی پایین باشد مشوق اشتغال خوبی نیست اما اگر نرخ ارز را تا حدودی بالا نگه داریم زمینه رشد اشتغال صنعتی می‌تواند ادامه پیدا کند.

به اعتقاد او در مجموع نمی‌توان انتظار تحول عجیب و غریب داشت. اشتغال دیر راه می‌افتد و برای این که تغییر جدی در آن ببینیم زمان‌بر است.

فرشاد فاطمی دیگر اقتصاددان نرخ بیکاری دو رقمی را برای آینده اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: به توجه به این که آینده اتمام کرونا مشخص نیست و حداقل در شش ماهه نخست فضای سیاسی نیز درگیر انتخابات می‌شود و بخش سیاست‌گذاری اقتصادی با کندی صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد که سال آینده سال درخشانی از نظر متغیر‌های اقتصادی نیست. حداقل تورم در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد و به واسطه رکودی که کشور به آن گرفتار شده نرخ بیکاری دو رقمی حدود ۱۵ تا ۲۰ را می‌توان در نظر داشت.

کمیل طیبی به تاثیر انتخابات در فاکتورهای اقتصادی اشاره می‌کند. به اعتقاد او انتخابات می‌تواند روی اقتصاد، جامعه و رفتار سیاسی تاثیرگذار باشد. با اثرگذاری روی سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی را متاثر می‌کند به واسطه همبستگی بین سرمایه‌گذاری با اشتغال، نرخ بیکاری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین این رویداد در سال آینده روی اقتصاد ایران به دلایل بسیاری که عمده‌ترین آن تغییر نگرش هست اثرگذار است و حداقل یک مسیری را مشخص می‌کند. در واقع با تغییر شاخص‌های کلان اقتصاد در نهایت روی روابط و اقتصاد رفتار در قلمرو خرد از جمله اشتغالزایی و فرصت‌های شغلی نیز تغییر ایجاد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نزدیک ۴ ساله با مدرک فوق لیسانس بیکارم ، همه جا شده پارتی بازی

    • محمدرضا

      منم دانشجو هستم وقتی میبینم کسایی مثل شما با مدرک بالا بیکار هستن به کلی از درس و دانشگاه ناامید میشم

  • علی

    با توجه به نظرات بزرگان و صاحب نظران اقتصاد در بالا آمده است. بنده با توجه به اینکه از محتوای قرارداد ۲۵ ساله با چین نداریم ولی بنده حدسم این است که با این قرارداد خواه ناخواه یک سری صنایع تولیدی از جمله صنعت نساجی و لباس و کفش به سمت رکود می رود. تولید و صنایع داخلی از رونق می افتد و کشور با رکود و بیکاری روبرو می شود.

  • ناشناس

    پیدا کردن کار سخته اما این کسانی که میگن همه جا شده پارتی بازی عرضه ندارند!! امروز مهارت بیشتر از مدرک کاربرد داره!! زمانی دنبال شغل بودم و همه جا رفتم از شغل آزاد تا دولتی!! چند جا کارگری کردم و… دیدم پول نمیدن رفتم سراغ دولتی در مراحل قبول نشدم و نه پارتی داشتم و نه سهمیه و نه… خلاصه به خودم اومدم و گفتم باید مهارتم ارتقا بدم و چون سر شغل چند نفر رقابت می کنند تسلیم نشدم و تلاش کردم و خلاصه بالاخره جایی قبول شدم الان آب باریکی دارم خداروشکر بهتر از بیکاری اما می خوام به اونایی که پارتی و سهمیه ندارند بگم نا امید نباشید ولی تلاش کنید مهارت های مختلف مرتبط با رشته تحصیلی یاد بگیرید مثلا کامپیوتر خواندید چقدر مهارت دارید چی بلدید؟! دانشگاه اکتفا کردن فایده نداره برید جایی فوت و فن یاد بگیرید و اطلاعات بالا ببرید

  • ناشناس

    خدا را شکر،تشکر از دولت