کد مطلب: ۶۷۲۰۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش دامنه نوسان چه تاثیری روی بورس دارد؟

افزایش دامنه نوسان چه تاثیری روی بورس دارد؟

قرار است دامنه نوسان بورس تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد، کارشناسان عقیده دارند که این افزایش دامنه نوسان می‌تواند صف‌های بازار سرمایه را کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس قرار است دامنه نوسان تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد. این افزایش دامنه نوسان می‌تواند صف‌های بازار را تا حد زیادی کاهش دهد و به نوعی آنها را کنترل کند.

روز شش اردیبهشت ماه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس درخصوص دامنه نوسان گفته بود که دامنه نوسان باید به‌ صورت تدریجی افزایش می‌یابد. هدف ما این است که دامنه نوسان را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد افزایش دهیم.

دامنه نوسان بورس از ۲۹ فروردین‌ به مثبت و منفی شش درصد رسید. این تغییر یک درصدی توانست در ماه‌های اخیر میزان صف‌های بازار را کاهش کند و به معنای دیگر صف‌های بازار سرمایه را کنترل کند. قرار است تا پایان سال این دامنه نوسان به ۱۰ درصد به برسد که با توجه به معضلات بورس، این تغییر دامنه نوسان می‌تواند به طور کلی روند معاملات بازار سرمایه را تغییر دهد.

کاهش صف‌های بورس با دامنه نوسان

محمد مهدی سماواتی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تغییر دامنه نوسان تجربه خوبی برای بازار سرمایه بود و باعث شد تعداد روزهای صف بودن را متعادل شود. در کل تاثیر مثبتی در معاملات بورس داشت.

وی ادامه داد: البته خود بازار هم در مدت علاقه‌ای به صف خرید و فروش شدن نداشت. به نظر من این تجربه هنوز ناقص است و باید دید در بازارهای پرحجم همچنان این روند تعادل در صف باقی می‌ماند یا اینکه باید دوباره منتظر صف‌های طولانی باشیم.

سماواتی تشریح کرد: افزایش پله‌کانی دامنه نوسان می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی روند معاملات بازار سرمایه بگذارد. اما شرط اصلی اینجاست که این افزایش دامنه نوسان به بقیه بازارهای شامل بازار دوم و… نیز وارد شود. درحال حاضر برای تست فقط در تابلوی اول بورس و فرابورس این افزایش رخ داده و اگر افزایش دامنه نوسان به تابلوی دوم بورس و فرابورس برسد احتمالا بازار واکنش منطقی نشان دهد.

این کارشناس اقتصادی در نهایت تاکید کرد: افزایش دامنه نوسان در بلند مدت به سرعت تعدیل و اصلاحات بازار سرمایه کمک می‌کند.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توی سهم برکت چه خبره که حقوقی اینقدر میخره ؟

  • ناشناس

    خوش به حال نوسان گیرها میشودضرر سامدارهای خردمیشود

  • ناشناس

    خدا کنه دامنه نوسان رو بردارن تا ضرف یه روز قیمتها به صفر برسه وطی مراسمی پایان بورس اعلام بشه چون الان ورود به بورس مثل زندان بااعمال شاقه و اردو گاه کار اجباری شده و که زندانیش با شکنجه طاقت فرسا میکشه ولی یه دفعه صفر بشه که زندان تعطیل بشه الهی آمین

  • ناشناس

    چرانمادی که عرضه اولیه میشه پس ازورودبه پورتفوی شروع میکنه به منفی شدن چندساله بامنفی کاریتان کلی ضرر کردیم شما مسئولین بورس کمی هم وجدانتان رادرنظربگیریدماسهامداران حقیقی به امید اینکه روزی وضع بورس خوب میشه ومقداری ازضررمان جبران میشه کلآ ازبورس خارج نمیشیم ولی بدبختانه عرضه اولیه هم منفی میخوره خواهش میکنیم وجدانتان رادرنظر گرفته رعایت حال سهامداران حقیقی رادرنظرداشته باشید

  • ناشناس

    بازی با در صد ها فایده نداره باید یکجا دامنه نوسان و حجم مبنا حذف شود تا وقتی با درصددها حرکت می کنیم چه ۲ درصد چه ۱۰ درصد فرقی در کل ندارد چون باز همان قوانین دستوری و دستکاری ها حا کم است مگر با حذف دامنه نوسان کلا از این بلزی بورس خارج شود والا چه فرقی دارد عده ایی هم منتظر سوژه هستن تا خرابیهای افزایش درصد دامنه را به کل داستان ربط بدن که اگر ۱۰ درصد شد این شده چه برسه برسه به حذف کامل دامنه نوسان در صورتی که هبچ ربطی ندارد چون حذف کامل دامنه نوسان کاملا متفاوت با بودن درصد ها است هر چه می خواهد در صدها گاهش یا افزایش داشته باشد باز همان اش و همان کاسه است لطفا یر بازار را کلاه نگذارید فقط حذف کامل نتبجه ایی جدا از درصد ها برای بورس رقم می زند و تازه پله اول و قدم اول بورس در جهت منطق و اصول و تولد بورس کشور در ریل اصلی و سرجای درست خودش قرار گرفتن را رقم خواهد زد تمام

  • ناشناس

    فقط حذف کامل دامنه نوسان و حجم مبنا چاره گشا است مثل تمام بورس های جهانی کی میخوایم یه چیز مون مثل ادم حسابی و با دنیا یکی باشه همه چیز مون من درواردی و الکیه یعنی چی بازی با درصد ها این هم من دراودی تر از دامنه نوسان و حجم مبنا مونه همینه وضع بورس ما اینه که همه شاکین و هیچ کارشناسی سر از فردای بورس و فیمتها در نمی میاره و هیچ تحلیلی هم نداره و بورس از هیچبز حساب نمی بره از دلار بگیر تا تورم و گزارش شرکت ها غیره شده الت دست یه عده خاص ان هم فقط زیر سایه دامنه نوسان و حجم مبنا میتونن این بلا رو سر بورس بیارن چون کاملا دستشون باز است برای من دراوردی کردن بورس

  • ناشناس

    فقط حذف کامل دامنه نوسان تمام بس کنید این مسخره بازی ها رو

  • ناشناس

    باید حجم مبنا ودامنه نوسان هردو باز بشه تا تاثیر ان دربازار ایجاد شود

  • ناشناس

    همش تله هست واسه پولمون. هر سمی خریدم. بمحض قرار گرفتن توی پرتفوی بجز منفی خوردن چیزی ندیدم. تف به کل بورس

  • ناشناس

    سلام آقایان بیاینددآمنه نوسان را۲منفی و۱۰مثبت کنندبازارخودش راپیداخواهدکرد