کد مطلب: ۷۰۶۵۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران گاز آلمان با خودروسازها چه کرده؟ / بحران انرژی گریبان‌گیر غول‌های صنعتی آلمان

بحران گاز آلمان با خودروسازها چه کرده؟ / بحران انرژی گریبان‌گیر غول‌های صنعتی آلمان

بحران گاز آلمان تقریبا تمامی بخش‌های صنعت این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. برخی شرکت‌های میان‌رده تولید خود را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند. اما غول‌های صنعتی آلمان از جمله خودروسازهای مشهور بی‌ام‌دبلیو و بنز در حال چاره‌اندیشی برای بحران انرژی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آلمان موفق شده است تا ۹۱٫۳۲ درصد از ذخائر گاز خود را پر کند و نگرانی‌ها را در خصوص کمبود گاز در زمستان پیش رو کاهش دهد. اما بحران گاز آلمان برای این کشور بدون هزینه نبوده. از هر ۱۰ کمپانی میان‌رده یکی از آنها به دلیل قیمت‌های بالای گاز تولید خود کاهش داده یا متوقف کرده است. بر اساس نظرسنجی که در ماه سپتامبر انجام شد، تقاضای حدود ۶۰۰ کمپانی میان‌رده کاهش یافته است. این کمپانی‌ها دو سوم مشاغل آلمان را در بر می‌گیرند.

به نقل از رویترز ، برخی از غول‌های صنعتی به ویژه صنایع سنگین گازی مانند صنایع شیمیایی شروع به تغییر مسیر تولید و تامین منابع از جای دیگر کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر به زغال سنگ یا نفت روی آورده‌اند که البته باعث افزایش انتشار کربن آنها می‌شود. برخی از غول‌های صنعتی آلمان برای کاهش مصرف گاز خود اقداماتی انجام داده‌اند و برای کاهش بیشتر مصرف تا اعلام اقدامات جدید توسط دولت صبر می‌کنند.

بحران گاز آلمان با صنایع بزرگ چه کرده؟

فولکس‌واگن

بهترین خودروسازی اروپا پنج‌شنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد مصرف گاز خود را از طریق جایگزینی با ذغال سنگ و نفت ۲۰ درصد کاهش داده است. فولکس‌واگن برای زمانی که تامین‌کنندگان مجبور به توقف تولید از جمله انبار کردن قطعات از انبارها گرفته تا کشتی‌ها و قطارها شوند، برنامه‌های احتمالی دارد. این کمپانی ۶ هزار تامین‌کننده در بخش‌هایی از اروپا دارد که اتفاقا در برابر کمبود گاز بسیار آسیب‌پذیر هستند. در نتیجه به دنبال تامین‌کنندگان دیگری است که در میان‌مدت بتواند از آنها قطعات تهیه کند.

کمپانی ب‌آاس‌اف

ب‌آاس‌اف (BASF)، بزرگترین شرکت صنایع شیمیایی در جهان است که تولید آمونیاک، یک کود نیتروژنی و ورودی مهندسی پلاستیک، و مایع اگزوز دیزل را که شدیداً به گاز طبیعی وابسته است، کاهش داده است. این شرکت اکنون مقداری از آمونیاک خود را از خارج از اروپا، که قیمت‌های آن پایین‌تر است، تامین می‌کند.

بی‌ام‌دبلیو

کمپانی بی‌ام‌دبلیو، حدود ۳۵۰۰ گیگاوات ساعت انرژی در آلمان و اتریش مصرف می‌کند، که سه چهارم آن از گاز طبیعی است. مدیر ارشد امور مالی این شرکت روز دوشنبه گفت که این خودروسازی می‌تواند مصرف گاز خود را در مقایسه با سال گذشته حداقل ۱۵ درصد کاهش دهد.

مدیر عامل بی‌ام‌دبلیو می‌گوید که می‌تواند حدود ۵۰۰ گیگاوات ساعت برق را از نیروگاه‌های حرارتی ترکیبی گازی با خرید برق از جاهای دیگر جایگزین کند، اما این کار هزینه‌ها را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. سخنگوی این کمپانی گفت که هنوز در حال بررسی این اقدام هستند. در همین حال بی‌ام‌دبلیو، چراغ‌های بیرونی برخی از ساختمان‌ها و فضاهای تبلیغاتی را خاموش کرده است.

کانتیننتال

کمپانی کانتیننتال (CONTINENTAL) نیز یک کمپانی تامین‌کننده قطعات خودرو است از ماه اوت روی کاهش ۲۰ درصدی مصرف گاز طبیعی خود و جایگزینی آن با نفت، برق یا گاز مایع تلاش می‌کند.

کاوسترو

کاوسترو (COVESTRO)، یک گروه شیمیایی است که محصولاتی از جمله فوم‌های مورد استفاده در تشک‌ها، صندلی ماشین و عایق ساختمان را می‌سازد، از گاز طبیعی هم به عنوان ماده خام برای تولید و هم به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. سخنگوی شرکت می‌گوید که جایگزینی گاز به عنوان یک ماده خام هنوز ممکن نیست و گزینه‌های جایگزینی آن به عنوان یک منبع انرژی نیز محدود هستند ، اگرچه این شرکت در حال انجام آزمایشاتی برای مصرف نفت به جای گاز است.

مزسدس بنز

بنا به گفته رئیس کارخانه خودروسازی لوکس مرسدس بنز در اواخر ماه سپتامبر، این کمپانی میزان مصرف گاز را ۱۰ درصد کاهش داده و از آن زمان تا کنون کمتر نشده است. این کاهش ۱۰ درصدی از طریق سوخت‌گیری از نیروگاه‌های ترکیبی حرارتی و برق به جای گاز و همچنین کاهش درجه حرارت در سالن‌های کار حاصل شد.

مرسدس در حال سرمایه‌گذاری در زمینه ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و در حال ساخت یک پارک بادی در شمال آلمان است، اما این پروژه تا سال ۲۰۲۵ به نتیجه نمی‌رسد همچنین فاصله زیادی با نیروگاه‌های جنوب دارد. در قسمت جنوبی آلمان باد کمتری می‌وزد. مرسدس بنز در حال انجام اقداماتی برای قرار دادن پنل‌های خورشیدی بیشتر بر روی سقف‌های خود است. اما مدرن‌ترین نیروگاه خورشیدی آن نیز تنها می‌تواند ۳۰ درصد از نیازها را برطرف کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.