به گزارش تجارت نیوز، یک گزارش رسمی پرده از واقعیتی برداشته که رژیم صهیونیستی سالها سعی داشته آن را پنهان کند.
رژیمی که همواره خود را درگیر جنگهای خارجی نشان میدهد، اکنون از درون با بحرانی جدیتر و خاموشتر دستوپنجه نرم میکند؛ بحرانی به نام «پیری جمعیت» که نظام تأمین اجتماعی این رژیم را تا یک دهه دیگر به ورشکستگی خواهد کشاند.
به گزارش روزنامه هاآرتص و بر اساس تازهترین گزارش مراقب دولت رژیم صهیونیستی (متنیاهو انگلمن)، بنیاد تأمین اجتماعی این رژیم که مسئولیت پرداخت حقوق بازنشستگی، کمکهای بیکاری، ازکارافتادگی و مهمتر از همه، هزینههای پرستاری و مراقبت از سالمندان را بر عهده دارد، در مسیر ورشکستگی مالی قرار گرفته است.
این بنیاد که از محل کسر حقبیمه از حقوق همه شهرکنشینان اداره میشود، تا سال ۲۰۳۵ توان پرداخت تعهدات قانونی خود را نخواهد داشت. این یعنی رژیم صهیونیستی در آستانه یک فاجعه اقتصادی-اجتماعی قرار دارد که نه با جنگافروزی، بلکه تنها با تغییر رویههای اقتصادی قابل مهار است.
هماکنون حدود ۱.۳ میلیون نفر از ساکنان سرزمینهای اشغالی بالای ۶۵ سال سن دارند که معادل ۱۳ درصد جمعیت این رژیم است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۲ میلیون نفر برسد.
اما دولت این رژیم با وجود شناسایی این پدیده به عنوان «چالش داخلی» در سال ۲۰۱۵، حتی یکی از چهار برنامه تعیینشده برای مقابله با آن را به طور کامل اجرا نکرده است.
هزینههای سالانه بنیاد تأمین اجتماعی برای مراقبتهای طولانیمدت و پرستاری از ۷ میلیارد شکل در سال ۲۰۱۸ به ۲۱ میلیارد شکل در سال ۲۰۲۵ رسیده است و تعداد دریافتکنندگان این خدمات از ۱۸۰ هزار نفر به ۳۹۲ هزار نفر افزایش یافته است.
نرخ تبدیل هر دلار نیز ۲.۹۶ شکل اعلام شده و این یعنی هزینههای ارزی این بحران نیز برای رژیم صهیونیستی گرانتر از پیش تمام خواهد شد.
جالب اینجاست که جنگافروزیهای اخیر و هزینههای سنگین نظامی، نهتنها نتوانسته توجه افکار عمومی را از مشکلات داخلی منحرف کند، بلکه بر شدت این بحرانها نیز دامن زده است.
مراقب دولت رژیم صهیونیستی در گزارش خود به صراحت اعلام کرده که «فاصله زیادی بین شناسایی این چالش توسط دولت و اقدام عملی وجود دارد» و هیچ نهاد واحدی دارای اختیار، بودجه و مسئولیت کامل برای مدیریت این پرونده نیست.
مسئولیت رسیدگی به این پرونده میان وزارت بهداشت، وزارت رفاه، وزارت برابری اجتماعی، صندوقهای درمانی و بنیاد تأمین اجتماعی اسرائیل تقسیم شده و هماهنگی میان آنها به شدت ضعیف است. حدود ۷۰ درصد از نهادهای دولتی، سطح همکاری را «متوسط یا پایین» و ۹۰ درصد نیز تبادل اطلاعات را «ناکافی» ارزیابی کردهاند.
یکی از هشداردهندهترین بخشهای گزارش به کمبود شدید پزشکان متخصص سالمندان و کاهش تعداد تختهای مراقبتی تخصصی برای سالمندان اشاره دارد. بهگونهای که در سالهای اخیر تعداد تختهای مراقبتی سالمندان به ازای هر هزار نفر جمعیت بالای ۷۵ سال، ۱۶ درصد کاهش یافته است و تعداد پزشکان متخصص سالمندان نیز به ۱.۰۵ پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت بالای ۷۵ سال رسیده است. این یعنی درست در زمانی که تعداد سالمندان به سرعت افزایش مییابد، ظرفیت درمانی و مراقبتی برای پذیرش آنها نهتنها افزایش نیافته، بلکه کاهش هم پیدا کرده است.
مراقب دولت در پایان گزارش خود هشدار داده است که جمعیت رژیم صهیونیستی به سرعت در حال پیر شدن است، اما مقامات هنوز برای مواجهه با پیامدهای اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی این تحول جمعیتی آمادگی ندارند.
به اعتقاد هاآرتص، اگر روند فعلی ادامه یابد، رژیم صهیونیستی در کمتر از یک دهه دیگر با ورشکستگی نظام تأمین اجتماعی و فروپاشی خدمات درمانی و پرستاری خود مواجه خواهد شد.
منبع: فارس