کد مطلب: ۶۳۹۴۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۵ سیگنال بودجه برای بازارها/ کدام بازار امسال رشد می‌کند؟

۵ سیگنال بودجه برای بازارها/ کدام بازار امسال رشد می‌کند؟

قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در روز عید ابلاغ شد. بودجه‌ای که صادرات ۱.۲ میلیون بشکه‌ای نفت در آن آمده و کسری ۱۵۶ هزار میلیارد تومانی هم دارد. اما قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای بازار‌هایی مانند طلا، دلار و بورس چه سیگنالی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قانون بودجه ۱۴۰۱ در روز عید ابلاغ شد. قانونی که قرار است معیار دخل و خرج دولت در سال پیش رو را نشان دهد. انتقادات بسیار زیادی به بودجه پیشنهادی دولت و بودحه مصوب مجلس وارد است. اما در نهایت قانون بودجه ابلاغ شد.

ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در پستی در صفحه اینستاگرام خود به بررسی اثر بودجه بر بازارها پرداخت. آنچه در ادامه می‌آید تحلیل این روزنامه‌نگار اقتصادی از تاثیر بودجه بر بازارهاست.

تاثیر بودجه بر قیمت دلار

درآمدهای نفتی (صادرات ۱.۲ میلیون بشکه نفت ۶۰ دلاری)، کسری بودجه ۱۵۶ هزار میلیارد تومانی و رشد واردات سه عاملی است که نشان می‌دهد بر اساس بودجه سال جدید، روند حرکت قیمت دلار صعودی است.

اما بعید است که دولت اجازه رشد قیمت دلار را بدهد و احتمالا با سرکوب ارزی، اجازه رشد قیمت دلار را نمی‌دهد.

تاثیر بودجه بر قیمت طلا

قیمت طلا در ایران تحت تاثیر دو عامل قیمت انس جهانی و قیمت دلار است. دولت با سرکوب ارزی مانع رشد قیمت دلار می‌شود. پس احتمالا قیمت طلا، تحت تاثیر قیمت دلار نمی‌تواند رشد کند. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود که دولت با اعمال سیاست‌های انقباضی بخواهد تورم را کاهش دهد. یکی از سیاست‌هایی که در سال جدید ممکن است اعمال شود، احتمال افزایش نرخ سود بانکی است تا نقدینگی را از بازار ارز جمع کند و به مست بانک‌ها ببرد.

پس می‌توان گفت قیمت طلا تحت تاثیر عوامل داخلی رشد نمی‌کند و نمی‌توان از طلا انتظار بازدهی قابل توجه در کوتاه مدت را داشت.

بودجه بر بورس چه اثری می‌گذارد؟

بورس از قیمت دلار تاثیر مستقیم می‌گیرد. احتمالا دولت مانع رشد قیمت دلار می‌شود و آن را سرکوب می‌کند. پس بورس از مسیر افزایش قیمت دلار نمی‌تواند رشد کند.
علاوه بر احتمال سرکوب قیمت دلار، احتمال کنترل قیمت‌ها و افزایش نرخ سود هم دو عامل دیگری است که مانع رشد بورس می‌شود. بر این اساس می‌توان گفت در سال جدید امکان رشد بالای شاخص بورس بعید است مگر اینکه برخی از تک سهم‌ها به صورت مقطعی رشد کنند.

تاثیر بودجه بر خودرو و مسکن

در بودجه سال جدید دولت قرار است از خانه و خودروهای لوکس مالیات بگیرد. از طرف دیگر، دولت رئیسی وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن ، کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده خودرو ، افزایش تولید خودرو و صادرات آن را داده است.

اما بعید است دولت بودجه چندانی برای اجرای این وعده‌ها داشته باشد. پس از مسیر بودجه، احتمال کاهش قیمت خودرو و مسکن وجود ندارد. مگر اینکه دولت با سرکوب نرخ ارز بتواند قیمت خودرو را تا حدودی کنترل کند.

اما آیا امسال سال خوبی برای خرید خودرو و مسکن است؟ پاسخ این سوال بستگی به این دارد که خانه و خودرو را با نگاه مصرفی بخریم یا سرمایه‌گذاری. با نگاه مصرفی امسال سال خوبی برای خرید خانه و خودرو است. اما با نگاه سرمایه‌ای نمی‌توان انتظار سود بالا در کوتاه مدت را داشت.

نرخ سود بانکی افزایش می‌یابد؟

احتمالا امسال دولت نرخ سود بانکی را افزایش دهد تا از طریق آن هم بتواند تورم را کنترل کند و هم بازارهایی چون بازار ارز و طلا را. احتمالا نرخ سود بانکی افزایش پیدا می‌کند.اما دامنه تغییر سود چندان زیاد نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یا الله

    عزیزان سهامدار , نگران چنین تحلیلی هایی نباشید ودچار استرس واظطراب نشود چون بارها عینا تجربه کرده اید چنین نظراتی فاقد اعتبار بوده وفقط تظر شخصی اعمال شده لذا نظرات هیچ کارشناسی مورد توجه وملاحظه واعتناء قرار ندهید تحلیلهای آنان اکثرا بلکه همه اشتباه از آب درآمده , مراقب سلامت روح وروان وجسم تون باشید .

    • ناشناس

      دقیقا

  • شمس

    جناب عشقی بطور شفاف گفت که : بورس سال جدید سبز میشود اما به اندازه تورم سالانه یعنی حداکثر سی چهل درصد دریکسال کل بورس بایستی رشد کند .

  • ناشناس

    امسال صددرصد بورس رشد شارپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپی داره مطمئنم بازار در ایام عید دوباره دچار رشد شده گوجه سبز فروختن کیلویی
    ۴۰۰۰۰۰۰تومان رشد بورس صددرصد است

  • ناشناس

    در هر حالت مردم عادی زندگی شان سخت و نابود شونده پیش میرود

  • ناشناس

    بهترین تحلیل :
    اقتصاد بیمار قابل پیش بینی نیست
    منتظر اوت این بیماری از سویی به سوی دیگر باشید .
    باتشکر یکی از شهروندان ضرر دیده .

  • ناشناس

    وقت رشد کریپتو و رمز ارز فرا رسیده

  • ساموئل

    به نظر من الان بهترین موقع برای سرمایه گذاری بورس و ارز دیجیتال(چون تو کف هست) برای سرمایه گذاری سه تا پنج سال سمت طلا و خودرو و مسکن نروید.

    • ناشناس

      برای باغچه خودت بیل می زنی ها!

  • ناشناس

    اقتصاد در این کشور مریض است متاسفانه شفای مریض هم درهمچون کشوری بعید است….

  • فتاحی

    اگر نیت برای رضایت خدا و خلق خدا باشد که در این دولت طبق شواهد قطعاً چنین است پس حتما سال خوبی پیش رو داریم.

    • ناشناس

      در دولت های گذشته خدای نکرده مگر نیت چیز دیگری بوده؟

  • ناشناس

    هرجا بریم دولت از آنجا کیش میده .مردم بیچاره با پس اندازهایی که بسختی بدست می آورندکجا سرمایه گذاری بکنند تا قدرت پولشان حفظ بشه.آخه یه راهی هم جلو پای مردم بذارند تا این پولهای اندک مثل یخ تو دستشون آب نشه و از بین نره.