کد مطلب: ۶۳۹۲۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۰/ کدام بازار بیشترین بازدهی را داشت؟

بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۰/ کدام بازار بیشترین بازدهی را داشت؟

بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۰ مثبت بود. دلار، سکه ، طلا و بورس در این سال رشد کردند. اما بیشترین بازدهی مثبت را کالاهای بادوام و کمترین را بورس تجربه کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۰ مثبت بود. اما کالاهای بادوام (مسکن و لوازم خانگی) از بازارهای مالی بازدهی بیشتری داشتند.

قیمت دلار

قیمت دلار در سال گذشته، ۴٫۱۶ درصد رشد کرد. آخرین اعلام صرافی ملی، در سال ۱۴۰۰ روز شنبه ۲۸ اسفند بود. در این روز نرخ دلار ۲۴,۹۹۴ تومان به ثبت رسید.

این در حالی است که نرخ صرافی ملی در روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۹، معادل ۲۳۹۹۶ تومان بود.

در سال ۱۴۰۰ نرخ دلار در بازار آزاد نیز نوساناتی داشت. به گونه‌ای که در میانه‌های سال، از ۳۰ هزار تومان هم گذشت. اما انتشار اخبار مثبت از مذاکرات، قیمت‌ها را در بازار ارز کاهشی کرد. قیمت دلار سال را نزولی و با نوسان در کانال ۲۶ هزار تومان به پایان رساند.

قیمت طلا

در وجه دیگری از بازدهی بازارها ، طلا نیز در سال ۱۴۰۰، با ۱۱٫۶ درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا در آخرین روز کاری سال، ۲۸ اسفند، یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۶۷ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در همین روز در سال ۱۳۹۹، به قیمت یک میلیون و ۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود.

قیمت اونس نیز در سال گذشته بین کانال ۱۸۰۰ تا دو هزار در نوسان بود. طلای جهانی اسفند ۱۴۰۰ را در کانال ۱۹۰۰ دلاری به پایان رساند.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در سال گذشته، رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی برای سکه طرح جدید، ۱۴٫۱۳درصد بود.

قیمت سکه در آخرین روز کاری سال گذشته، ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان اعلام شد، اما سکه طرح جدید سال ۱۳۹۹ را با قیمت ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان به پایان رساند.

قیمت طلا و سکه هر دو سال گذشته تحت تاثیر اخبار مذاکرات، تحرکات بازار ارز و قیمت اونس نوساناتی داشتند. طلا هم کانال ۱ میلیون و ۱۰۰ را تجربه کرد و هم کانال ۱٫۲ میلیون تومان را. سکه نیز بین کانال ۱۱ و ۱۲ میلیونی در نوسان بود و به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم رسید.

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۰، شاخص کل بورس نیز اندکی رشد کرد. بورس سال ۱۴۰۰ را در سطح یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۰ هزار واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۹، حدود یک‌میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۷ واحد بود. این ارقام به معنای رشد ۲٫۸۶ شاخص کل است.

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ روزهای پر افت و خیزی را تجربه کرد. شاخص تا محدوده یک میلیون واحدی رفت و به سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازگشت. اما در مقایسه با سال گذشته بازدهی کمتری داشت.

مسکن

همچنین بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ با رشد همراه بود و از نظر میزان بازدهی در جایگاه دوم قرار گرفت.

به گزارش مرکز آمار ، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال گذشته، ۲۷٫۱ درصد افزایش داشت.

این در حالی است که بازار مسکن سال گذشته را در رکود تورمی به سر برد. مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی، در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: کلیت بازارها در ایران در رکود تورم هستند. پس از یک رشد بزرگ، بازارها به مرحله‌ای می‌رسند که دیگر امکان افزایش قابل توجه قیمت وجود ندارد. از طرفی تورم در اقتصاد هنوز به طور کامل از میان نرفته است، در نتیجه رکود تورمی ایجاد می‌شود.

کالاهای بادوام

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۰، کالاهای با دوام ( خودرو و لوازم خانگی) نیز در سال ۱۴۰۰ با رشد همراه بود و از نظر میزان بازدهی در جایگاه نخست قرار گرفت.

به گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال گذشته، ۴۱٫۵ درصد افزایش داشت.

بازار خودرو در سال ۱۴۰۰، تحت تاثیر مذاکرات وین و انتشار اخبار متناقض در مورد واردات خودرو در میانه‌های سال، با رکود مواجه بود.

بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۰ مثبت بود اما بازارهای کالایی بیشتر از بورس رشد کردند.

بازدهی سالانه بازارها

بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۰

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.