کد مطلب: ۳۴۵۷۸۴

نفت گران شد / نمایان شدن تاثیر توافق اوپک بر قیمت نفت

نفت گران شد / نمایان شدن تاثیر توافق اوپک بر قیمت نفت

امروز، دوشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با 0.38 درصد افزایش، با قیمت 62.94 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت، با 0.13 درصد افزایش به 54.26 دلار رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که توافق کاهش تولید که در ماه ژانویه اجرایی شده، تا حدی به افزایش قیمت‌ها منجر شده است. با این حال ایجاد تعادل در بازار جهانی، مستلزم گذشت زمان است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، قیمت نفت در ماه دسامبر، حتی پس از امضای توافق کاهش تولید روند نزولی داشت. بخش عمده‌ای از این کاهش قیمت، به دلیل نگرانی‌ها از آهسته شدن رشد اقتصاد جهانی بود.

هفته گذشته اوپک گزارش‌های مربوط به کاهش تولید خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش‌، تولیدکنندگان این سازمان تولید خود را در مجموع 750 هزار بشکه در روز کاهش داده‌اند. تولید عربستان سعودی به عنوان رهبر اوپک، 468 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که سه کشور ایران، لیبی و ونزوئلا به ترتیب 159 هزار، 172 هزار و 33 هزار بشکه از تولید روزانه خود را از دست داده‌اند.

تولید هر سه کشور طی دو ماه گذشته به شدت کاهش یافته است. بر اساس توافق اوپک که در ششم دسامبر امضا شد، کشورهای اوپک و متحدان غیراوپکی آنها از ابتدای ماه جاری میلادی تولید خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند.

در ماه‌های نوامبر و دسامبر، تولید روزانه ایران 561 هزار بشکه کاهش یافته و دو کشور لیبی و ونزوئلا به ترتیب 190 هزار و 58 هزار بشکه از تولید خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب، به نظر می‌رسد، کاهش تولید کشورهای عضو اوپک بیش از 800 هزار بشکه در روز خواهد بود.

امروز، دوشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با 0.38 درصد افزایش، با قیمت 62.94 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت، با 0.13 درصد افزایش به 54.26 دلار رسید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اقتصاد دنیا بخاطر افزایش قیمت نفت سقوط میکنه